|
Dax igen för Sir Väs! |
|
|
Gunilla T
|
25-04-2011, 16:51
|
Gäster

|
Hujeedameej!.....jag har jobbat stenhårt med min ormfobi och i fjol somras blev det avsevärt bättre. Jag tom fotograferade ormen vid dammen en gång och jag har accepterat att har man en damm så kommer snokarna förr eller senare dit för att käka fiskar och grodor Men idag var det dax igen...inte en snok utan tre stycken - såg ut som om det krälade ormar överallt mellan stenarna... Usch!...gick från dammen för att fotografera en växt och precis framför mina fötter kröp huggormen iväg!!! Fyra ormar inom en halvtimme - känns som jag landat i en ormgrop Bara att bryta ihop och börja om från början...eller hur var det?
|
|
|
|
|
25-04-2011, 17:04
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Jag vet att det är meningslöst att säga att ormarna är mer rädda för dig och att dey är ett gott tecken att de trivs hos dig, inte när armhåren står rakt ut och man ryser i hela kroppen.... Men vänta tills du lugnat ner dig, fått lite distans till det så ska du se att det känns bra igen. Det ÄR obehagligt m huggormar (inte Huggorm på odla alltså  ), men det är inte vanligt att man bli biten och om du bara har stövlar eller kängir eliminerar du i stort sett helt bitrisken. Det bästa du kan göra är nog att göra som jag när jag stöter på spindlar - ta ett djupt andetag för att lugna sig och sedan går man vidare. Klart du inte behöver börja om från början, möjligen ett litet steg bakåt!
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
Gunilla T
|
25-04-2011, 17:31
|
Gäster

|
CITAT (KRT @ 25-04-2011, 18:04)  Jag vet att det är meningslöst att säga att ormarna är mer rädda för dig och att dey är ett gott tecken att de trivs hos dig, inte när armhåren står rakt ut och man ryser i hela kroppen.... Men vänta tills du lugnat ner dig, fått lite distans till det så ska du se att det känns bra igen. Det ÄR obehagligt m huggormar (inte Huggorm på odla alltså  ), men det är inte vanligt att man bli biten och om du bara har stövlar eller kängir eliminerar du i stort sett helt bitrisken. Det bästa du kan göra är nog att göra som jag när jag stöter på spindlar - ta ett djupt andetag för att lugna sig och sedan går man vidare. Klart du inte behöver börja om från början, möjligen ett litet steg bakåt! Jaa, så är det ju när jag tänker och inte känner vilket jag glömde bort förstås när paniken kom. Men det var för många på en gång...det konstiga är att jag inte tror det är rädslan att bli biten för då skulle jag inte reagera för snokar - det är bara så läskigt och obehagligt - rörelserna och...jag vet banne mig inte men jag går ju med stövlar för att det känns lugnare så men jag har alltid ormglasögonen på. Min man ser aldrig en orm.. Nu tittade jag ut genom fönstret från andra våningen där jag kan se dammen bra och mycket riktigt - ser ut som om den bökar under småstenarna vid stranden, där gömmer sig grodorna. De blir alldeles panikslagna när det är ormar i närheten - som jag då....
|
|
|
|
|
25-04-2011, 18:04
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Stackars Gunilla!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Gunilla T
|
25-04-2011, 18:53
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 25-04-2011, 19:04)  Stackars Gunilla!  Tack du  tebaks! Fast det är ju egentligen de små grodorna det är synd om De, ormarna alltså, har nog varit i farten länge redan. I slutet av mars blev en av mina katter ormbiten i benet - jättesvullet men bara ett dygn sedan var hon OK igen. Katter klarar det om dom inte får bettet i nosen men hundarna behöver hjälp så fort som möjligt. Konstigt egentligen att den lilla kattkroppen klarar ormbett men så har väl naturen ordnat det eftersom katter vistas ute och ofta råkar på orm. Rejält ont får dom...
|
|
|
|
|
25-04-2011, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Oj, det var många ormar på ett ställe. Uppenbart ett bra ställe för dem. Gott om föda, gömställen mm plus att de håller undan sorkar och råttor. Vore kul om man kunde få se lite bilder på dem. Snokungar är ju bland det finaste som finns.
|
|
|
|
Gunilla T
|
26-04-2011, 12:08
|
Gäster

|
CITAT (Orkidétjuven @ 25-04-2011, 22:40)  Oj, det var många ormar på ett ställe. Uppenbart ett bra ställe för dem. Gott om föda, gömställen mm plus att de håller undan sorkar och råttor. Vore kul om man kunde få se lite bilder på dem. Snokungar är ju bland det finaste som finns. Lite många ja, för en ormrädd person...Bilder?????....en utmaning som heter duga och som kräver lite mera mod än vad jag har just nu...får se Visst, terrängen här är perfekt, massor med stenar att krypa in under och i år har vi mycket sork så nog finns det mat förutom mina dammfiskar och grodor.
|
|
|
|
Gunilla T
|
26-04-2011, 16:58
|
Gäster

|
Jaha...mod i barm...idag var dom fyra st. samtidigt i dammen och jag tröstade mig med att de håller till just där men, men...tänkte gräva upp en perenn ur en rabatt och då ringlade den största snok jag sett ut från rabatten. Han får nog heta Larsch Maximium för han var över 1 m lång. Strax bakom dammen finns en stor sten där det växer en klätterhortensia. Ormarna krälar uppför stenen genom växtens grenar och ligger där och solar. De små grodorna hoppar omkring i gräset för de törs inte vara i dammen...jag har sett det förut. De vet att det finns orm där. Hur ska jag lära mig leva med dom? Känns som värsta ormgropen...
DSCN01990001.JPG ( 235.47k )
Antal nedladdningar: 50
DSCN02020001.JPG ( 211.69k )
Antal nedladdningar: 44
DSCN02030001.JPG ( 210.51k )
Antal nedladdningar: 23
|
|
|
|
|
26-04-2011, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Är tack o lov inte rädd för ormar, men höjdrädd är jag. Tror alla har någon form av omotiverad rädsla för någon eller något här i livet. Sunda förnuftet säger en sak men hjärnan lyssnar inte. Fobi skall tas på allvar eftersom kroppen ju reagerar som på verklig fara.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
26-04-2011, 17:03
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Whow, vilka fina bilder Gunilla!!! Så modig du var som vågade gå så nära. Eftersom jag inte är minsta rädd blir jag snarare avundsjuk, tänk om man hade haft så mycket natur i trädgården, vi får nya oss m en och annan fasan, ekorre och igelkott utöver småfåglarna. Om du verkligen inte vill ha dem så går det nog att göra dsmmen och omgivningfn mindre attraktiva för ormarna... Men då blir det nog mindre trevligt att se på flr dig också
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
26-04-2011, 17:14
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Om man verkligen vill så kan man ju fånga in ormarna försiktigt, lägga i en kasse och köra iväg dem till något lämpligare ställe. Men ett sådant bra revir kommer ju inte stå tomt länge om man säger så...
|
|
|
|
|
26-04-2011, 17:46
|

Medlem

|
Bravo Gunilla!
--------------------
|
|
|
|
Meriona
|
26-04-2011, 17:52
|
Gäster

|
Tyvärr är dammar orm-magneter Gunilla. Tyvärr om man är ormrädd alltså.  Jag tycker att du tagit jättefina bilder!
|
|
|
|
Gunilla T
|
26-04-2011, 18:01
|
Gäster

|
Vet ni vad...att prata/skriva om ormarna gör att det känns som rena, rama terapin - det blir mindre farligt ...och mera konkret. Det är ju fantasin som skrämmer... Visst gnon...fobier är mycket verkliga och skall tas på allvar. Jag tror ju på dethär att möta fienden - lite i gången - så blir fienden mindre farlig till slut. KRT - lite fusk var det med zoomen men jag stod ändå kvar. En sak till som hjälper mig, jag värnar mycket om allt liv i naturen och försöker tänka i samma banor när det gäller ormarna och det fungerar till en viss grad iaf. Men fem st...uuuughhh. Huggorm, vi har tidigare försökt fånga en snok med håven som vi har till dammen men jag lovar, dom är sååå snabba. Och precis som du säger, flyttar man på dessa ormar så kommer snart nya, så fungerar det i naturen när ett revir blir tomt. Tack Aqva
|
|
|
|
|
26-04-2011, 19:35
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Skaffa ett nytt husdjur, en mungo! När jag idag gick till bilen från sommarstugan höll jag på att trampa på en snok som låg och solade på stigen. Vet inte vem som blev mest överraskad, eller rädd, men när jag väl fått syn på vad det var var det lugnt på min front.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
26-04-2011, 20:20
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 26-04-2011, 20:35)  Skaffa ett nytt husdjur, en mungo! -------------- och mungon ska helst heta Rikki-Tikki-Tavi..
--------------------
|
|
|
|
|
26-04-2011, 20:42
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Eller en katt, de kan åtminstone ta huggorm. Men meterlånga snokar kanske blir för stort?
|
|
|
|
|
26-04-2011, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 662
Medlem nr: 26 737

|
Vilka fina bilder Gunilla!
--------------------
" Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger " Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala
|
|
|
|
|
26-04-2011, 21:30
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
såg en huggorm som hastigast i min örtagård i fjol,den finns inte mer då kattbröderna kom släpande på den i dag mäkta stolta.har nu lärt mig på internet att katter är jävliga på att ta orm,något som jag inte visste.jag som gått o oroat mig för att de skulle bli skadade av den o så blir det tvärtom. kattbröderna har också utvecklat en taktik för att ta skator.en ligger lojt på gräsmattan o skatorna trippar omkring o retar honom.den andre brodern kommer då bakifrån ut från buskaget o klipper en.jag har inga skator heller i trädgården längre.det är bara ekorren de inte lyckats med än men jag ser hur de studerar olika jakttaktiker så de kanske klipper honom också.Man får kanske passa sig om man märker att de börjar studera mitt rörelseschema också.trädgården är kanske KATTLAND. Ulf
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|