Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitklöver i gräsmattan :-(, Hur få bort vitklöver
          Tulipanaros
          Inlägg 28-04-2011, 19:08
          Länk hit: #21

Gäster

Intressant. Vi tänker nog väldigt olika, men jag vill gärna förstå hur du tänker. smile.gif Kanske handlar det om något så svårgripbart som vad som lockar i det här med trädgård över huvud taget. Jag har nog svårt att se någon skönhet alls i en monokultur -- ja, inte i kirskål heller då, men den håller jag helst stången för hand, och utan ambition att utrota den helt och hållet. Blommorna är vackra och den är god att äta. Den kräver lite kontinuerligt jobb, men trädgårdsarbete är också avkopplande och nyttigt -- så tänker jag.

Jag ser helst att gräsmattan är en frodig blandning av gräs, svalört, scilla, vitsippor, tusensköna, klöver och annat gott (ja, och lite vacker mjuk mossa förstås), och jag vill gärna att det surrar om den, och kryper omkring skalbaggar och nyckelpigor. Och det gör det. En av de gladaste upptäckterna i min nya trädgård var att det fanns ett rejält nässelbestånd vid komposten. Nu vill jag nästan inte skörda de nässlor som växer där eftersom jag vill att beståndet ska växa till sig lite. Om jag upptäcker fjärilsägg bland nässlorna är lyckan gjord!

Ja, kort sagt, monokulturen har redan i utgångspunkten ingen lockelse för mig, eftersom den inte svarar mot det som gör att jag är intresserad av trädgård från början. Man kan förstås ha andra drivkrafter för sitt trädgårdsintresse, men det är dessa drivkrafter jag inte riktigt förstår. smile.gif Är drivkraften att det ska vara stilrent och snyggt, helt enkelt?

Därmed inte sagt att jag vill ha oordning och kaos; jag är ingen hippie i trädgården. Trädgården är för mig en ordnad natur, där jag hjälper fram det som är svagt och håller efter det som har tendens att ta över. Men där grunden är naturens egen mångfald; jag är så att säga medhjälpare, inte härskare.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-04-2011, 19:46
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag vill ha en välansad gräsmatta för att binda ihop rabatterna med blommor men utanför frodas en mer vildvuxen del där jag har allt det du nämner, utom tusenskönor, men en massa andra växter som får växa fritt. Utom kirskålen, den är fredlös överallt. Var sak på sin plats. Att kalla en gräsmatta en monokultur vet jag inte om jag håller med om, där finns flera olika arter gräs. Den enda monokulturen jag har kallas för potatisland.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 29-04-2011, 06:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Är också av den åsikten att i gräsmattan skall det vara gräs, och ingenting annat. i alla fall i min gräsmatta. coolgleam.gif

Stroller Kombi har jag inte använt på många år.

Jag har kvar ett enda ställe fär det förekommer vitklöver, men det blir mindre och mindre.

Min gräsmatta utsätts för behandlingen "klippas varannan dag", med de biverningar dett för med sig map behov av gödning och vattning. Ogräset försvinner manuellt med hjälp av ogräsjärn.

Anledningen att jag har utvecklat den nojan är just efter att barfota ha trampat på hunlor 2 år i rad. Inget att rekommendera. Och vitklöver drar till sig humlor.

Klipper man tillräckligt ofta hinner klövern sätta färre blommor.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-04-2011, 08:04
          Länk hit: #24

Medlem

Jo, gräs är nästan det det enda som överlever ständig kraftig nerklippning eftersom all tillväxt sker från bladbasen. Kombinerar man detta med ogräsrensning vinner man till slut. Jag har dock svårt med detta när jag oftast bara är i sommarstugan på helgerna. Vitklöver hinner växa en bra bit på en arbetsvecka.

--------------------

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 29-04-2011, 08:54
          Länk hit: #25

Gäster

Jag ska ge mig nu, men det är nog där vår olika inställning till trädgårdsodling blir synlig: min ambition är nog inte att "vinna", utan att samarbeta. Lycka till med era gräsmattor! smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-05-2011, 18:13
          Länk hit: #26

Medlem

En bild säger mer än tusen ord så här kommer 2 bilder, blir det mer än 2000 ord eller i miljon? biggrin.gif Tagna vid sommarstugan åt var sitt håll och som illustrerar vad jag vill ha sagt. Innerst är den kultiverade trädgården med en grön GRÄSmatta som inramas av välansade rabatter, är det meningen. Utanför lite mer vildväxande med blommor i gräset som sen blir mer vilt för att övergå i skogen runtom utanför staketet.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 02-05-2011, 18:52
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Smakfullt. Kontrast, spänning. Fin genomtänkt idé.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 02-05-2011, 19:34
          Länk hit: #28

Gäster

Vackert! Vad har du för kant som avgränsar gräset och rabatten -- sten, eller betong, eller något annat?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-05-2011, 20:45
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Tulipanaros @ 02-05-2011, 20:34) *
          Vackert! Vad har du för kant som avgränsar gräset och rabatten -- sten, eller betong, eller något annat?

Tack. Det är kantstenar i betong. Ser kanske lite stelt ut men det märks inte när det är uppvuxet. Jag har alltid haft problem med att stenarna fryser upp och rör på sig pga av mycket vatten i marken och har testat olika metoder. Det som har funkat perfekt denna vinter är utgrävning ner till 40 cm djup och sen fyllt på med stenkross 0/16. Inte en rörelse, det är underarbetet som ger resultat. Det är den svängda kanten som syns på nedre bilden.

Redigerat av Gossen Ruda: 02-05-2011, 20:46

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 00:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon