| |
|
  |
Samerna har fått rätt till urtida betesmarker ! |
|
|
|
|
07-05-2011, 00:10
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 07-05-2011, 00:44)  Men all sin da !om vi nu får ner Varg i södra Sverige ja vilket vi redan har i nu läge !tror ni då inte att bönderna här vill ha ersättning för rivna eller dödade djur ?det gäller väl inte bara Norrland eller ? Vi har Varg här nere nu och jag bor i Nässjö !Vad ingen pratar om i dag är Järven den är en blodtörstig best men den liksom föll bort i diskutionen när Vargen dök upp,Järven kan döda utan att vara hungrig den dödar av lust det gör inte vargen !den dödar för hunger.Sen efter Vargjakten visade det sig ju att Vargstammen i sverige är startk innavlad och de handjur som sköts hade bara en testikel i pungen den andra satt i bukhålan,hundar som har en kula annvänder man inte i avel över huvud taget. Att en varg är kryptorchid, dvs att en eller båda testiklarna inte ramlat ner i pungen, är inget bevis på inavel. Kan du visa fakta från vargjakten att vargarna skulle ha varit starkt inavlade? F´låt OT.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 00:21
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Vet någon av er som bråkar nå´t om rennäringen överhuvudtaget...?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jag bråkar inte. vet hur mycket som helst om rennäring.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 16:02
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (herkules @ 07-05-2011, 16:11)  jag bråkar inte. vet hur mycket som helst om rennäring.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
07-05-2011, 21:22
|
Gäster

|
CITAT (herkules @ 07-05-2011, 16:11)  jag bråkar inte. vet hur mycket som helst om rennäring. Gör jag också.  CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 23:54)  Det där var ju nästan ännu roligare. Som om du visste vad jag gör om dagarna och hur mitt liv ser ut IRL. Skrattretande faktiskt. Dessutom tyckte jag du sa något om att skilja på sak och person men det kanske bara gäller andra än dig själv.
Beträffande det du kallar bidrag så är det ju till stor del rovdjursersättning precis som andra djurägare också får om deras djur dödas av rovdjur. Anser du att det är fel med rovdjursersättning? Skulle inte det utgå så skulle det ju bli ett stort inkomstbortfall för djurägarna och i det här fallet renägarna. Men du kanske tycker att renägare och t.ex. fårägare ska ha djur för att rovdjuren ska ha något att äta. Rovdjurspolitiken är som den är och så har vi ju en jordbruksminister som borde syssla med något annat.
För övrigt tycker jag inte det billiga priset är något försvar till att du och andra köper svart kött. Fattar inte att du försvarar din dubbelmoral på det sätt du gör när du låtsas vara så rättskaffens när det gäller annat. Mitt antagande är baserat på att du i så gott som alla diskussioner i forumet vill få sista ordet.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 21:42
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 07-05-2011, 22:22)  Mitt antagande är baserat på att du i så gott som alla diskussioner i forumet vill få sista ordet. Nu får du väl ge dig iallafall. Hur skulle det vara om du svarade på de frågor du fått gällande trådämnet istället för att anta en massa saker om mig.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 13:38
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (netha @ 02-05-2011, 23:00)  . Vi köper "privat" (svart) i alla år ... så gör alla här i trakten ... då får vi kött som inte pelletsmatats. Att köpa privat av varandra (svart, om man vill uttycka det så) är ju inget specifikt för rennäringen, det förekommer överallt och framförallt på landsbygden. Vara mot vara, vara mot tjänst eller tjänst mot gentjänst. Man föredrar nog att kalla det byteshandel eller t.o.m. god grannsämja eller granngemenskap. Visst händer det väl ibland att pengar är inblandade men oftast rör det sig om just byteshandel. Detta kan man tycka vad man vill om fast nog är det så att många på detta sätt kan leva ett drägligt liv trots väldigt små inkomster. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 14:05
|

Medlem

|
Att byta varor och tjänster sinsemellan är väl inte mkt att säga om. Men att ensidigt och i lite större skala tillhandahålla varor eller tjänster utan att uppge detta till skattemyndigheten, är ett brott som underminerar förutsättningarna för ett fungerande samhälle och den gemensamma välfärden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 14:33
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 14:38)  Att köpa privat av varandra (svart, om man vill uttycka det så) är ju inget specifikt för rennäringen, det förekommer överallt och framförallt på landsbygden. Vara mot vara, vara mot tjänst eller tjänst mot gentjänst. Man föredrar nog att kalla det byteshandel eller t.o.m. god grannsämja eller granngemenskap. Visst händer det väl ibland att pengar är inblandade men oftast rör det sig om just byteshandel. Detta kan man tycka vad man vill om fast nog är det så att många på detta sätt kan leva ett drägligt liv trots väldigt små inkomster. Gita Gör det svarthandel mer legalt menar du?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 15:52
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2011, 15:33)  Gör det svarthandel mer legalt menar du? Legalt eller inte, hur som helst så är det en verklighet. Och för min del blir jag inte ett dugg upprörd när det sker i mindre skala grannar emellan. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 16:43
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 16:52)  Legalt eller inte, hur som helst så är det en verklighet. Och för min del blir jag inte ett dugg upprörd när det sker i mindre skala grannar emellan. Gita Det jag reagerar på är att här var det ju mer regel än undantag och dessutom dubbelmoral.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 17:00
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2011, 17:43)  Det jag reagerar på är att här var det ju mer regel än undantag och dessutom dubbelmoral. Du skulle alltså gå till affären och betala mer än dubbla priset för en bit renkött även om du hade möjlighet att köpa direkt från renägaren.? nja, så hög moral har i allafall inte jag. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 17:34
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 18:00)  Du skulle alltså gå till affären och betala mer än dubbla priset för en bit renkött även om du hade möjlighet att köpa direkt från renägaren.? nja, så hög moral har i allafall inte jag. Gita Nej det förstår jag att du inte har. Om man nu tycker så illa om renägande samer att man kräks på dom och förfasar sig över att de får bl.a. rovdjursersättning så förstår jag inte att man samtidigt drar nytta av dem för egen vinning. Och detta inte en enstaka gång! Mig veterligt är det inte heller lagligt med svarthandel (enl Netha är det ju väldigt vanligt förekommande i "trakterna häromkring" hos henne).
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 17:58
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Undrar om jägarna deklarerar för sitt älgkött.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 18:19
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 08-05-2011, 18:58)  Undrar om jägarna deklarerar för sitt älgkött.  Dom får väl betala för det. Sen har dom väl inte älgar som näringsverksamhet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 18:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Jakt är hobby ur deklarationssynpunkt. Deklarationen skulle bli minus om kostanaderna ställdes mot intäkterna av köttvärdet.
Men det var inte det jag skulle skriva om.
Domstolsutslaget är ju grundtemat för tråden. Låt oss hålla oss till det. Vegeterianer, veganer och kötteteriander och samvetslösa och samvetsömma kan ju diskutera elekheterna i en särskild tråd.
Utmärkt med det domsslutet. Nu återstår att komma överens om ersättnings- eller om man vill kalla det arrendeavgiften. Själv har jag läst och hört vissa belopp på radio och i tidningar men det kanske bara var förslag Om renar trampar ner nyplanterad ungskog så skall naturligtvis markägarna ha en ersättning. Det har vad jag förstått aldrig varit fråga om något annat. Även om det finns gaphalsar på båda sidor. Värst är miljöfanatikerna på båda sidor. Ingendera sidan vill visa en helhetssyn. Det är så himla mycket jag/vi i den här debatten.
Vår lilla mark är reservbete för en sameby. Alltså inte renbete på vinterbasis normalt. Skulle jag ha en hjord på 200 djur som spankulerade omkring på min sedan några år utförda nyplantering så skulle jag få väsentliga skador. När jag köpte planteringen så betalade jag 1,60 per satt planta + moms. Idag kanske det kostar 1.80. Tillkommer ett antal års förlust i form av tillväxt. Alltså skall rättigheten betalas. Det blir ett generellt belopp och somliga kommer att tjäna på det och lika många att förlora. Allt beroende på vilka markris och lavar du har och hur länge hjorden betar av din mark. Det är tramp- och sparkskador det gäller.
För övrigt är en matren en matren. Köper jag en svart eller vitt så får jag varken skinn, blod (palt, klimp och blodpudding) eller tarmar (fjälster) till korv. Men det får man ta.
Återgår till avvittringen. Dvs när kronan delade ut mark till nybyggare. De hade på sin tid inget otalt med samerna. Men de som lever och äger marken nu är trots allt markägare vare sig de ärvt eller köpt markerna. Bedriver de skogsnäring så skall de alltså hållas skadeslösa. Lika väl som djurhållare hålls skadeslösa av bidrag för rivet tamdjur. Men med kända markytnyttjare så är det givet att det är de som skall stå för skadorna. Generella belopp är bättre eftersom de kommer i rimlig tid och blir billigare för båda parter (och staten) och snabbare om inte juridiken skall dras i långbänk.
Redigerat av Överbölingen: 08-05-2011, 18:46
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 19:40
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2011, 18:34)  Nej det förstår jag att du inte har.
Om man nu tycker så illa om renägande samer att man kräks på dom och förfasar sig över att de får bl.a. rovdjursersättning så förstår jag inte att man samtidigt drar nytta av dem för egen vinning. Och detta inte en enstaka gång! Mig veterligt är det inte heller lagligt med svarthandel (enl Netha är det ju väldigt vanligt förekommande i "trakterna häromkring" hos henne). Du är mästare på att undvika direkta frågor. Jag försöker en gång till, skulle du betala mer än dubbla priset i en affär om du hade möjlighet att handla direkt av renägaren/uppfödaren? gita
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 20:05
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 20:40)  Du är mästare på att undvika direkta frågor. Jag försöker en gång till, skulle du betala mer än dubbla priset i en affär om du hade möjlighet att handla direkt av renägaren/uppfödaren? gita Ursäkta men det var inte det saken gällde, vilket Stintan förklarat i det inlägg du citerade i ditt senaste inlägg.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 20:52
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 08-05-2011, 20:40)  Du är mästare på att undvika direkta frågor. Jag försöker en gång till, skulle du betala mer än dubbla priset i en affär om du hade möjlighet att handla direkt av renägaren/uppfödaren? gita Jag skulle inte köpa något renkött alls, varken i affär eller direkt av renägaren. Har heller aldrig sålt något kött svart trots att möjliheten funnits.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
08-05-2011, 21:09
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 08-05-2011, 18:34)  Nej det förstår jag att du inte har.
Om man nu tycker så illa om renägande samer att man kräks på dom och förfasar sig över att de får bl.a. rovdjursersättning så förstår jag inte att man samtidigt drar nytta av dem för egen vinning. Och detta inte en enstaka gång! Mig veterligt är det inte heller lagligt med svarthandel (enl Netha är det ju väldigt vanligt förekommande i "trakterna häromkring" hos henne). Japp ... väldigt vanligt förekommande ... och inte heller handlar det om byteshandel som Gita syftar till. Här gäller kontanter. Stintan och Gita m.fl ... ni har ingen aning om skillnad mellan "RENSKÖTARE " och renskötare!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|