Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Samerna har fått rätt till urtida betesmarker !
          Huggorm
          Inlägg 01-05-2011, 13:37
          Länk hit: #61

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 01-05-2011, 14:30) *
          Det finns nog artiklar som är mer partiska än den, läste du hela?

Jag läste i princip hela ja

Citera
          Oknytt
          Inlägg 01-05-2011, 21:18
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 33 703

Jag är same, endast samiskt blod pulserar i mina ådror och min släkt går att spåra tillbaka till ungefär 1750 via kyrkböcker och andra dokument. Innan dess var vi antagligen s.k. hedningar (ett väldigt nedsättande ord). De renar som fanns i släkten sålde man bort eftersom (mellan 1930-1950). Den äldre generationen orkade väl inte med längre och den yngre hade ingen möjlighet att ta över, det var och är troligen lönsammare att skaffa ett jobb i Stockholm.

En del av er försöker få det att framstå som att renskötsel är något av det lönsammaste man kan hålla på med. Jag känner inte till en enda same som äger en helikopter, möjligen kan någon hyras in vid behov om det är en större renhjord som skall drivas, en sameby har gått samman alltså, inte en enstaka renägare och man hyr en helikopter ett par timmar. Jag tycker inte om att man stressar djur så jag är helt emot detta förfaringssätt. Terrängfordon är egentligen av ondo och sliter onödigt på naturen, men säg det i första hand till alla norrmän som kommer till svenska fjällen med sina nya, snabba skotrar med högkamsmattor och okynneskör. Ovan odlingsgränsen tar det extra lång tid för naturen att återhämta sig, om den ens gör det. Samernas terrängfordon är å andra sidan arbetsredskap, inte dyra, färgglada leksaker.

Vad gäller betesmarker så flyttades renar från fjäll till kust beroende på årstid. Idag har vi städer längs hela norrlandskusten och där har ett stort område naturlig betesmark försvunnit. Vägar och järnvägar har byggts och byggs fortfarande ut och ytterligare betesmark har i och med detta gått förlorad. Tiderna förändras och ska så göra men vi måste väl ändå kunna bevara denna unika kultur på något sätt? Det är här jag tror att ”bidragsdelen” kommer in. En ren vill främst ha renlav och har utmärkta klövar för att komma åt denna lav och det har vi massor av här vid kusten. Problemet är bara att detta ju numer är en stad/flera städer och inget renbetesland. Klimatet har också förändrats en del de senaste årtiondena, om det då beror på miljöförstöringar vet jag inte, men fryser det på ordentligt och det bildas en hård skorpa på snön så blir det genast svårare att komma åt laven och renen dör utan stödutfodring.

Detta är en sorglig tråd full av okunskap och fördomar, inte bara mot samer utan mot hela norra Sverige som än idag 2011 av vissa anses vara en ”tärande” del med en bidragstagande befolkning. Vi skövlar denna del av landet, våldför oss på naturen, allt i jakten på malm, koppar, zink, guld, bly etc allt som kan omvandlas till pengar. Flera älvsystem är förstörda för all framtid och stora vattenmagasin skapade för vattenkraftens skull. Bara för att ta några exempel. Detta är ju också sådant som krymper renbetet för er som tror att hela Norrland norr om Gävle är en enda skog.

Till er som önskar veta mer om just samer kan jag tipsa om följande sida; http://www.samer.se/

Det finns även bra material i bokform på biblioteket. Netha har rätt angående att samerna har behandlats illa, mycket illa genom tidens gång. Bilder på mätning av skallar finns i vissa böcker jag läst (tror det var en avhandling av någon vid Umeå universitet som skrivit den), man brände samernas trolltrummor och förbjöd de magiska platser där man hyllade sina avlidna (det fanns ju inga kyrkogårdar då så man skapade egna platser) och tvingade in alla samer i den kristna tron. Religionsfrihet fanns inte i Sverige då. Idag bygger vi moskéer i det här landet. I gruvan uppe i Nasafjäll (Arjeplogsfjällen) tvingade man samerna att frakta silver med renar och slädar. Ett för övrigt mycket tungt arbete för både samer och renar, jag kan terrängen väldigt väl. En same lär ha vägrat då han ville sköta sin renhjord istället. Då öppnade man två hål i isen med flera meters mellanrum och fäste gubben i en lina och drog honom under isen tills han kom på bättre tankar. Samerna skulle kuvas.

Som sagt, detta var bara en parentes och jag tänker inte fördjupa mig ytterligare i denna tråd, för mig är detta främst ett trädgårdsforum. Jag har inte heller tid till någon ytterligare fördjupning då jag förutom att påta i trädgården har ett arbete att sköta (ingen bidragstagare alltså, trots att jag är både same och norrlänning) så att jag kan vara med och betala skatt till den gemensamma kassan. Slutligen har jag en fråga till er som nu anser att renägande samer har mer rättigheter än övriga medborgare; exakt vilka rättigheter menar ni då? Tack för mig!

Citera
          netha
          Inlägg 01-05-2011, 21:32
          Länk hit: #63

Gäster

CITAT (Oknytt @ 01-05-2011, 22:18) *
          Jag är same, endast samiskt blod pulserar i mina ådror och min släkt går att spåra tillbaka till ungefär 1750 via kyrkböcker och andra dokument. Innan dess var vi antagligen s.k. hedningar (ett väldigt nedsättande ord). De renar som fanns i släkten sålde man bort eftersom (mellan 1930-1950). Den äldre generationen orkade väl inte med längre och den yngre hade ingen möjlighet att ta över, det var och är troligen lönsammare att skaffa ett jobb i Stockholm.

En del av er försöker få det att framstå som att renskötsel är något av det lönsammaste man kan hålla på med. Jag känner inte till en enda same som äger en helikopter, möjligen kan någon hyras in vid behov om det är en större renhjord som skall drivas, en sameby har gått samman alltså, inte en enstaka renägare och man hyr en helikopter ett par timmar. Jag tycker inte om att man stressar djur så jag är helt emot detta förfaringssätt. Terrängfordon är egentligen av ondo och sliter onödigt på naturen, men säg det i första hand till alla norrmän som kommer till svenska fjällen med sina nya, snabba skotrar med högkamsmattor och okynneskör. Ovan odlingsgränsen tar det extra lång tid för naturen att återhämta sig, om den ens gör det. Samernas terrängfordon är å andra sidan arbetsredskap, inte dyra, färgglada leksaker.

Vad gäller betesmarker så flyttades renar från fjäll till kust beroende på årstid. Idag har vi städer längs hela norrlandskusten och där har ett stort område naturlig betesmark försvunnit. Vägar och järnvägar har byggts och byggs fortfarande ut och ytterligare betesmark har i och med detta gått förlorad. Tiderna förändras och ska så göra men vi måste väl ändå kunna bevara denna unika kultur på något sätt? Det är här jag tror att ”bidragsdelen” kommer in. En ren vill främst ha renlav och har utmärkta klövar för att komma åt denna lav och det har vi massor av här vid kusten. Problemet är bara att detta ju numer är en stad/flera städer och inget renbetesland. Klimatet har också förändrats en del de senaste årtiondena, om det då beror på miljöförstöringar vet jag inte, men fryser det på ordentligt och det bildas en hård skorpa på snön så blir det genast svårare att komma åt laven och renen dör utan stödutfodring.

Detta är en sorglig tråd full av okunskap och fördomar, inte bara mot samer utan mot hela norra Sverige som än idag 2011 av vissa anses vara en ”tärande” del med en bidragstagande befolkning. Vi skövlar denna del av landet, våldför oss på naturen, allt i jakten på malm, koppar, zink, guld, bly etc allt som kan omvandlas till pengar. Flera älvsystem är förstörda för all framtid och stora vattenmagasin skapade för vattenkraftens skull. Bara för att ta några exempel. Detta är ju också sådant som krymper renbetet för er som tror att hela Norrland norr om Gävle är en enda skog.

Till er som önskar veta mer om just samer kan jag tipsa om följande sida; http://www.samer.se/

Det finns även bra material i bokform på biblioteket. Netha har rätt angående att samerna har behandlats illa, mycket illa genom tidens gång. Bilder på mätning av skallar finns i vissa böcker jag läst (tror det var en avhandling av någon vid Umeå universitet som skrivit den), man brände samernas trolltrummor och förbjöd de magiska platser där man hyllade sina avlidna (det fanns ju inga kyrkogårdar då så man skapade egna platser) och tvingade in alla samer i den kristna tron. Religionsfrihet fanns inte i Sverige då. Idag bygger vi moskéer i det här landet. I gruvan uppe i Nasafjäll (Arjeplogsfjällen) tvingade man samerna att frakta silver med renar och slädar. Ett för övrigt mycket tungt arbete för både samer och renar, jag kan terrängen väldigt väl. En same lär ha vägrat då han ville sköta sin renhjord istället. Då öppnade man två hål i isen med flera meters mellanrum och fäste gubben i en lina och drog honom under isen tills han kom på bättre tankar. Samerna skulle kuvas.

Som sagt, detta var bara en parentes och jag tänker inte fördjupa mig ytterligare i denna tråd, för mig är detta främst ett trädgårdsforum. Jag har inte heller tid till någon ytterligare fördjupning då jag förutom att påta i trädgården har ett arbete att sköta (ingen bidragstagare alltså, trots att jag är både same och norrlänning) så att jag kan vara med och betala skatt till den gemensamma kassan. Slutligen har jag en fråga till er som nu anser att renägande samer har mer rättigheter än övriga medborgare; exakt vilka rättigheter menar ni då? Tack för mig!

Tack för dagens skratt säger jag som har samer ... ingifta i familjen och dagligen umgås med många vi har i bekantskapskretsen. a0a.gif Dock inga renskötare.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2011, 21:52
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (netha @ 01-05-2011, 22:32) *
          Tack för dagens skratt säger jag som har samer ... ingifta i familjen och dagligen umgås med många vi har i bekantskapskretsen. a0a.gif Dock inga renskötare.

Vad var det som var så roligt med Oknytts inlägg mer än att h*n måste ha tagit fel på dig och någon annan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-05-2011, 21:55
          Länk hit: #65

Moderator

Om jag inte missförstår så finns det betydligt fler renar i landet idag än det gjort tidigare. Hur kan det komma sig om nu samerna blivit ständigt motarbetade?

Citera
          netha
          Inlägg 01-05-2011, 21:59
          Länk hit: #66

Gäster

CITAT (Huggorm @ 01-05-2011, 22:55) *
          Om jag inte missförstår så finns det betydligt fler renar i landet idag än det gjort tidigare. Hur kan det komma sig om nu samerna blivit ständigt motarbetade?

Motarbetade?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-05-2011, 22:01
          Länk hit: #67

Moderator

CITAT (netha @ 01-05-2011, 22:59) *
          Motarbetade?

Tja, att man bygger städer på vinterbetesmarkerna och så vidare

Citera
          netha
          Inlägg 01-05-2011, 22:07
          Länk hit: #68

Gäster

CITAT (Huggorm @ 01-05-2011, 23:01) *
          Tja, att man bygger städer på vinterbetesmarkerna och så vidare

OK ... då förstår jag. smile.gif Och som jag tidigare sagt ... det handlar om renbetesområden varhels det ska byggas.
          Senaste nytt från fronten = Sameby överklagar rätten för en skidtur/år i Nationalparksområde ... det handlar om åtta till tolv pers på skidor som gör en tur med utbildad ledare.

Citera
          herkules
          Inlägg 02-05-2011, 06:47
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Oknytt @ 01-05-2011, 22:18) *
          /...../Slutligen har jag en fråga till er som nu anser att renägande samer har mer rättigheter än övriga medborgare; exakt vilka rättigheter menar ni då? Tack för mig!

jag vet inte om det är ngn här som skrivit att samer har mer rättigheter än ngn annan, är du ute och far efter att en del människor tycker att samerna särbehandlas med rätt till annans mark och ett bidragssystem som inga andra som föder upp djur här i sverige har?
          samer använder sig av oacceptabla metoder vad det gäller djurhållning och kallar det för kultur?

sen tillåter inte samer varg på en större del av sveriges yta, vad är det för dumheter och vem har makt att ta sig sådana rättigheter?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-05-2011, 09:10
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är helt otvetydigt att...
          ...samerna är ursprungsbefolkning i norr.
          ...samerna har varit dåligt behandlade förr
          ...samerna har en viss rätt till sina gamla betesmarker

men även att...
          ...samerna bara till en viss del är öppna för anpassning till nutidens krav.
          ...samerna tror att de kan driva omkring sina renar på samma sätt de gjorde när Sverige bara hade en tiondel så stor befolkning.
          ...samerna är beroende av övriga Sverige för avsättning för sina produkter.
          ...de därmed också måste anpassa sig till vad övriga svenskar tycker och tänker.
          ...de har en rovdjurspolitik som går stick i stäv med övriga Sverige.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-05-2011, 09:18
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2011, 10:10) *
          Det är helt otvetydigt att...
          ...samerna är ursprungsbefolkning i norr.
          ...samerna har varit dåligt behandlade förr
          ...samerna har en viss rätt till sina gamla betesmarker

men även att...
          ...samerna bara till en viss del är öppna för anpassning till nutidens krav.
          ...samerna tror att de kan driva omkring sina renar på samma sätt de gjorde när Sverige bara hade en tiondel så stor befolkning.
          ...samerna är beroende av övriga Sverige för avsättning för sina produkter.
          ...de därmed också måste anpassa sig till vad övriga svenskar tycker och tänker.
          ...de har en rovdjurspolitik som går stick i stäv med övriga Sverige.

Mycket bra sammanfattat! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 02-05-2011, 21:08
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Minns inte årtalen men avvittring har skett under ett antal år i forntiden när all mark var kronans. Bosättare fick mark och började ett nybyggarliv. De är ägare. Så vitt de fullföljde sina förpliktelser.
          En del av dessa marker utnyttjades till bete för renar. Helt OK.

Nu har ett avtal slutits så att marekägarna får en viss ersättning för intrång i deras skogsplanteringar. Överenskommelsen är ömsesidig. Hade parterna inte varit så envetna var och en på sin kant hade den här tvisten kunnat lösas för ett kvarts sekel sedan med en förlikning och allt varit frid och fröjd. Utan att en massa advokater tjänat multum med pengar.

Båda parter har enats om en lösning och jag förstår inte att någon har avgått med en seger. Ett ömsesidigt problem har lösts.

Det ligger ingen romantik i den hårda och tuffa djurhållning som renskötande samer har. Det är ett hårt jobb. De får dryga ut kassan med fiske och jakt. En matren då och då men tro inte att det är ett avelsdjur. De ryker all världens väg i trafikskador och rovdjursangrepp. Ersättningen täcker inte ett påkört eller rovdjursfällt djur.

En enkel och praktisk överenskommelse har fastställt. Hoppas att den justeras till penningvärdet med åren och följer index. Både renprodukter och skogsprodukter ligger i det ekonomiska fältet.

Till och med i Ragunda kommun har man nått överenskommelse om vidkraftsbygge på reservbetesplats för en sameby. Den ytan innefattar även vår skog.

Citera
          netha
          Inlägg 02-05-2011, 21:18
          Länk hit: #73

Gäster

Sameby vill ha ändrad rutt för skidsällskap

Vad annat än att visa sin makt gentemot "Svenskarna"!

"I april brukar Christian Heimroth, som driver Outdoor Lapland, göra en tur på skidor genom Ruotesvagge i Sareks nationalpark med en grupp på mellan åtta och tolv personer. Det är den turen som Sirges vänder sig mot"

CITAT (Överbölingen @ 02-05-2011, 22:08) *
          Minns inte årtalen men avvittring har skett under ett antal år i forntiden när all mark var kronans. Bosättare fick mark och började ett nybyggarliv. De är ägare. Så vitt de fullföljde sina förpliktelser.
          En del av dessa marker utnyttjades till bete för renar. Helt OK.

Nu har ett avtal slutits så att marekägarna får en viss ersättning för intrång i deras skogsplanteringar. Överenskommelsen är ömsesidig. Hade parterna inte varit så envetna var och en på sin kant hade den här tvisten kunnat lösas för ett kvarts sekel sedan med en förlikning och allt varit frid och fröjd. Utan att en massa advokater tjänat multum med pengar.

Båda parter har enats om en lösning och jag förstår inte att någon har avgått med en seger. Ett ömsesidigt problem har lösts.

Det ligger ingen romantik i den hårda och tuffa djurhållning som renskötande samer har. Det är ett hårt jobb. De får dryga ut kassan med fiske och jakt. En matren då och då men tro inte att det är ett avelsdjur. De ryker all världens väg i trafikskador och rovdjursangrepp. Ersättningen täcker inte ett påkört eller rovdjursfällt djur.

En enkel och praktisk överenskommelse har fastställt. Hoppas att den justeras till penningvärdet med åren och följer index. Både renprodukter och skogsprodukter ligger i det ekonomiska fältet.

Till och med i Ragunda kommun har man nått överenskommelse om vidkraftsbygge på reservbetesplats för en sameby. Den ytan innefattar även vår skog.

Någon överenskommelse ang ersättning finns väl inte ... det är ju just den punkten som jobbas på nu ... kommer säkert att kosta antal miljoner innan alla är överens.
          Hårt jobb ... helikopter, fyrhjulingar och scotrar ... driver renarna, Det kallar jag inte för hårt jobb .. hellre då djurmisshandel. Frakta massor med renar hoppackade i lastbilstransporter = inte djurvänligt.

Redigerat av netha: 02-05-2011, 21:26

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-05-2011, 21:19
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Är renarna verkligen så lättskrämda? Det låter lite småsjukt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 02-05-2011, 21:46
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (netha @ 02-05-2011, 22:18) *
          Sameby vill ha ändrad rutt för skidsällskap

Vad annat än att visa sin makt gentemot "Svenskarna"!

"I april brukar Christian Heimroth, som driver Outdoor Lapland, göra en tur på skidor genom Ruotesvagge i Sareks nationalpark med en grupp på mellan åtta och tolv personer. Det är den turen som Sirges vänder sig mot"
          Någon överenskommelse ang ersättning finns väl inte ... det är ju just den punkten som jobbas på nu ... kommer säkert att kosta antal miljoner innan alla är överens.
          Hårt jobb ... helikopter, fyrhjulingar och scotrar ... driver renarna, Det kallar jag inte för hårt jobb .. hellre då djurmisshandel. Frakta massor med renar hoppackade i lastbilstransporter = inte djurvänligt.

Om jag inte hört helt fel så handlar det om 3 kronor/ha/år och ren. Men det kanske bara var ett förslag. I varje fall torde renkött bli väldigt dyrt framöver.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-05-2011, 21:48
          Länk hit: #76

Moderator

CITAT (Överbölingen @ 02-05-2011, 22:46) *
          Om jag inte hört helt fel så handlar det om 3 kronor/ha/år och ren. Men det kanske bara var ett förslag. I varje fall torde renkött bli väldigt dyrt framöver.

Men inte så dyrt som det borde vara utan subventionering

Citera
          netha
          Inlägg 02-05-2011, 22:00
          Länk hit: #77

Gäster

CITAT (Överbölingen @ 02-05-2011, 22:46) *

Och var fick du de siffrorna ifrån ... eftersom ingen överenskommelse är till stånd ... hela diskussionen är i sin början!

Renkött är väldigt dyrt redan´nu ... smakar inte viltkött eftersom så många matas med pellets.
          Vi köper "privat" (svart) i alla år ... så gör alla här i trakten ... då får vi kött som inte pelletsmatats.
          Maken (ickesame) har också haft renmärke. smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2011, 22:15
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (netha @ 02-05-2011, 23:00) *
          Och var fick du de siffrorna ifrån ... eftersom ingen överenskommelse är till stånd ... hela diskussionen är i sin början!

Renkött är väldigt dyrt redan´nu ... smakar inte viltkött eftersom så många matas med pellets.
          Vi köper "privat" (svart) i alla år ... så gör alla här i trakten ... då får vi kött som inte pelletsmatats.
          Maken (ickesame) har också haft renmärke. smile.gif

Märkligt att du gynnar rennäringen när du tycker så illa om den.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netha
          Inlägg 02-05-2011, 22:19
          Länk hit: #79

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 02-05-2011, 23:15) *
          Märkligt att du gynnar rennäringen när du tycker så illa om den.

Nu får du allt uppdatera dig och lära dig att skilja på sak och person!

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 02-05-2011, 22:27
          Länk hit: #80

Medlem

Huggorm!

Alltså hänger jag inte med ditt inlägg. Men kanske vi pratar om samma sak. En samefamilj/renmärke med 200 renar på 400 ha kostar samebyn 240 000 kronor. Inte betalar staten den kvartsmiljonen. Då skall vi fan inte ha någon stat.
          Går 50 av dessa till slakt så blir det en nettoprisökning på köttet med ca 100 kr/ ren.
          Styckad ren för butik har ett snittpris på ex 100 kr. Vinterbetet kostar knappt 100 kr per ren. alltså kommer snittprset på renkött att ligga på 250 kr med moms och övriga påslag. Inte f-n köper jag renkött över disk.

Det skall mycket till för att stå ut med att vara same. Unga, manliga samer toppar självmordsstatistiken i Sverige. Marken/livet försvinner under deras fötter.

Min son är ingift i en samesläkt. Jag kallas Ajja av deras barn. Det är farfar/morfar på samiska. Vi talar inte samiska. Det gör inte sonhustrun heller. Men vi avänder samiska glosor. Det är ett sätt att visa respekt. Enligt lag skall det finnas hemspråksundervisning. NIX.
          Det jag värnar om när det gäller samerna är ett drägligt livför dem. Förbjud köttdjursdproduktionen av nöt och svin i landet. De fjärtar ju ut massor med gas som försämrar läget och påskyndar växthuseffekten.

Det finns ingen romantik och snyft runt de här frågorna. Stötta de som kallas ursprungsbefolkning i stället med att köpa sameprodukter. Upptäck deras eminenta förmåga till konsthantverk. De är svenskar de också. Precis som fiskare, lärare och bankkamrerer. Det är inget konstigt och exceptionellt med det.

Redigerat av Överbölingen: 02-05-2011, 22:29

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 03:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon