Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Samerna har fått rätt till urtida betesmarker !
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2011, 23:11
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (netha @ 02-05-2011, 23:19) *
          Nu får du allt uppdatera dig och lära dig att skilja på sak och person!

Läser ju bara det du skrivit i tråden. Du och "alla där i trakten" gynnar ju dessutom näringen ännu mer genom att köpa svart.
          Varför berättar du det överhuvudtaget och vad spelar det för roll att din make haft renmärke? Om du nu är så känslig för att det blir person menar jag så kanske du inte ska blanda in dig och ditt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          caprifol
          Inlägg 03-05-2011, 09:51
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (*Stintan* @ 03-05-2011, 00:11) *
          Läser ju bara det du skrivit i tråden. Du och "alla där i trakten" gynnar ju dessutom näringen ännu mer genom att köpa svart.
          Varför berättar du det överhuvudtaget och vad spelar det för roll att din make haft renmärke? Om du nu är så känslig för att det blir person menar jag så kanske du inte ska blanda in dig och ditt.

Jag tycker det känns på sin plats att inflika att det är många som inte köper svart ens i Kiruna. Av olika orsaker antar jag - många har t ex inte de kontakterna... I alla fall så handlar min familj och många vänner (även jag själv) i den speciella vildmarksaffären, som också kan fixa transport till Stockholm om man handlar lite större mängd!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-05-2011, 10:07
          Länk hit: #83

Medlem

CITAT (caprifol @ 03-05-2011, 10:51) *
          Jag tycker det känns på sin plats att inflika att det är många som inte köper svart ens i Kiruna. Av olika orsaker antar jag - många har t ex inte de kontakterna... I alla fall så handlar min familj och många vänner (även jag själv) i den speciella vildmarksaffären, som också kan fixa transport till Stockholm om man handlar lite större mängd!

Trodde faktiskt inte att "alla här i trakten" var med sanningen överensstämmande så tack för att jag fick det bekräftat flirting.gif

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 03-05-2011, 22:00
          Länk hit: #84

Gäster

CITAT (caprifol @ 03-05-2011, 10:51) *

Handlade ju inte om stan ...utan om byn där jag var och byarna runtikring.
          Delikatesser däremot handlar vi i samma butik som du ... skickar då o då til familj som bor söderut.
          Bra service har de. smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-05-2011, 22:11
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (netha @ 03-05-2011, 23:00) *
          Handlade ju inte om stan ...utan om byn där jag var och byarna runtikring.
          Delikatesser däremot handlar vi i samma butik som du ... skickar då o då til familj som bor söderut.
          Bra service har de. smile.gif

Vad är det för efterkonstruktion? Du bor ju i Kiruna och skrev "Vi köper "privat" (svart) i alla år ... så gör alla här i trakten".

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 04-05-2011, 07:18
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

men hallå, man köper väl inte kött svart av ngn som sitter och hystar in bidrag?
          då blir det ingen ordning på finanserna och så går det ut över sjuka och arbetslösa. varenda krona som går ut från staten ska redovisas in också. sen om det är rennäringen eller skolan som får dem är skitsamma.
          skärpning!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Red Top
          Inlägg 04-05-2011, 08:08
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

"Myterna kring skogsskador och bidrag till rennäringen

Den senaste tiden har det varit många insändare som gällt rennäringen. Det framförs många åsikter som bygger på okunskap om rennäringens förutsättningar. Två frågor återkommer ständigt; påståendena om att renarna orsakar skador på skog och att rennäringen får stora bidrag från staten.

Vad gäller skogsskadorna har det gjorts flera studier vid det här laget som alla visar samma sak. Skadorna på skog av ren är mycket begränsade. Det rör sig om mindre än en procent av skogen som visar någon påverkan av ren. På en lista över de tio främsta orsakerna av skador på skog så finns renarna inte ens med. När det återkommande påstås att renarna orsakar skador på skog så blir det till slut en sanning för många. Det känns viktigt att problemen får rimliga proportioner.

Givetvis ska vi ta skogsägarnas oro på allvar. Vi har löpande samtal med representanter för skogsnäringen där vi diskuterar hur dessa frågor ska hanteras mellan näringarna. Det är viktigt med ett kunskapsutbyte mellan våra näringar, där vi får veta mer om varandras förutsättningar.

Vad sedan gäller de bidrag som rennäringen får så är det en stor mytbildning kring detta. Rennäringen får ett normalt år mycket låga bidrag från staten.

Renägaren får ett prisstöd för varje kilo slaktat kött. Utöver detta kan en enskild söka startstöd och investeringsstöd på motsvarande sätt som en jordbrukare. Renägaren har dock inte rätt till gårdsstöd, arealstöd, transportstöd eller andra former av stöd som ingår i EU:s jordbrukspolitik.

När renägaren får ersättning för rovdjursdödade renar eller renar som dödats i trafiken är det frågan om ersättning för en skada som renägaren lider när djuret dör. Detta är samma system som för andra tamdjursägare. River en varg en häst så får ägaren ersättning från staten för detta.

Om jakten på rovdjuren var fri skulle renägaren inte få någon ersättning. Idag får renägaren långt ifrån ekonomisk kompensation för alla de djur som dödas och allt det merarbete som uppkommer. Trafiken och rovdjuren är en dyr historia för renägaren.

Jag hoppas att vi genom mer kunskap kan förbättra diskussionen om rennäringen. Många debattinlägg visar på bristande kunskap och ger uttryck för en stor intolerans och respekt för en areell näring som har en given plats och som berikar samhället i stort. Är det verkligen renarna som är problemet, eller är det samerna som är det? Vi har inget emot en debatt om samiska näringar och frågor, men förutsätter att den sker sakligt och korrekt.
          Per Gustav Idivuoma
          ordförande Svenska samernas riksförbund
          PER GUSTAV"

Saxat ur Norrbottenskuriren, NK

Med andra ord: Renägare "hystar" inte in mer pengar än vilken djurägare som helst.

I övrigt håller jag med Herkules om att man inte ska köpa kött svart. Man ska inte heller anlita yrkesfolk; städare, snickare, målare, murare osv svart. Vårt samhälle bygger på att vi alla följer de regler och normer/lagar som finns.

Kommer det inte in intäkter till staten(oss), finns det inte heller någon grund för gemensam samhällsservice. Skolor, sjukvård, äldreboende etc.

Har ni so är emot rennäringen överhuvudtaget tänkt på att det är den enda djurhållning där djuren lever ett fritt liv, i ordets rätta bemärkelse.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          herkules
          Inlägg 04-05-2011, 08:14
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Red Top @ 04-05-2011, 09:08) *

Den senaste tiden har det varit många insändare som gällt rennäringen. Det framförs många åsikter som bygger på okunskap om rennäringens förutsättningar. Två frågor återkommer ständigt; påståendena om att renarna orsakar skador på skog och att rennäringen får stora bidrag från staten.

Vad gäller skogsskadorna har det gjorts flera studier vid det här laget som alla visar samma sak. Skadorna på skog av ren är mycket begränsade. Det rör sig om mindre än en procent av skogen som visar någon påverkan av ren. På en lista över de tio främsta orsakerna av skador på skog så finns renarna inte ens med. När det återkommande påstås att renarna orsakar skador på skog så blir det till slut en sanning för många. Det känns viktigt att problemen får rimliga proportioner.

Givetvis ska vi ta skogsägarnas oro på allvar. Vi har löpande samtal med representanter för skogsnäringen där vi diskuterar hur dessa frågor ska hanteras mellan näringarna. Det är viktigt med ett kunskapsutbyte mellan våra näringar, där vi får veta mer om varandras förutsättningar.

Vad sedan gäller de bidrag som rennäringen får så är det en stor mytbildning kring detta. Rennäringen får ett normalt år mycket låga bidrag från staten.

Renägaren får ett prisstöd för varje kilo slaktat kött. Utöver detta kan en enskild söka startstöd och investeringsstöd på motsvarande sätt som en jordbrukare. Renägaren har dock inte rätt till gårdsstöd, arealstöd, transportstöd eller andra former av stöd som ingår i EU:s jordbrukspolitik.

När renägaren får ersättning för rovdjursdödade renar eller renar som dödats i trafiken är det frågan om ersättning för en skada som renägaren lider när djuret dör. Detta är samma system som för andra tamdjursägare. River en varg en häst så får ägaren ersättning från staten för detta.

Om jakten på rovdjuren var fri skulle renägaren inte få någon ersättning. Idag får renägaren långt ifrån ekonomisk kompensation för alla de djur som dödas och allt det merarbete som uppkommer. Trafiken och rovdjuren är en dyr historia för renägaren.

Jag hoppas att vi genom mer kunskap kan förbättra diskussionen om rennäringen. Många debattinlägg visar på bristande kunskap och ger uttryck för en stor intolerans och respekt för en areell näring som har en given plats och som berikar samhället i stort. Är det verkligen renarna som är problemet, eller är det samerna som är det? Vi har inget emot en debatt om samiska näringar och frågor, men förutsätter att den sker sakligt och korrekt.
          Per Gustav Idivuoma
          PER GUSTAV"

Med andra ord: Renägare "hystar" inte in mer pengar än vilken djurägare som helst.

I övrigt håller jag med Herkules om att man inte ska köpa kött svart. Man ska inte heller anlita yrkesfolk; städare, snickare, målare, murare osv svart. Vårt samhälle bygger på att vi alla följer de regler och normer/lagar som finns.

Kommer det inte in intäkter till staten(oss), finns det inte heller någon grund för gemensam samhällsservice. Skolor, sjukvård, äldreboende etc.

Har ni so är emot rennäringen överhuvudtaget tänkt på att det är den enda djurhållning där djuren lever ett fritt liv, i ordets rätta bemärkelse.

spelar ingen roll hur stort bidrag de får, de lever på bidrag iaf och ska då f-n inte ränna runt och sälja (gäller även de som köper) kött svart, lever man på staten ska man också ge tillbaka i form av skatter och annat.

sen att renar lever fritt, tja, de får en stressig död men det kanske är priset de får betala?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-05-2011, 08:39
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (herkules @ 04-05-2011, 08:18) *
          men hallå, man köper väl inte kött svart av ngn som sitter och hystar in bidrag?
          då blir det ingen ordning på finanserna och så går det ut över sjuka och arbetslösa. varenda krona som går ut från staten ska redovisas in också. sen om det är rennäringen eller skolan som får dem är skitsamma.
          skärpning!

tummenupp.gif precis även om jag inte vill kalla det stöd renägarna får för "hystar in bidrag".

CITAT (herkules @ 04-05-2011, 09:14) *
          spelar ingen roll hur stort bidrag de får, de lever på bidrag iaf och ska då f-n inte ränna runt och sälja (gäller även de som köper) kött svart, lever man på staten ska man också ge tillbaka i form av skatter och annat.

sen att renar lever fritt, tja, de får en stressig död men det kanske är priset de får betala?

Kan du visa källa varifrån du fått att de lever på bidrag?

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 04-05-2011, 10:28
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 09:39) *
          tummenupp.gif precis även om jag inte vill kalla det stöd renägarna får för "hystar in bidrag".
          Kan du visa källa varifrån du fått att de lever på bidrag?

källor får du leta reda på själv, jag är ingen sekreterare.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-05-2011, 10:47
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (herkules @ 04-05-2011, 11:28) *
          källor får du leta reda på själv, jag är ingen sekreterare.

Jo men det du påstår är ju att dom inte har några inkomster av sin näringsverksamhet + att dom oftast har bisysslor som ger inkomst. Tror knappast att dom lever på bidrag.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 04-05-2011, 14:16
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

skärpning!

Håller med. tummenupp.gif
          Tror det kallas för dubbelmoral, att först gnälla på samer och deras renar, för att sedan köpa kött svart .

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-05-2011, 14:20
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (pejori @ 04-05-2011, 15:16) *
          Håller med. tummenupp.gif
          Tror det kallas för dubbelmoral, att först gnälla på samer och deras renar, för att sedan köpa kött svart .

Precis det jag menade men fick tyvärr inget svar av Netha. Kanske inte så konstigt giggle.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 04-05-2011, 14:22
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 15:20) *
          Precis det jag menade men fick tyvärr inget svar av Netha. Kanske inte så konstigt giggle.gif

tummenupp.gif Det är väl skillnad på samer i allmänhet och samesläkt i synnerhet. naughty.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          netha
          Inlägg 04-05-2011, 21:39
          Länk hit: #95

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 03-05-2011, 23:11) *
          Vad är det för efterkonstruktion? Du bor ju i Kiruna och skrev "Vi köper "privat" (svart) i alla år ... så gör alla här i trakten".

Jag kör inga efterhandskonstruktioner ... i byarna har vi våra vänner som vi köper av ... så gör faktiskt alla bybor och fd.
          Inte sååå många stadsbor kanske ... fast det har jag ingen statistik på ... men dotter och svärson köper också svart från Karesuando.

skärpning!

Jamen om man får den sååå mycket billigare så gör man det ... köper inte jag så köper ...
          Jag vet ... men så länge bidragsreglerna är som de är och Noll kontroll så fortsätter vi nog.

Citera
          netha
          Inlägg 04-05-2011, 21:48
          Länk hit: #96

Gäster

CITAT (Red Top @ 04-05-2011, 09:08) *

Per Gustav Idivuoma
          PER GUSTAV"

Ren apartheid?
          I Indien är kossorna heliga, i Sverige renarna.
          .
          Jag skrev nyligen en ledare om hur jordbruksminister Eskil Erlandsson i år satsar drygt 71 miljoner kronor under budgettiteln ”främjande av rennäringen mm”. Inklusive andra stöd hamnar bidragsnotan på långt över 100 miljoner kronor.
          Jag påpekade att den absoluta majoriteten av Sveriges cirka 20 000 samer (antalet är okänt, Sverige har tack och lov ingen etnisk folkbokföring) förstås inte sysslar med renskötsel.
          Officiellt har vi hela 261 400 renar i Sverige, medan maximalt 200 samer torde kunna livnära sig på enbart renar. Statistik från SCB visar att under inkomståret 2004 var det endast 108 renägare som tjänade mer än 160 000 kronor på renskötseln.

Sameforskaren Niklas Labba sammanfattar: renskötsel är mer ett levnadssätt än försörjning och antalet renar står i centrum. Docent Göran Bostedt, vid SLU i Umeå, har funnit att endast 37 procent av renskötarna skulle öka sitt slaktuttag om renköttspriset steg.
          Med andra ord: sex av tio renägare bryr sig inte om marknadsprissättning.
          Det kan förklara rennär-
          ingens extremt svaga lönsamhet, trots att det snöat hundratals miljoner under åren. En ESO-rapport (Ds: 1998:8) fann att för varje intjänad krona hade rennäringen fått 6,50 kronor i bidrag.
          Men ve den som vågar yttra sig kritiskt om detta slöseri med skattepengar och det felaktiga med att ge någon ett näringsmonopol.
          Det är som att vandra på minerad fjällmark. Mejlboxen fylls med vulgära angrepp där jag stämplas som både ”rasist” och ”nazist”. Den av mig skattefinansierade politikern i sametinget, Lars-Jonas Johansson, kallar mig ”oinsatt stolle”.

Några samer har hänvisat till FN:s urfolkskonvention. Men den förbinder inte riksdagen att ge just de renägande samerna bidragsmonopol. I Finland kan även andra ägna sig åt renskötsel.
          Urfolksbegreppet omsatt i praktisk politik försvårar integrationen och bjuder in nya. När samerna är ett urfolk, borde inte kvänerna/tornedalsfinnarna också få bli det? Vi talar om kväner som dessutom upplever sig som rejält historiskt förtryckta av samerna!
          Särlösningar i toleransens namn bäddar för avundsjuka och intolerans; samernas kollektiva identitet blir för en del viktigare än det individuella medborgarskapet.
          Riksdagsbeslutens positiva särbehandling innebär diskriminering av andra – en person som inte definieras vara tillräckligt samisk av samebyarna får näringsförbud.
          Och den som inte kan tala tillräckligt god samiska riskerar – under domstolsliknande förhör – berövas sin rösträtt i det av staten inrättade sametinget.

I en DN-artikel inför senaste valet 2005 framkom att hardcore-samen Lars-Olov Baer förgäves hade överklagat tretton samers rösträtt.
          ”Jag är fortfarande tveksam och jag kommer att överklaga även i nästa val. Jag ska plåga dem lite till,” sade Baer.
          I ex-Jugoslavien rensade man etniskt med våld; i det fredliga Sverige görs det med överklaganden, sanktionerade av riksdagen. Vi får väl se hur många Baer kan ”plåga” bort från röstlängden.

Förutom samerna är det bara kungahuset som åtnjuter speciella lagstadgade och ärvda privilegier.
          När sametingets ordförande Lars-Anders Baer invigde utställningen Sápmi på Nordiska museet prisade han kronprinsessan Victorias närvaro och beskrev diplomatiskt samernas relation till kungahuset som ”lång”.
          I stället för att prata om de historiska övergrepp som Victorias förfäder ytterst ansvarat för, så valde Baer att ägna halva sitt invigningstal (!) åt att kritisera ledaren jag skrev. Beroendet av en yttre fiendebild verkar vara lika starkt som bidrags-
          beroendet.
          Varken jag eller Victoria har förstås något ansvar för historiska övergrepp. Men historien förklarar en del av dagens samepolitik.

Det finns faktiskt en idéhistorisk koppling mellan Eskil Erlandssons 100 miljoner kronor i subventioner och den politik som utformades i avskyvärd rasbiologisk anda under tidigt 1900-tal.
          Samerna betraktades som en lägre stående ras, men renskötsel ansågs de klara av. Den så kallade ”lapp-skall-vara-lapp-politiken” innebar att samerna skulle ägna sig åt renskötsel och inget annat.
          Riksdagen försökte bland annat stifta en lag som skulle ha förbjudit renskötande samer att bo i hus. En same som lämnar sin kåta, kunde ju faktiskt sluta med renskötseln, löd tanken.
          Det kanske är rennäringspolitiken som är rasistisk?
          Av Eric Erfors Expressen

CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 15:20) *

Fnittra du ... men till skillnad från dig så sitter jag inte hela dagarna vid datorn och Odla forum ... jag har ett rikt liv IRL. smile.gif

Redigerat av netha: 04-05-2011, 21:45

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-05-2011, 22:54
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (netha @ 04-05-2011, 22:48) *
          Fnittra du ... men till skillnad från dig så sitter jag inte hela dagarna vid datorn och Odla forum ... jag har ett rikt liv IRL. smile.gif

Det där var ju nästan ännu roligare. Som om du visste vad jag gör om dagarna och hur mitt liv ser ut IRL. Skrattretande faktiskt. Dessutom tyckte jag du sa något om att skilja på sak och person men det kanske bara gäller andra än dig själv.

Beträffande det du kallar bidrag så är det ju till stor del rovdjursersättning precis som andra djurägare också får om deras djur dödas av rovdjur. Anser du att det är fel med rovdjursersättning? Skulle inte det utgå så skulle det ju bli ett stort inkomstbortfall för djurägarna och i det här fallet renägarna. Men du kanske tycker att renägare och t.ex. fårägare ska ha djur för att rovdjuren ska ha något att äta. Rovdjurspolitiken är som den är och så har vi ju en jordbruksminister som borde syssla med något annat.

För övrigt tycker jag inte det billiga priset är något försvar till att du och andra köper svart kött. Fattar inte att du försvarar din dubbelmoral på det sätt du gör när du låtsas vara så rättskaffens när det gäller annat.

Redigerat av *Stintan*: 04-05-2011, 22:57

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 06-05-2011, 22:13
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (netha @ 04-05-2011, 22:39) *
          /.../Jamen om man får den sååå mycket billigare så gör man det ... köper inte jag så köper ...
          /.../

nä, jag tycker faktiskt inte det, man kan inte försvara sig med att gör inte jag det så gör någon annan det.

CITAT (*Stintan* @ 04-05-2011, 11:47) *
          Jo men det du påstår är ju att dom inte har några inkomster av sin näringsverksamhet + att dom oftast har bisysslor som ger inkomst. Tror knappast att dom lever på bidrag.

kolla med jorbruksverket, de har bidragssiffrorna, så får du se om man kan leva på de pengarna smile.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-05-2011, 23:26
          Länk hit: #99

Medlem

........

Redigerat av *Stintan*: 06-05-2011, 23:37

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 06-05-2011, 23:44
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Men all sin da !om vi nu får ner Varg i södra Sverige ja vilket vi redan har i nu läge !tror ni då inte att bönderna här vill ha ersättning för rivna eller dödade djur ?det gäller väl inte bara Norrland eller ? Vi har Varg här nere nu och jag bor i Nässjö !Vad ingen pratar om i dag är Järven den är en blodtörstig best men den liksom föll bort i diskutionen när Vargen dök upp,Järven kan döda utan att vara hungrig den dödar av lust det gör inte vargen !den dödar för hunger.Sen efter Vargjakten visade det sig ju att Vargstammen i sverige är startk innavlad och de handjur som sköts hade bara en testikel i pungen den andra satt i bukhålan,hundar som har en kula annvänder man inte i avel över huvud taget.

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 13:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon