Hej! I en rabatt hemma hos mig sticker det upp grön blast - och jag har kliat mig på skallen för att komma underfund med vad det kan vara. Två alternativ har jag vaskat fram, och undrar om någon vänlig trädgårdssjäl kan hjälpa mig att identifiera rätt utifrån bilden?
Alternativ 1 är att det är doftliljelökar som jag planterade i rabatten förra sommaren som kommer igen - om det ens är möjligt? Lökarna skulle inte vara härdiga, men jag bor i Skåne och vet inte om det kanske kan finnas någon möljlighet att de överlevt?
Alternativ 2 är att jag har ett svagt minne att jag hade svårt att komma på vart jag skulle gräva ner sättvitök i höstas och att det finns en möjlighet att jag helt sonika stoppat dem i blomrabatten i väntan på att grönsakslandet skulle grävas fram. Och eftersom grönsakslandet till och med är grävt nu, skulle det vara roligt att flytta dit växterna om det nu är vitlök.
Är det månne någon som känner igen blasten eller som kan ge mig tips på hur jag avgör om det är doftliljor eller vitlök?
Jag är jättetacksam för hjälp. /Anna