heliannathus
Hej! I en rabatt hemma hos mig sticker det upp grön blast - och jag har kliat mig på skallen för att komma underfund med vad det kan vara. Två alternativ har jag vaskat fram, och undrar om någon vänlig trädgårdssjäl kan hjälpa mig att identifiera rätt utifrån bilden?

Alternativ 1 är att det är doftliljelökar som jag planterade i rabatten förra sommaren som kommer igen - om det ens är möjligt? Lökarna skulle inte vara härdiga, men jag bor i Skåne och vet inte om det kanske kan finnas någon möljlighet att de överlevt?

Alternativ 2 är att jag har ett svagt minne att jag hade svårt att komma på vart jag skulle gräva ner sättvitök i höstas och att det finns en möjlighet att jag helt sonika stoppat dem i blomrabatten i väntan på att grönsakslandet skulle grävas fram. Och eftersom grönsakslandet till och med är grävt nu, skulle det vara roligt att flytta dit växterna om det nu är vitlök.

Är det månne någon som känner igen blasten eller som kan ge mig tips på hur jag avgör om det är doftliljor eller vitlök?

Jag är jättetacksam för hjälp. /Anna
Eva i Skåne
Jag har aldrig odlat vitlök, men inbillar mig att detta är för stor och styv blast för att kunna vara vitlök.
Det borde gå att avgöra om det är vitlök genom att gnugga lite och känna på doften.
heliannathus
Tack för ditt svar Eva. Jag sprang ut och gnuggade på bladen, men jag kände ingen vitlökslukt. Så då kanske det inte är något jag ska plantera ut i grönsakslandet direkt. smile.gif
mamamaggan
Gnugga kanske inte är tillräckligt , bryt av ett litet blad så känner du på lukten direkt om det är vitlök .
heliannathus
Nu har jag gnuggat, rivit, sniffat och till och med smakat lite försiktigt. Ingen vitlöksdoft eller smak stod att finna!

Betyder det att vitlöksspåret definitivt är uteslutet? Dvs, om det varit vitlök hade den gett sig tydligt tillkänna?
Eva i Västerås
Hela vitllöksplantan smakar vitlök.
Jag brukar sätta några extra klyftor för att plocka blad till sallad och yoghurtsåser. Jättegott!
Men alltså - smakar det inte vitlök så är det inte vitlök.
heliannathus
Ok, då ska jag inte flytta växterna till trädgårdslandet i alla fall. Jag får ha lite tålamod och se om det verkligen kan vara doftliljor som överlevt vintern, vilket ju vore roligt eftersom jag inte hade en tanke på att plocka upp de stackars lökarna i höstas.

Tack för hjälpen allihop!
fixarn
Kan det vara Fritillaria? Alltså klocklilja, typ kungsängslilja, av något slag? De brukar sprida sej hej vilt är de väl kommer igång. Lite svårt att avgöra storleken, höjden, på din "blast", men har du aldrig haft klockliljor så är det nog din doftlilja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon