Jag har flyttat till en villa med riktigt gamla äppelträd. Jag har läst i princip allt som står att läsa om äppelträd och beskärning på nätet, så jag vet att jag inte ska klippa bort alla vattenskotten, utan max 1/3 i taget i JAS. Men, vad ska jag göra med detta träd egentligen:
Som sagt, mycket gammalt. Har beskurits och stympats alldeles för hårt, senast för 3-4 år sedan. Det har knölar där vattenskott kapats och flera tjocka grenar har stympats genom åren. Resultatet, som trädet ser ut nu, är att alla grenar är vattenskott som växer rakt upp.
Eftersom ingen har rört trädet de senaste åren så har vattenskotten hunnit växa sig tjocka och långa med förgreningar i topparna, som sagt, allihopa rakt upp i luften.
- Är det ett tecken på att trädet är döende att det BARA har vattenskott? Ska jag bara låta det vara kanske?
- Även om jag gallrar sparsamt bland vattenskotten så innebär det att jag måste kapa grenar som är rätt tjocka eftersom de fått växa några år. Klarar trädet det?
- Finns det något sätt att rikta tillväxten neråt? Ser så knasigt ut med alla grenar rakt upp.
Tack på förhand!
--------------------
Odlar i zon 2-3 (norra Sthlm) i något sur, tung & lerig, men relativt väldränerad jord välbesökt av daggmaskar :-)
|