| |
|
  |
Vad är era erfarenheter av äldreboende? |
|
|
|
|
07-05-2011, 07:12
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Problemet med dagens äldreboenden är att de som bor där i allmänhet är mycket sjukare än de var förr. Därför har de mindre utbyte av varandra och har också mindre möjligheter att själv påverka sin livskvalitet.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 07:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
precis Aqua så är det.
En plats på äldreboende får du först när du har armen under huvudet, inte innan. Istället för att dom kann komma in lite tidigare och ha några trevliga år.
Idag sitter många hela dagen i rollstolen på samma ställe.
När min svärmor första gången ville komma in, fick hon avslag. Andra gången fick hon säkert bara komma in eftersom hemtjänsten fungerade inte och vi hade begärt ett möte med dom ansvariga. Då fick hon samma dag klartecken till ett rum på äldreboende.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 07:33
|

Medlem
Antal inlägg: 346
Medlem nr: 11 979

|
det jag tycker är viktigt är att kolla upp hur många personal som arbetar där, dag,natt och helg med egen erfarenhet och en förälder i samma branch vet jag att man får springa som en skållad råtta vissa helger hade vi tre personal 20 människor som skulle upp och äta frukost varav 7 skulle tas upp med lift för att de var rullstolsburna det var verkligen att hålla näsan ovanför vattenytan knappt men det som jag sett i alla fall under åren är att de äldre har ofta roligt med varandra, bara det att kunna sitta och småprata vid fikat
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
07-05-2011, 09:19
|
Gäster

|
Vildvittra, tack för att du delade med dig lite info från "insidan".  Just det där med gemenskapen känns viktig, jag hoppas att det finns några busiga åldringar på hans avdelning.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 10:18
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Dom jag känner som jobbar på äldreboenden säger att männen blir väldigt omsvärmade eftersom det tydligen är mer kvinnor som bor där.....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
07-05-2011, 10:48
|
Gäster

|
Ojdå, så trevligt!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2011, 13:49
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Meriona @ 05-05-2011, 21:46)  ...det enda jag störde mig på var att lägenhets/rumsdörrarna såg så institutionsaktiga ut... Fråga om ni får sätta upp en stor affisch eller nåt. En på insidan och en på utsidan så slipper ni se dörren! En vacker segelbåt kanske? CITAT (Fjortispower @ 06-05-2011, 20:59)  Och jag kommer vara så snäll och hjälpsam mot de gamla   Härlig inställning!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
07-05-2011, 20:21
|
Gäster

|
Bra idé, vi får väl se till att plocka med så många sjörelaterade tavlor som möjligt också.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 08:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Min erfarenhet (pappa bodde de fem sista åren på "hem", visserligen för dementa, men erfarenheterna är nog giltiga ändå?) är att nästan allt hänger på hur personalen är/har det. Pappa hade tur, där fanns 2-3 i personalen som var otroligt bra och verkligen ville utveckla och jobba med detta, som inte bara såg jobbet som en mellanstation i yrkeslivet. Där fanns också 2-3 st som inte var så särskilt bra och som genom att inte gilla jobbet blev stressiga och effektivitetsivrande och liksom utnyttjade den makt man ju har som personal. Som anhörig kan man förstås inte styra över vilka som jobbar där, men man kan verkligen uppmuntra dem som är bra, visa det tydligt, där tror jag man har en viss makt som anhörig. Jag ringde ibland också chefen och berömde de duktiga - det tror jag hade betydelse faktiskt.
Min erfarenhet är också att ens anhöriga som bor där, att de verkligen vinner på om man själv är en aktiv anhörig, om man orkar. Att vara uppmärksam och ifrågasätta om något verkar krångligt, man behöver inte vara arg och otrevlig för det. På min pappas boende var t ex den rena sjukvården rätt kass, läkaren var inte insatt i sina patienter etc. Och sjukgymnastik och annat som man kan ha nytta av uppfattades mest som besvärligt. Där fick jag ligga i och trycka på. Många gånger.
Men grunden för mig är att det i stort funkar, och att det kan funka ännu lite bättre om man som anhörig orkar vara aktiv.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 08:52
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (EKLO @ 08-05-2011, 09:49)  Min erfarenhet (pappa bodde de fem sista åren på "hem", visserligen för dementa, men erfarenheterna är nog giltiga ändå?) är att nästan allt hänger på hur personalen är/har det. Pappa hade tur, där fanns 2-3 i personalen som var otroligt bra och verkligen ville utveckla och jobba med detta, som inte bara såg jobbet som en mellanstation i yrkeslivet. Där fanns också 2-3 st som inte var så särskilt bra och som genom att inte gilla jobbet blev stressiga och effektivitetsivrande och liksom utnyttjade den makt man ju har som personal. Som anhörig kan man förstås inte styra över vilka som jobbar där, men man kan verkligen uppmuntra dem som är bra, visa det tydligt, där tror jag man har en viss makt som anhörig. Jag ringde ibland också chefen och berömde de duktiga - det tror jag hade betydelse faktiskt.
Min erfarenhet är också att ens anhöriga som bor där, att de verkligen vinner på om man själv är en aktiv anhörig, om man orkar. Att vara uppmärksam och ifrågasätta om något verkar krångligt, man behöver inte vara arg och otrevlig för det. På min pappas boende var t ex den rena sjukvården rätt kass, läkaren var inte insatt i sina patienter etc. Och sjukgymnastik och annat som man kan ha nytta av uppfattades mest som besvärligt. Där fick jag ligga i och trycka på. Många gånger.
Men grunden för mig är att det i stort funkar, och att det kan funka ännu lite bättre om man som anhörig orkar vara aktiv. Stämmer på pricken med mina erfarenheter av min pappas sju år... Knyt an till de positiva krafterna bland personalen och ställ krav på ett positivt sätt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (EKLO @ 08-05-2011, 07:49)  Min erfarenhet (pappa bodde de fem sista åren på "hem", visserligen för dementa, men erfarenheterna är nog giltiga ändå?) är att nästan allt hänger på hur personalen är/har det. Pappa hade tur, där fanns 2-3 i personalen som var otroligt bra och verkligen ville utveckla och jobba med detta, som inte bara såg jobbet som en mellanstation i yrkeslivet. Där fanns också 2-3 st som inte var så särskilt bra och som genom att inte gilla jobbet blev stressiga och effektivitetsivrande och liksom utnyttjade den makt man ju har som personal. Som anhörig kan man förstås inte styra över vilka som jobbar där, men man kan verkligen uppmuntra dem som är bra, visa det tydligt, där tror jag man har en viss makt som anhörig. Jag ringde ibland också chefen och berömde de duktiga - det tror jag hade betydelse faktiskt.
Men grunden för mig är att det i stort funkar, och att det kan funka ännu lite bättre om man som anhörig orkar vara aktiv. Precis samma erfarenhet har jag från min dementa svärmors tid (8 år) på äldreboende. Vi försökte att alltid tala med personalen på ett positivt sätt för att undvika kontroverser. Vem blir glad att bli kritiserad i sitt arbete. Ingen! Ofta talade vi också med de andra boende och på så sätt fick svärmor en god kontakt med dom och kunde ha roligt, och trivsamt tillsammans med sina medboende så gott det nu gick.
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2011, 10:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-05-2011, 06:21)  precis Aqua så är det.
En plats på äldreboende får du först när du har armen under huvudet, inte innan. Istället för att dom kann komma in lite tidigare och ha några trevliga år.
Idag sitter många hela dagen i rollstolen på samma ställe.
När min svärmor första gången ville komma in, fick hon avslag. Andra gången fick hon säkert bara komma in eftersom hemtjänsten fungerade inte och vi hade begärt ett möte med dom ansvariga. Då fick hon samma dag klartecken till ett rum på äldreboende. Så är det kanske i Göteborg?!? - men min mor som bodde i Jönköping fick ett flertal gånger erbjudande om äldreboende och även erbjudande om en flyttning hit till Göteborg. Nu VILLE hon inte själv flytta eftersom hon hade god hjälp i sitt hus. I vintras ändrade hon sig och ansökte om äldreboende här i Göteborg och det blev klart inom någon vecka! Tyvärr gick hon sedan oväntat hastigt bort!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
09-05-2011, 08:23
|
Gäster

|
Igår när vi skulle börja flytta in möblerna upptäckte vi att det luktade apa i lägenheten. Lika läskigt luktade det i den lägenhet vi blev visade första gången, som om det är inrökt. BLÄ! Idag ska jag åka och köpa en joniseringsapparat som äter lukt.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2011, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Aqvakul @ 08-05-2011, 09:52)  Stämmer på pricken med mina erfarenheter av min pappas sju år...
Knyt an till ded positiva krafterna bland personalen och ställ krav på ett positivt sätt! Det är ju brukarnas synpunkter som personalen ska utgå ifrån, inte vad deras anhöriga tycker.. Så skrev du igår (eller var det förrgår) En gång tycker du dom anhöriga skall ställa krav men en annan gång skall dom inte ens ha synpunkter??????? Jag säger då bara stackars gamla när dom anhöriga inte ens skall ha synpunkter. Du kan inte ha träffat så många gamla, när verkligheten och fantasien blandas med drömmar och verkligen behöver någon som för deras talan då. Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2011, 11:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-05-2011, 12:23)  Det är ju brukarnas synpunkter som personalen ska utgå ifrån, inte vad deras anhöriga tycker..
Så skrev du igår (eller var det förrgår)
En gång tycker du dom anhöriga skall ställa krav men en annan gång skall dom inte ens ha synpunkter???????
Jag säger då bara stackars gamla när dom anhöriga inte ens skall ha synpunkter. Du kan inte ha träffat så många gamla, när verkligheten och fantasien blandas med drömmar och verkligen behöver någon som för deras talan då.
Elisabeth Hur läser du inlägg egentligen?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
09-05-2011, 11:52
|
Gäster

|
Jag har samma erfarenhet som du Elisabeth, man måste som anhörig hjälpa till att klaga, att pappa skulle göra det existerar inte, han lider i tysthet.
Och de som är sämst vet inte ens om att de lider, men inte ska de sitta i våta blöjor bara för att de anhöriga inte klagar.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2011, 12:19
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 09-05-2011, 12:52)  Jag har samma erfarenhet som du Elisabeth, man måste som anhörig hjälpa till att klaga, att pappa skulle göra det existerar inte, han lider i tysthet.
Och de som är sämst vet inte ens om att de lider, men inte ska de sitta i våta blöjor bara för att de anhöriga inte klagar. Men jag anser inte att man ska göra det över huvudet på dom gamla och jag tror också att man vinner på att framföra det man inte är nöjd med på ett positivt sätt. Ta reda på vilka rutiner som gäller för inte ens personalen kan gissa sig till allt och har därför rutiner för vissa saker.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
09-05-2011, 13:12
|
Gäster

|
Det är för mig ganska självklart att framföra klagomål på ett trevligt sätt, åtminstone första gången.
Och det är ju väldigt beroende på brukarens kondition om man gör saker "över huvudet" eller inte. Man ska självklart inte idiotförklara nån, men det finns ett väldigt stort spektra från "pigg i bäret" till "inte kontaktbar" där man faktiskt måste kliva in och ta plats för att skydda/hjälpa sin anhöriga. Starka mediciner gör även den skenbart pigge förvirrad och glömsk. Det hjälper då inte att man är överens om att det inte är okej att medicinerna glömts igen, om det nästa stund är glömt att de glömts.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2011, 14:06
|

Medlem

|
Men det är ju självklart och det tror jag inte heller att någon säger emot.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
09-05-2011, 14:29
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 09-05-2011, 15:06)  Men det är ju självklart och det tror jag inte heller att någon säger emot. jag vill förtydliga att jag hittills inte har något att klaga på detta boendet, eftersom han ännu inte fysiskt flyttat in, bara så att ingen tror att det är dåligt där.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|