Hej!
När jag var ny på trädgård för 5 år sen så gjorde jag misstaget att plantera praktlysing i en rabatt. Den håller nu på att ta över hela rabatten så nu i helgen ska jag försöka rensa ut så mycket jag kan av den.
Jag tycker dock den är vacker och känns synd att bara kasta, men jag har förstått att den inte passar i en vanlig rabatt. Jag har en gammal kompostslänt längst bort i trädgården, där det tidigare mest vuxit nässlor i, som jag senaste 2 somrarna närpå lyckats nässelbefria och där jag ännu inte kommit på vad jag ska sätta. Risken är att där snart växer bara ogräs igen om jag inte planterar något snart.
Funderar på att flytta praktlysingen dit, verkar bättre än att slänten blir full med nässlor igen. Men det vore roligt med något mer än praktlysing i slänten (Nu växer det lite vilda blommor i den, förmodligen nån sorts ogräs).
Nån som har tips på nåt att plantera som kan klara konkurrens av praktlysing? Slänten är ganska stor ca 5x5 m så det finns plats.
Har även funderat på att någonstans i denna slänt sätta en björnbär (taggfri). Har hört att de brukar kunna växa ohämmat och just där skulle det inte göra något.
Förslag mottages tacksamt.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|