Full version: Praktlysing
HelénE
Hej!

När jag var ny på trädgård för 5 år sen så gjorde jag misstaget att plantera praktlysing i en rabatt. Den håller nu på att ta över hela rabatten så nu i helgen ska jag försöka rensa ut så mycket jag kan av den.

Jag tycker dock den är vacker och känns synd att bara kasta, men jag har förstått att den inte passar i en vanlig rabatt. Jag har en gammal kompostslänt längst bort i trädgården, där det tidigare mest vuxit nässlor i, som jag senaste 2 somrarna närpå lyckats nässelbefria och där jag ännu inte kommit på vad jag ska sätta. Risken är att där snart växer bara ogräs igen om jag inte planterar något snart.

Funderar på att flytta praktlysingen dit, verkar bättre än att slänten blir full med nässlor igen.
Men det vore roligt med något mer än praktlysing i slänten (Nu växer det lite vilda blommor i den, förmodligen nån sorts ogräs).

Nån som har tips på nåt att plantera som kan klara konkurrens av praktlysing?
Slänten är ganska stor ca 5x5 m så det finns plats.

Har även funderat på att någonstans i denna slänt sätta en björnbär (taggfri). Har hört att de brukar kunna växa ohämmat och just där skulle det inte göra något.

Förslag mottages tacksamt.

Helén
Platinum
Gamla torparväxter som förökar sig via rotsticklingar och inte bara via frö bör ju fungera tycker jag. På jobbet finns kombinationen praktlysing, bergklint, och höstrudbeckia med marktäckare revsuga och silverarv.
Jultorpet
Kom också att tänka på bergklint direkt, den kombinationen fanns hemma hos mina föräldrar. Funderade sedan på vad jag har själv i trädgården som jag gjort misstaget att sätta i en rabatt och kom då på pärleternell. Den har också förmågan att sprida sig ordentligt med utlöpare under jord.
tepa
Hej

Drakmynta har hos mig förökat sig rejält. Har rosa och vit. Står soligt.

Hälsn Tepa

Överbölingen
Trots att den är väldigt invassiv är den värd att odla. Och bergklinten är en bra kompis. Men!

Gör en solitär rabatt som ligger långt från "ädelväxterna" som har vett att hålla sig i skinnet. Mitt råd är 2 m klippt yta eller stenläggning/plattor runt rabatten. För någon meter fixar de lätt.
HelénE
TAck för tips!
Bergklint verkar ju perfekt, jättefin wub.gif
Har sett den på trädgårdshandeln men aldrig i blom. Nu titta jag på nätet och den var ju jättefin.

Skulle ju bli som svenska flaggan i slänten!

Synd jag inte sett nån trädgård med mycket bergklint i som man kunde tigga, men jag får väl bege mig till trädgårdshandeln i helgen.

Drakmynta tackar jag också för, skulle ju kunna förpassa annan mynta samt faktistk även oreganon.

Om det rotsprider sig i den delen av trädgården så gör det inget, det är i den del som jag ändå aldrig kommer hinna skapa ordning i. Det växer till och med ett bestånd parkslide i kanten av slänten som jag faktiskt låter växa där för att det inte gör något och de är rätt snyggt.

Helén

smuleborg
Ja, som sagt i kombination med andra överlevare. Höstrudbeckia, toppklocka, studentnejlika, blå-/vitklocka, ("vanlig") akleja och allt vad det nu är. Riddarsporre kan klara konkurrensen. Gamla torparväxter. Och tillsammans kan de hålla varandra på plats! Håller med Överbölingen om klippt yta runt omkring.
HelénE
CITAT (smuleborg @ 08-05-2011, 22:04) *
Ja, som sagt i kombination med andra överlevare. Höstrudbeckia, toppklocka, studentnejlika, blå-/vitklocka, ("vanlig") akleja och allt vad det nu är. Riddarsporre kan klara konkurrensen. Gamla torparväxter. Och tillsammans kan de hålla varandra på plats! Håller med Överbölingen om klippt yta runt omkring.

Tack för tips. Det mest du nämner har jag reda i trädgården, så jag kan ju ta därifrån.
Nu planterade jag ner rötter av praktlysingen i helgen samt några plantor bergklint kantat av lite lammöron så får vi se hur det blir.

Finns ju annat också att ta av, har såpnejlikor till förbannelse, de är vackra om de står men all för ofta så knäcks de av något hällregn precis när de är på väg att slå ut.

Japanska lyktor har jag också som ev. får flytta till slänten.

Jag är inte oroad om växterna breder ut sig i denna del av tomten, finns inget som hotas i närheten utan enda risken är viltmarken där ogräset brukar frodas minskar. Det skulle lösa ett problem för mig om det brer ut sig där, eftersom det ser tråkigt ut nu och jag inte har ork att göra några stora krafttag.

Helén
Blomstertanten
Dina lupiner skulle du kanske kunna ha där också!
smuleborg
Prästkrage är en tuffing, lite av en marktäckare dessutom (kan ta över rejält, inget att ha i rabatt).

Hos oss: På ett "omöjligt" ställe på tomtens utkant (där växte tistlar, nässlor o.s.v.); vi rensade bort, men silade inte jorden och tillförde inte jord. Vi valde vilda överlevare (prästkrage, blå- och vitklocka). Aklejor har självsått sig. Vi har planterat in några nävor. Och faktiskt flyttade vi ditt några dumpade riddarsporrar för ett par år sedan (för att få höjd, och för den mörkblå färgen); jag vet inte om de stormtrivs i sällskapet, men de tuffar på. Vi flyttade ditt lupiner (vita och blå), men tog bort dem efter ett par säsonger eftersom de - om jag nu inte har drömt - att färgen muterade till skrikrosa säsongen därpå (Lupiner är dessutom rejäla övertagare).

Till det mindre roliga: Vi rensade bort tistlar under tre säsonger (enstaka, men ändå). Bebisnässlor pluppar fortfarande upp här och där, lätta att rensa bort.

Nu ringde äggklockan, dags att skynda till spisen.
HelénE
CITAT (smuleborg @ 10-05-2011, 19:11) *
Prästkrage är en tuffing, lite av en marktäckare dessutom (kan ta över rejält, inget att ha i rabatt).

Hos oss: På ett "omöjligt" ställe på tomtens utkant (där växte tistlar, nässlor o.s.v.); vi rensade bort, men silade inte jorden och tillförde inte jord. Vi valde vilda överlevare (prästkrage, blå- och vitklocka). Aklejor har självsått sig. Vi har planterat in några nävor. Och faktiskt flyttade vi ditt några dumpade riddarsporrar för ett par år sedan (för att få höjd, och för den mörkblå färgen); jag vet inte om de stormtrivs i sällskapet, men de tuffar på. Vi flyttade ditt lupiner (vita och blå), men tog bort dem efter ett par säsonger eftersom de - om jag nu inte har drömt - att färgen muterade till skrikrosa säsongen därpå (Lupiner är dessutom rejäla övertagare).

Till det mindre roliga: Vi rensade bort tistlar under tre säsonger (enstaka, men ändå). Bebisnässlor pluppar fortfarande upp här och där, lätta att rensa bort.

Nu ringde äggklockan, dags att skynda till spisen.

Prästkragar det har jag ju massvis av i en rabatt. Inte jag som satt dem där, de fanns när vi flyttade in, men jag konstaterade just i dag att där måste rensas för snart är det bara prästkragar i rabatten.

Aklejor har jag också massvis av runt hela tomten så det kan jag ju också förpassa dit.

Ditt omöjliga ställe låter ungefär som mitt och det låter som du lyckats. Jag har också bara rensat jorden, inte tillfört något nytt.

Tack för alla tips.

Helén
merlin68
Jag har en plantering med praktlysing och såpnejlika kring en schersmin. Vet att det låter som en hemsk färgkrock men är ganska fint och oväntat på nåt sätt blush.gif
dicliff
Nu är ju den här tråden VÄLDIGT gammal men det kanske
finns någon som liksom jag läser och vill ha tips ändå!
Har flyttat till ett gammalt hus där det fanns, och fortfarande finns,
praktlysing tillsammans med vallört lit varstans på tomten.

Färgkombinationen är mycket vackert men det ät helt klart
vallörten som har övertaget och håller på att kväva praktlysingen.
Vallörten är mycket svårutrotad om man inte vill ta till drastiska åtgärder
såsom marktäckare i ett par år eller liknande.
Har grävt upp handledstjocka rötter, som värst,
men den ger ett bra gödselvatten med mycket fosfor
som stimulerar knoppbildning hos det som vattnas.
Den sprider sig främst med rötterna men även med frö.

Men som sagt, mycket vackra färger tillsammans... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon