Tack Rudan, då är jag med.
Måste bara berätta att jag alldeles nyss hälsade årets första bålgetingdrottning varmt väkommen. Hon var mäktigt stor och satt och läskade sig i ett brätte med nysatta, nyvattnade smålökar. Vi språkades vid en stund innan hon brummade iväg.
Om det var getingar som byggt bo i jorden, har jag full förståelse, fixarn. de är egentligen ingen egen art utan väljer bara att bo i jorden.
Här finns lite att läsa om getingar:
Naturhistoriska RiksmuseetSå här skriver de om bålgetingen:
"
BålgetingBålgetingen är vår största getingart. Den känns lätt igen på den mer gulröda färgen på bakkroppen och de rödaktiga partierna högt på huvudet.
Trots att den är stor och brummar kraftigt när den flyger är den vår mest fridsamma geting!Det finns många sägner, myter och vandringshistorier om bålgetingen, och den framställs ofta som attackbenägen. Sanningen är att man måste provocera den ordentligt för att få den att gå till attack och stickas.
Bålgetingen är en karaktärsart för eklandskapet, det är bland annat därför den är är utsedd till Smålands landskapsinsekt. Den väljer gärna en hålighet i ett gammalt träd, eller kanske ett vindsutrymme som boplats."