GME
Yrvaken och lite frusen lång den där, king size geting var det första som dök upp i tanken, men är det möjligen någon bålgeting, den är ca 30 mm lång ?

Någon som kan ??

[attachment=60330:Insekt_1.jpg]
[attachment=60331:Insekt_2.jpg]
[attachment=60332:Insekt_3.jpg]
[attachment=60333:Insekt_4.jpg]
Gossen Ruda
Jo, det är helt klart en bålgeting. Ser i din profil att den borde finnas i Fjärås, det är nära nordgränsen. Släpp ut den. Eller spara den i frysen åt mig. biggrin.gif
fixarn
Oups, ja det är en bålgeting. Jag hade sådana under en tall i marken förra sommaren, så jag ringde Anticimex och de kom direkt. De sprutade ner nå´n "bedövnings"-mojs och sedan försvann de! Lycka till!
Myosotis
CITAT (fixarn @ 06-05-2011, 10:18) *
Oups, ja det är en bålgeting. Jag hade sådana under en tall i marken förra sommaren, så jag ringde Anticimex och de kom direkt. De sprutade ner nå´n "bedövnings"-mojs och sedan försvann de! Lycka till!

thumbdown.gif
Jag är så glad att jag har bålgetingar varje år. De är inte det minsta aggressiva, och de tar getingar så för det mesta slipper man getingbon!
Red Top
Instämmer helt med Myosotis. Bålgetingar är mina bästa vänner och jag är allergisk mot getingstick. Tack vare dessa underbara brummande små helikoptrar, de låter ungefär så, håller sig de vanliga getingarna på avstånd. Så snälla döda inte mina kompisar. Släpp ut den!!

Rudan, hur kan Fjärås vara nära nordgränsen? Jag har dem i norra Uppland varje sommar.
fixarn
F´låt, alla bålgetingvänner! Det var ju jordgetingar jag hade på tomten! Och de är ena ilskna rackare däremot. Får väl sälla mej till föreningen "Bålgetingarnas vänner" hädanefter såklart!
amaira

Jag "har" bålgetingar som bor uppe vid taket på husets gavel. De är min stolthet och stora glädje. Hoppas de flyttar in där i år igen. Det är ju bara "en ddrottning" som överlever vintern och ska skapa en ny sommardynasti, så det är en övervintrad drottning du har där.
Var rädd om raringen!! wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 06-05-2011, 11:24) *
-klipp-
Rudan, hur kan Fjärås vara nära nordgränsen? Jag har dem i norra Uppland varje sommar.

Ok, nordvästgränsen då. biggrin.gif Nordgränsen går snett över landet från Göteborg till Gävle ungefär.

CITAT (fixarn @ 06-05-2011, 11:53) *
F´låt, alla bålgetingvänner! Det var ju jordgetingar jag hade på tomten! Och de är ena ilskna rackare däremot. Får väl sälla mej till föreningen "Bålgetingarnas vänner" hädanefter såklart!

Jo, jordgetingar är ena otrevliga kryp. Vanligtvis är det den Vanliga getingen Vespula vulgaris som bygger under jorden. Den kallas även för just jordgeting. Jag reagerade lite på ditt inlägg för bålgetingen bygger normalt i trädhål och liknande, men även i hus.
Red Top
Tack Rudan, då är jag med. biggrin.gif

Måste bara berätta att jag alldeles nyss hälsade årets första bålgetingdrottning varmt väkommen. Hon var mäktigt stor och satt och läskade sig i ett brätte med nysatta, nyvattnade smålökar. Vi språkades vid en stund innan hon brummade iväg. wub.gif

Om det var getingar som byggt bo i jorden, har jag full förståelse, fixarn. de är egentligen ingen egen art utan väljer bara att bo i jorden.

Här finns lite att läsa om getingar: Naturhistoriska Riksmuseet

Så här skriver de om bålgetingen:

"Bålgeting

Bålgetingen är vår största getingart. Den känns lätt igen på den mer gulröda färgen på bakkroppen och de rödaktiga partierna högt på huvudet. Trots att den är stor och brummar kraftigt när den flyger är den vår mest fridsamma geting!
Det finns många sägner, myter och vandringshistorier om bålgetingen, och den framställs ofta som attackbenägen. Sanningen är att man måste provocera den ordentligt för att få den att gå till attack och stickas.
Bålgetingen är en karaktärsart för eklandskapet, det är bland annat därför den är är utsedd till Smålands landskapsinsekt. Den väljer gärna en hålighet i ett gammalt träd, eller kanske ett vindsutrymme som boplats."
GME
Effter en vänlig men bestämd avvisning flög den tungt iväg :-)

Jag trodde bålgetingar var längre och smalare men efter en stunds googlande kunde jag också konstatera att det var en tvätt äkta bålgeting.

fyndplatsen är ca 1 mil ssö fjärås, hittade en områderbeskrivning på wickipedia och blev förvånad över vilket smalt band den existerar inom, antar att det är temperaturen som styr.

Hur som hällst inget bålgeting bo i mitt växthus även om de är fredliga och äter getingar (bin också tyvärr) hoppas att den håller rent på geting fonten dock.

Hurre du Ruda vad i hela fridens namn skulle du ha en djupfryst bålgeting till ?

Myosotis
CITAT (fixarn @ 06-05-2011, 11:53) *

Jaha då förstår jag. Jag undrade också lite, hade aldrig hört talas om underjordiska bålgetingbon.

Här har jag inte sett någon bålgeting än, nätterna är kanske för kalla?

CITAT (GME @ 06-05-2011, 20:11) *
Hurre du Ruda vad i hela fridens namn skulle du ha en djupfryst bålgeting till ?

rotfl.gif Mot inbrottstjuvar? dunno.gif
Gossen Ruda
CITAT (GME @ 06-05-2011, 20:11) *

Den skulle platsa bra i min stekelsamling, jag har inte mött någon bålgeting än. Fast det var bara om du inte tänkte släppa iväg den, hon gör bäst nytta i naturen.
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2011, 21:18) *
Den skulle platsa bra i min stekelsamling, jag har inte mött någon bålgeting än. Fast det var bara om du inte tänkte släppa iväg den, hon gör bäst nytta i naturen.

En bamsekram till dig för den kommentaren.
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 09-05-2011, 07:02) *
En bamsekram till dig för den kommentaren.

Tack, tack. Det hör till allmänt hyfs bland alla samlare att vara restiktiva med insamling av en del arter. Bålgetingar är så sällsynta nära nordgränsen att man får vara försiktig. En och annan arbetare är inte så viktigt. Det verkar fö kunna bli en riktig getingsommar i år, jag har sett många bobyggande getinghonor av de vanligare arterna.
GME
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2011, 21:18) *

Aha jag förstår biggrin.gif

Nå jag tyckte också att den skulle göra bäst nytta i naturen, om den nu klarar sig, hon såg väldigt trött ut.

Ska lägga på minnet att det finns en Entomolog (för det heter väll så confused.gif ) i forumet ifall det dyker upp något wink.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon