Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> trädidentifiering och kopparspik
          chedbrandh
          Inlägg 06-05-2011, 21:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 41 165

På sommarstället i Blekinges skärgård, som i bästa fall tittas till ett par gånger om året, så har vi blivit invaderade av någon sorts träd som inte verkar vilja försvinna. För ett par år sedan så sågade vi uppskattningsvis ner 200 träd, allt från små skott till 4m höga, på ett ca 50 m2 stort område. Nu 2 år senare så har dom nya skotten börjat komma upp, om möjligt ännu tätare än tidigare. Dom är ca 1m höga nu.

Först och främst är jag intresserad av att veta vad det är för trädslag som vi har att göra med. Min bästa gissning är att det är ask? Tycker bladen påminner mycket om rönn, men kan inte minnas att det var några röda bär.

Naturligtvis så är målet att bli av med det här snåret, men det känns som att det kan bli lite svårt när det på sin höjd blir ett par timmar över om året att lägga på problemet. Om man kontinuerligt rycker dom innan dom blivit för höga så borde rotsystemen dö efter ett tag gissar jag? Men som sagt så finns det inte tillräckligt med tid till det.

Så har jag läst om dom gamla klassiska kopparspiken på flera olika forum. Då det finns alldeles för många hobbyexperter där ute som snackar mycket mer än vad dom borde, så kan jag inte komma fram till om det är något som skulle kunna fungera eller inte. Jag är lite sugen på att testa gå igenom hela snåret, klippa varje skott och sätta ett spik i den stump som blir kvar. Tanken är väl då att spiken ska förgifta rotsystemet, rotsystemet dör, och så kommer det inga fler skott. Vad säger folk på det här forumet om det är värt ett försök eller inte?

tack för hjälp
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_4940.JPG ( 305.49k ) Antal nedladdningar: 67
          Bifogad fil  IMG_4942.JPG ( 355.96k ) Antal nedladdningar: 78

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon