chedbrandh
På sommarstället i Blekinges skärgård, som i bästa fall tittas till ett par gånger om året, så har vi blivit invaderade av någon sorts träd som inte verkar vilja försvinna. För ett par år sedan så sågade vi uppskattningsvis ner 200 träd, allt från små skott till 4m höga, på ett ca 50 m2 stort område. Nu 2 år senare så har dom nya skotten börjat komma upp, om möjligt ännu tätare än tidigare. Dom är ca 1m höga nu.

Först och främst är jag intresserad av att veta vad det är för trädslag som vi har att göra med. Min bästa gissning är att det är ask? Tycker bladen påminner mycket om rönn, men kan inte minnas att det var några röda bär.

Naturligtvis så är målet att bli av med det här snåret, men det känns som att det kan bli lite svårt när det på sin höjd blir ett par timmar över om året att lägga på problemet. Om man kontinuerligt rycker dom innan dom blivit för höga så borde rotsystemen dö efter ett tag gissar jag? Men som sagt så finns det inte tillräckligt med tid till det.

Så har jag läst om dom gamla klassiska kopparspiken på flera olika forum. Då det finns alldeles för många hobbyexperter där ute som snackar mycket mer än vad dom borde, så kan jag inte komma fram till om det är något som skulle kunna fungera eller inte. Jag är lite sugen på att testa gå igenom hela snåret, klippa varje skott och sätta ett spik i den stump som blir kvar. Tanken är väl då att spiken ska förgifta rotsystemet, rotsystemet dör, och så kommer det inga fler skott. Vad säger folk på det här forumet om det är värt ett försök eller inte?

tack för hjälp
Huggorm
Det är rönn. Kolla exempelvis på bilden av stammen där man tydligt ser kärnan i virket. Asken har dessutom inte hunnit så långt i lövsprickningen.

Kopparspik skall vara en myt sägs det, det funkar inte i verkligheten. Men jag vet inte, jag har inte testat. Jag är inte förvånad över att rönnen är svårutrotad dock, det är ett livskraftigt träd.
fixarn
Liten fundering här...skulle man inte kunna göra som man gör med asp, när man vill bli av med den och ringbarka de större. Då kan de inte föra näring och vatten upp till grenar och blad. Sedan vänta något år och ha´ tålamod, då vissnar förhoppningsvis "moderträdet" och då kan man såga ner utan att det liksom försöker överleva med en massa småskott. Kanske inte går med rönn, jag vet inte...
Huggorm
CITAT (fixarn @ 08-05-2011, 09:51) *
Liten fundering här...skulle man inte kunna göra som man gör med asp, när man vill bli av med den och ringbarka de större. Då kan de inte föra näring och vatten upp till grenar och blad. Sedan vänta något år och ha´ tålamod, då vissnar förhoppningsvis "moderträdet" och då kan man såga ner utan att det liksom försöker överleva med en massa småskott. Kanske inte går med rönn, jag vet inte...

Visst kan man göra så! Men rönn fungerar inte som asp, den sätter inga rotskott. Det innebär att precis varenda en av dessa plantor är en egen individ som måste dödas personligen.
fixarn
Men vaffö blir det då så enormt mycket nya småskott hos chedbrandh? ...en massa rönnbär som grott, eller?
Huggorm
CITAT (fixarn @ 08-05-2011, 23:48) *
Men vaffö blir det då så enormt mycket nya småskott hos chedbrandh? ...en massa rönnbär som grott, eller?

Antagligen ja. Dessutom blir det ju mångstammiga buskar av rönn när man sågar ner dem, så det ser ännu mera ut än det är
Gossen Ruda
Borra ett hål i stubben och häll i koncentrerad Roundup fungerar bra. Det tar alla träd i samma rotsystem.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-05-2011, 10:43) *
Borra ett hål i stubben och häll i koncentrerad Roundup fungerar bra. Det tar alla träd i samma rotsystem.

Bra tips (hoppas jag) så skall jag göra med lönninslaget i min häck. Finns kanske hopp om att bli av med det då.
Gossen Ruda
Jag gjorde så när jag fällde en halvstor asp nära tomten. Inga rotskott och 12 småaspar runtom dog. smile.gif
malcolm
Skall se om jag kan ta död på vildvinet också när jag håller på, har inga större skrupler för att använda lite gift om det behövs.
Huggorm
Ringbarka istället, det fungerar också bra och så slipper man sprida gift runt sig
chedbrandh
tack för alla svar. ju mer jag tänker mig tillbaka på när vi tog ner snåret för ett par år sedan så känns det som att något inte riktigt stämmer. då skotten som kommer nu inte har några blad än, så tog jag istället foto på ett träd som jag sågade ner i närheten som jag tyckte hade exakt samma sorts stam och som jag antog var den samma...

när jag läser som ni skriver om mångstammiga buskar av rönn, så passar det rätt bra in på den som jag nu sågade ner, men inte på slyet... dessutom då känns det inte rätt med bladen som jag vill minnas man kunde höra "klappa" i varandra, och att dom nog var mer runda som asp.

ber om ursäkt över förvirringen som varit, men kan nog vara ganska säker på att det är ett aspsnår och att vi har en del rönnar också i närheten som också ska bort.

så om det nu är asp så är det tips att ringbarka moderträdet, så kommer det inga rotskott. problemet är att vi ju redan sågat ner allting och att vi nu istället har miljoner småskott. blir det till att ringbarka eller köra roundup på alla småskott nu då tro?
Gossen Ruda
Asp låter väldigt troligt. Du har fått ett problem på halsen. Du kan kapa ner skotten så fort de kommer upp så kanske du har vunnit om 5-10 år. Aspen är otroligt seglivad. Det bästa är dock i detta läget Roundup. Är de grövsta stubbarna någorlunda friska kan du behandla dessa, annars får du inrikta dig på nykapade skott. Borra ett hål i stubben, 5-10 mm i diameter och en dm djupt ungefär. Fyll hålet med konc Roundup. Du behöver inte ta alla stubbar, de grövsta räcker för medlet sprider sig i hela rotsystemet. Så kan du fröjdas åt att se hur skotten grönskar för att senare vissna och bli bruna lite senare i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon