Hej.
Har inget konkret svar på detta och därför söker även jag febrilt efter ett lämpligt "motmedel" främst mot katter men även mot hundar.... jo det stämmer.. jag har sett att vissa grannar här låter sina hundar gå lösa och de tittar åt ett annat håll då deras #¤# hundar pinkar på våra buskar..blähh!!..äckligt och dessutom respektlöst av ägarna att låtsas om att det regnar medans deras hundar pinkar revir..
Saken är den att vi har precis flyttat in i en trea med uteplats med SOL LÄGE de lux. Vi blev väldigt glada över vår tur samtidigt som vi insåg att det skulle bli en massa jobb med att fixa till uteplatsen då den förra hyresgästen verkade inte alls ha intresse för blommor och växter. Sagt och gjort...vi har börjat rensa ogräs som aldrig förr och fixat lite rabatter och har planer att lägga ny gräsmatta och göra det så trevligt som det bara går. Allt för att vi ska kunna njuta av sommaren tillsammans på vår nya uteplats medans vår lilla dotter ska kunna plaska i hennes lilla bassäng...
Idag har vi börjat att plantera ner lite buskar och ettåriga blommor och vi har massa planer för att göra det så fint det bara går...(upprepar mig men vi vill verkligen ha en fin uteplats

)
Men då vår uteplats nu börjar ta form och börjar likna ngt utan så mycket ogräs som det var från början...så har inte bara hundar pinkat på våra buskar..nu har grannkatter börjat komma på besök (de verkar tro att det är drive in toa).
De har inte bajsat än som tur är men de kissar och det medför en stank som heter duga (kattpiss luktar skunk ju).
Jag har läst igenom lite tricks här o var på internet och även inne i denna forum och gjorde som några andra gjort. Jag har spritt ut citronskal på de platser de verkar gilla och gjort en "lemonad" med citronsaft och vatten som jag sedan sprejat kring min lilla plätt med förhoppningen att de ska ogilla just min uteplats.
Jag har även spritt ut starka torkade chilifrukter som jag malt för att slippa ovälkomna gäster så att säga..Men jag vet inte om det hjälper.
Jag har pratat med en hundägare jag såg promenera med sin hund utan koppel och bett denne koppla sin hund. Men personen i fråga vart nästan sur på mig och menade att hon hade rätt att ha hunden utan koppel!?? Att det inte var lag på att ha hundar kopplade....Kan det verkligen stämma? Får hundar springa utan koppel på ett bostadsområden?
Hursomhelst..
Efter att förklarat att jag sett hundägaren och hunden med egna ögon...hur hon låtsades inte se sin hund pissa i mina buskar, lovade hon hålla hunden kopplad. (dock så såg jag hunden springa utan koppel idag igen men som tur för mig pinkade hunden i en annan grannes uteplats. Är det bara jag? Eller är det respektlöst av henne?
Jag gillar katter (lite mindre nu dock), har själv haft katter för många år sedan..nu vill jag helst ha dem på så lååångt avstånd från mig och min dotter

Jo, vi har ju en liten 1½ åring här som leker med jorden då o då, hon gillar blommor och att gräva i jorden tillsammans med mig...ni förstår kanske mitt dilemma...jag vill hellre att min dotter ska kunna leka i en "kattfri" rabatt utan att behöva oroa mig för att hon leker med kattbajs eller att hon kanske leker där katter har kissat...fy katten för katter och deras oansvariga ägare säger jag.
Så om ni har konkreta svar som funkar 100% och verkligen avskräcker katter (och hundar) är vi väldigt tacksamma för det..att spruta vatten på dem hjälper egentligen bara för stunden..och enbart då vi är ute under dagen kanske. Men vi kan inte vakta med vattenslang 24 timmar om dygnet haha

Så om ni har mera tips som funkar...berätta gärna!
Funkar stay away spray! Vad kan jag göra utan att behöva betala en massa pengar för att lära andras katter och hundar att inte pinka i mina rabatter och buskar???
Tacksam för alla svar
Mvh
En amatör trädgårdsman