|
Anti katt och hund medel..hjälp!, Hur kan man avskräcka ovälkomna fyrbenta gäster? |
|
|
|
13-05-2011, 09:34
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (kluringen @ 13-05-2011, 00:15)  Att de kissar i dina uthus tvivlar jag på, de föredrar nog att kissa på mjukt underlag i trädgården. Skiten gräver de ju ner, den hittar du först när du gräver själv på samma ställe. Har du en massa korvar som du krattar ihop är de inte gjorda av katter. Du vet ingenting om katter du. För att hålla en katt innanför/utanför ett staket måste den vara hög och förses med elstängsel, alternativt förses med tak. Bli vän med inkräktarna istället. De är trevliga inslag i en trädgård. Inte är de dumma heller som Ruda påstår. Jo, jag tycker att det är intolerant att störa sig på bagateller till den grad att man t o m bygger staket till ingen nytta, och inbillar sig sen att den har effekt. Det är inga problem att se när katter skitit eftersom de drar ihop jord över skiten. Hos mig räckte det med ett nätstaket på 90-100 cm för att hindra katten. Jag finner ingen anledning till att acceptera andras tamdjur i min trädgård, som skiter i rabatter och trädgårdsland och jagar fåglar. Om kattägaren har problem med att hålla katten i sin trädgård är oväsentligt, det är dennes problem.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
13-05-2011, 20:11
|
Medlem
Antal inlägg: 926
Medlem nr: 1 028

|
Just på grund av att jag inte ville ha trista diskussioner med grannar när jag flyttade till hus, eftersom jag har katter och en av tankarna med flytten var att katterna skulle kunna få gå ut, så valde jag att flytta till glesbebyggt ställe.
Jo vi har grannar, men innan vi köpte stället kollade vi med dem som bodde där att de inte stördes av katter. Sen har förvisso grannarna bytts ut sen dess, men före varje visning så satte jag upp tydligt skylt vid vår infart (som måste passeras för att komma till grannarna) där det stod "OBS! Fritt gående katter"
Vet inte om det hjälpte, men ingen av nya grannarna störs heller av eventuella besök av våra katter.
Hund är annars effektivt avskräckningsmedel mot katt, vi har sådan också och således flyr eventuellt förbispankulerade katt direkt när han tar till ton och sätter emot dem. (vi har staket så allt utanför är säkrat, men det vet ju inte ev. katter som stryker förbi).
MEN, jag kan rekommendera vatten. Katter är faktiskt ganska mycket vanedjur, de tar ungefär samma rundor varje dag vid ungefär samma tid. Spana efter dem och ta reda på ungefär när de brukar duka upp. Var redo med slangen. Man kan faktiskt dra in vattenslangen i huset och sätta sig på lur i ett fönster. Kan funka med en vanlig vattenspruta också om man har en bra modell. Upprepade omgångar av dusch brukar få de flesta katter att söka andra vägar.
Katter gillar inte heller citrus, man kan plantera citrontimjan och citronmeliss på ställen katter ofta verkar bevista, eller riva citron/apelsinskal och strö ut. Ättika är de heller inte så förtjusta i. Man kan ställa skålar med ättika om katten bevistar just ett visst ställe hela tiden. Slösa dock inte några pengar på anti-katt-medel, de brukar aldrig fungera. Tro mig jag har provat flera för att få ha mina krukväxter ifred när jag bodde i lägenhet. Däremot fungerade det bra att lägga stenar (stora) i varje kruka, så även det kan vara ett tips på ställen det passar sig. Katter gillar inte heller blöt jord, så vattnar man ofta är chansen större att de väljer annat ställe. Om katt bevistar speciell plats ex. nattetid kan det temporärt vara en idé att vattna mycket just där varje kväll, då väljer kanske katten något annat ställe och förhoppningsvis inte i samma trädgård.
Katter kan också vara lättskrämda, en farbror till mig hade problem med grannkatten som spet in och upp hans katts mat varje dag. En dag gömde han sig bakom dörren i köket beväpnad med en vanlig partysmällare, sån man har på typ barnkalas som man smäller av genom att dra i ett snöre. Katten kom och precis när den satt sig vid skålen så drog igång partysmällaren. Katten hoppa rätt upp i luften ca 1 meter och for ut som en pil och sen dess har den inte återkommit.
Tyvärr kräver både vatten- och partysmällartipset att man aktivt själv kommer på katten.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|
|
|
|
|
15-05-2011, 13:51
|

Medlem
Antal inlägg: 99
Medlem nr: 34 286

|
Själv håller jag mina katter inne. Dels för att jag inte vill ha konflikter som kan bli med grannarna, dels för att jag inte vill ta risken att de blir stulna eller försvinner på annat sätt. Alla vi har olika toleransnivåer. Jag är mycket förtjust i katter i allmänhet, därmed har jag en hög toleransnivå för vad grannarnas katter kan ställa till med på bostadsrättsföreningens gård som är gemensam utrymme. Det gnälls en del om gårdskatterna för gnällandets egen skull, vanligt fenomen i BR föreningar. Några stör sig på att katterna ligger och solar på gårdsmöblerna. Att katterna använder rabatterna som toa är det ännu så länge bara jag som har insett eftersom det bara är jag (och katterna) som gräver där. Gården är min av grannarna högt uppskattade lilla hobby. Se bild på katterna, visst är de söta!CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2011, 10:34)  Det är inga problem att se när katter skitit eftersom de drar ihop jord över skiten. P recis så är det, och nergrävd kattskit luktar inte. Sak samma med överkrafsat kattkiss. Det luktar mer om buxbomen till och från än av det som katterna eventuellt har gjort. Annat är det med revirmarkeringar som okastrerade hankatter sprayar överallt för att signalera om sin existens till löphonorna. Det stinker ordentligt, även på långt håll. Som tur är de flesta tamkatter som inte används för avel kastrerade, och dyra avelskatter släpps ju knappast ut. Lycka till med era staket, det funkar säkert så länge som katterna inte är intresserade att ta sig över. CITAT (HelénE @ 13-05-2011, 21:11)  Tyvärr kräver både vatten- och partysmällartipset att man aktivt själv kommer på katten.
Helén Bor man i villaområde vet man inte hur många besökare man har. Min dotter har kameraövervakning på kattluckan, därför vet hon numera varför det går åt så mycket kattmat. Det bor en inhysing i hennes källare. Inhysingen varken syns eller hörs utom enstaka gång då den har rykt ihop med hennes egen katt. Nu vet dottern varken ut eller in, hon har inte hjärta att köra bort en hemlös katt. En dag hade han halsband på sig, men nästa dag var halsbandet borta. Hon hoppas kunna etablera kontakt med främlingen så hon ska kunna sätta halsband på den själv och kanske därigenom få kontakt med en eventuell ägare. Kanske adoptera den, om hennes katt går med på det. Apropå ohyra, dags att köpa Myrra att strö under pionerna och på alla ställen där man ser att myrorna har börjat bygga bo. Och nya nematoder som verkar ha frusit ihjäl i vintras eftersom vi åter får runda hål i på en massa blad.
|
|
|
|
|
15-05-2011, 16:12
|
Medlem
Antal inlägg: 926
Medlem nr: 1 028

|
CITAT (kluringen @ 15-05-2011, 14:51)  Själv håller jag mina katter inne. Dels för att jag inte vill ha konflikter som kan bli med grannarna, dels för att jag inte vill ta risken att de blir stulna eller försvinner på annat sätt. Alla vi har olika toleransnivåer. Jag är mycket förtjust i katter i allmänhet, därmed har jag en hög toleransnivå för vad grannarnas katter kan ställa till med på bostadsrättsföreningens gård som är gemensam utrymme. Det gnälls en del om gårdskatterna för gnällandets egen skull, vanligt fenomen i BR föreningar. Några stör sig på att katterna ligger och solar på gårdsmöblerna. Att katterna använder rabatterna som toa är det ännu så länge bara jag som har insett eftersom det bara är jag (och katterna) som gräver där. Gården är min av grannarna högt uppskattade lilla hobby. Se bild på katterna, visst är de söta!P recis så är det, och nergrävd kattskit luktar inte. Sak samma med överkrafsat kattkiss. Det luktar mer om buxbomen till och från än av det som katterna eventuellt har gjort. Annat är det med revirmarkeringar som okastrerade hankatter sprayar överallt för att signalera om sin existens till löphonorna. Det stinker ordentligt, även på långt håll. Som tur är de flesta tamkatter som inte används för avel kastrerade, och dyra avelskatter släpps ju knappast ut. Lycka till med era staket, det funkar säkert så länge som katterna inte är intresserade att ta sig över. Bor man i villaområde vet man inte hur många besökare man har. Min dotter har kameraövervakning på kattluckan, därför vet hon numera varför det går åt så mycket kattmat. Det bor en inhysing i hennes källare. Inhysingen varken syns eller hörs utom enstaka gång då den har rykt ihop med hennes egen katt. Nu vet dottern varken ut eller in, hon har inte hjärta att köra bort en hemlös katt. En dag hade han halsband på sig, men nästa dag var halsbandet borta. Hon hoppas kunna etablera kontakt med främlingen så hon ska kunna sätta halsband på den själv och kanske därigenom få kontakt med en eventuell ägare. Kanske adoptera den, om hennes katt går med på det. Apropå ohyra, dags att köpa Myrra att strö under pionerna och på alla ställen där man ser att myrorna har börjat bygga bo. Och nya nematoder som verkar ha frusit ihjäl i vintras eftersom vi åter får runda hål i på en massa blad. Ett tips betr. katten som bosatt sig i dotterns källare. Kattluckor brukar gå att ställa så att katt kan komma in men sen inte ut. Gör så och sätt sedan ett halsband på katten med ett namnhänge i där hon lägger en lapp "snälla ägare, ring mig tel, OBS! Är inte arg, vill bara ha kontakt" Det är bäst att påpeka direkt att man inte är arg/sur eller så, annars kanske inte ägaren vågar ringa. Om halsbandet sitter kvar utan att något händer några veckor så kan man nog anta att den är övergiven. Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|
|
|
|
|
15-05-2011, 21:01
|

Medlem

|
Tråkigt att kattägarna här och annorstädes inte förstår grundproblemet med att låta katterna förorena i andras trädgårdar. Ganska egotrippat faktiskt. Beträffande staket så har ännu inte kattfan klättrat över så jag tror nog att jag vunnit. Då är grävlingen vid sommarstugan värre... Fast det finns faktiskt en lösning på kattskitandet. Svägerskan hade en katt, som egentligen var sonens. Den var från början en innekatt, för värdefull för att gå ute. Till slut fick den efter 10 år vara ute lite. Den var dock så präglad att gå på sin låda att när den var ute kunde den komma springande som en pil, in på lådan och sket och sen ut igen. Vanans makt. Att katterna gräver ner skiten är fel, de skiter på marken och drar sen ihop jord runtom men skiten kommer ju fram när man jämnar till jorden efteråt. Ibland verkar det som om de drar ihop lite före också för att skiten skall komma upp högt och synas.
--------------------
|
|
|
|
|
16-05-2011, 01:38
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2011, 22:01)  Att katterna gräver ner skiten är fel, de skiter på marken och drar sen ihop jord runtom men skiten kommer ju fram när man jämnar till jorden efteråt. Ibland verkar det som om de drar ihop lite före också för att skiten skall komma upp högt och synas. Du har bevittnat beteendet för markering av dominans. Det vanliga är att de gräver en grop, kissar/bajsar i gropen och täcker sedan omsorgsfullt över vad de har gjort. CITAT (Gossen Ruda @ 15-05-2011, 22:01)  Beträffande staket så har ännu inte kattfan klättrat över så jag tror nog att jag vunnit. Njut av segerns sötma så länge det varar. Har katten planerat projekt i din trädgård kommer den att överlista dig förr eller senare. Bli inte förvånad om den sätter av ett skit på en av dina staketstolpar. Dominanta katter gör så ibland.
|
|
|
|
|
16-05-2011, 07:52
|

Medlem

|
CITAT (kluringen @ 16-05-2011, 02:38)  Du har bevittnat beteendet för markering av dominans. Det vanliga är att de gräver en grop, kissar/bajsar i gropen och täcker sedan omsorgsfullt över vad de har gjort. Njut av segerns sötma så länge det varar. Har katten planerat projekt i din trädgård kommer den att överlista dig förr eller senare. Bli inte förvånad om den sätter av ett skit på en av dina staketstolpar. Dominanta katter gör så ibland. Staketet består enbart av ett kraftigt självstående trådnät som hålls uppe av blomsterkäppar. Den kan försöka skita på de pinnarna, risken är att den halkar och blir spetsad. Bild kommer i så fall i ett forum nära dig. Jag vet vad som krävs för att hålla ute katter, jag har bara inte engagerat mig. Att klä överkanten på ett staket med aluminiumfolie är en bra idé. I nödfall får det bli som med lösningen på vargfrågan, skjut och gräv.
--------------------
|
|
|
|
|
16-05-2011, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Jag hade egentligen tänkt utgå ur en diskussion som (liksom kattdiskussionerna plägar) aldrig utvecklas utan kör fast i två läger där ena eller bägge parter är hätska. Jag har ju sagt min åsikt, det räcker. Ett litet tillägg kan jag dock inte låta bli. CITAT (kluringen @ 16-05-2011, 02:38)  Du har bevittnat beteendet för markering av dominans. Det vanliga är att de gräver en grop, kissar/bajsar i gropen och täcker sedan omsorgsfullt över vad de har gjort. Jag struntar i vad det är jag "bevittnar" i min trädgård och på min tomt. Du får säga vad du vill om hur katter "borde" göra i min trädgård och i mina uthus - de gör det inte, sorry. (Även om jag inte anser att det hade varit bättre om de följt dina regler.) Kanske är det någon form av revisstrid som pågår, då jag inte har egna katter längre, och alla grannars katter nu invaderar ett "tomt revir" från alla håll. CITAT (kluringen @ 16-05-2011, 02:38)  Njut av segerns sötma så länge det varar. Har katten planerat projekt i din trädgård kommer den att överlista dig förr eller senare. Bli inte förvånad om den sätter av ett skit på en av dina staketstolpar. Dominanta katter gör så ibland. Och? Då njuter du? Ursäkta mig, med sättet du skriver det på, "låter" väldigt hämdlystet? Vad gynnar det i så fall? Katterna? Edit: Jag vill tillägga att jag faktiskt tycker att skriverierna i tråden är sjysta! Det är bara Kluringen som tydligen känner sina katters väl och ve hotat. Jag har inget emot katter, jag tycker de är underbara djur. Men jag har väldigt mycket emot när ett stort antal grannar har katter som har sina stråk rakt över min tomt, med stationer i mina uthus, inne i min trädgård med toaletteer i all barmark, samt intill min fågelmatning. Jag kan inte se att det skadar katter att deras ägare begränsar deras skadeverkan på andras tomter och i naturen. Jag kräver inte heller en "omedelbar lösning" där gamla vana utekatter nästa dag ska stängas inne - det ser jag som djurplågeri. Men på sikt måste det gå att få fram andra lösningar. Lagändringar, avelsarbete, inhägnader (inte "uthägnader" som grannar måste försvara sina ägor/revir med  ) osv. För att något ska ske, måste det till en diskussion. Och alla de som inte har katter men får dras med kattproblem MÅSTE kunna få ett ord med i laget. För att inte tala om naturen.
Redigerat av amaira: 16-05-2011, 09:00
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
16-05-2011, 22:17
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 16-05-2011, 09:44)  Du får säga vad du vill om hur katter "borde" göra i min trädgård och i mina uthus - de gör det inte, sorry. (Även om jag inte anser att det hade varit bättre om de följt dina regler.) Jag har inte sagt något om hur katter borde göra. Katter är självständiga djur som gör som de vill. Det går att dressera dom i viss mån, men endast om katten själv finner behag i att göra som vi vill. Har man haft katt i hela sitt liv kan man en hel del om katters både normala och avvikande beteenden. Vad jag försökte framföra att det är naivt att tro att man kan stänga in/ut en katt med ett enkelt staket. CITAT (amaira @ 16-05-2011, 09:44)  Och? Då njuter du? Ursäkta mig, med sättet du skriver det på, "låter" väldigt hämdlystet? Vad gynnar det i så fall? Katterna?
Edit: Jag vill tillägga att jag faktiskt tycker att skriverierna i tråden är sjysta! Det är bara Kluringen som tydligen känner sina katters väl och ve hotat. Svårt att lista ut vad du retar dig på beträffande mitt skrivsätt. Jag tycker att jag har varit saklig. Jag tycker bara att det är sorgligt att dessa underbara varelser utgör grogrund för så många, ibland rent aggressiva konflikter människor emellan. Jag nämnde i tidigare inlägg att det inte är helt konfliktfritt med gårdskatterna fast ingen har egentligen ont av dem. Mina egna katters väl och ve behöver inte försvaras, de är innekatter vilket framgår i mina inlägg. Men får bostadsrättsföreningen för sig att utfärda kattförbud (risken finns) på vår innergård blir det väldigt synd om gårdskatterna nu när ägarna har lärt dem att älska det delvis fria livet bland blommor o buskar. CITAT (amaira @ 16-05-2011, 09:44)  För att något ska ske, måste det till en diskussion. Det håller jag med om. Men så länge som lagstiftningen ser ut som den gör går det inte att hindra att folk har frigående katter. Gilla läget, eller bygg staket som funkar, peppra i rabatterna eller vad man kan hitta på för att hålla dem borta, det är fritt fram. Att bara ha en massa åsikter om vad katternas ägare borde göra hjälper ju inte. Vänner?
|
|
|
|
|
16-05-2011, 22:53
|

Medlem

|
CITAT (kluringen @ 16-05-2011, 23:17)  Vänner?  Absolut!
--------------------
|
|
|
|
|
17-05-2011, 08:01
|

Medlem

|
Men Kluringen, det är trots allt kattägarna som i grunden är orsaken till kattproblemen och givetvis också de som skall lastas. Hur mycket än kattägarna tycker om sina djur kan man inte på något sätt kräva att andra skall acceptera samma syn. Jag har inget emet katter men jag vill inte se dem i min trädgård eller någon annanstans i vår natur. De har inte där att göra helt enkelt. Att skylla på vår nuvarande lagstiftning är att inte ta åt av kritiken, alla har vi också skyldigheter som inte står i lagen.
--------------------
|
|
|
|
|
17-05-2011, 11:23
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2011, 09:01)  Men Kluringen, det är trots allt kattägarna som i grunden är orsaken till kattproblemen och givetvis också de som skall lastas. Hur mycket än kattägarna tycker om sina djur kan man inte på något sätt kräva att andra skall acceptera samma syn. Jag har inget emet katter men jag vill inte se dem i min trädgård eller någon annanstans i vår natur. De har inte där att göra helt enkelt. Att skylla på vår nuvarande lagstiftning är att inte ta åt av kritiken, alla har vi också skyldigheter som inte står i lagen. Hänsynslösa människor finns det gott om på alla fronter. Jag stör mig mer på alla tvåbenta grisar som finns i den nära omgivningen än på några harmlösa katter som blir allt färre jämfört med hur det var för 30-40 år sen. T ex folk som strör sopor omkring sig. Uttjänta rumsväxter (ibland smittade med ohyra) som kastas i planteringarna, varje år hamnar även en och annan julgran där. Obegripligt att de inte begriper att de förstör både för sig själva och för sina grannar. Sen har vi fyllon som pissar o spyr i våra portar på väg hem från kringliggande krogar, hundägare som står med sina lagenligt kopplade hundar och låter dem pissa på husfasaden fast det finns träd planterade längs med trottoarkanten (inte hundens fel). Kaninplågan i stadens alla parker som ringbarkar växterna som ansvarslösa tamdjursägare har planterat in när deras ungar har ledsnat på gosedjuret är också värt att näna. Listan kan göras väldigt lång. Sen vet jag inte vad du avser med "naturen". I "naturlig natur" finns det knappast några förvildade tamkatter, deras chans att överleva och föröka sig i vårt bistra klimat är förhållandevis små. I många kulturlanskap kan katterna däremot anses som nyttodjur. Stallkatter till exempel stödmatas för att de ska vilja stanna kvar och hålla efter gnagare som djurfodret lockar till sig. Även om katterna saknar kapacitet att fånga och döda alla, så avhåller sig gnagarsläktet instinktivt från att bosätta sig där det finns katt. Människan har domesticerat katten av just denna anledning för tusentals år sen. Att använda dem som sällskap och sängvärmare är ett modernare påfund. Att de inte hör hemma i naturen är fel, det är ju därifrån som de har sin härstamning. Många fortfarande vildlevande arter är utrotningshotade på grund av människans framfart i naturen, t ex den europeiska vildkatten (som inte går att tämja), numera fridlyst, har mycket gemensamt i övrigt med tamkatterna i fråga om levnadsätt och beteende i det fria.
|
|
|
|
|
17-05-2011, 12:22
|

Medlem

|
Fortfarande vänner  utan tvivel. men jag har mina åsikter kvar. CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23)  Jag stör mig mer på alla tvåbenta grisar som finns i den nära omgivningen än på några harmlösa katter som blir allt färre jämfört med hur det var för 30-40 år sen.. Katterna är inte färre, snarare är de fler, många fler!!! Det finns fler hushåll idag än det fanns lantbruk/ladugårdar då. Katter måste vara det vanligaste husdjuret, och flertalet familjer har ett fler tal katter. Det VIMLAR av katter här, på ett vis som det aldrig gjort förut i historien. Det gäller alltså främst i villasamhällen eller andra tättbebyggda områden, eller bara områden med många bostäder. Katten har också låg status, det måste du hålla med om. Många tar ungar, för att det är så kul, och kan sedan inte finna nya ägare, och katter skänks bort till höger och vänster, och en del ger sig iväg på egen hand för att de inte kommer överens med sina "rumskamrater". "Alla" varken kastrerar eller steriliserar sina katter! Om katten uppgraderades till "riktigt husdjur", med regler och ansvar som "riktiga husdjur" är behäftade med, skulle säkerligen även deras status höjas. Det är väl eftersträvandvärt? CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23)  T ex folk som strör sopor omkring sig. Uttjänta rumsväxter (ibland smittade med ohyra) som kastas i planteringarna, varje år hamnar även en och annan julgran där. Obegripligt att de inte begriper att de förstör både för sig själva och för sina grannar. Sen har vi fyllon som pissar o spyr i våra portar på väg hem från kringliggande krogar, hundägare som står med sina lagenligt kopplade hundar och låter dem pissa på husfasaden fast det finns träd planterade längs med trottoarkanten (inte hundens fel). Kaninplågan i stadens alla parker som ringbarkar växterna som ansvarslösa tamdjursägare har planterat in när deras ungar har ledsnat på gosedjuret är också värt att näna. Listan kan göras väldigt lång. Att rättfärdiga ett problem med att det finns andra problem som är "viktigare", är ett dåligt argument som ofta används i de flesta sammanhang. För mig är såna argument inte hållbara. Var och en har rätt att engagera sig i de problem som är just den människans PROBLEM. Det är som att säga, att du absolut inte får må dåligt eller vara ledsen, tänk på barnen i Afrika. Själv har jag INGA problem av den sorten som du räknar upp - MEN jag har kattproblem (ANDRAS katter) i MIN trädgård och uthus och tomt och natur. CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23)  Sen vet jag inte vad du avser med "naturen". I "naturlig natur" finns det knappast några förvildade tamkatter, deras chans att överleva och föröka sig i vårt bistra klimat är förhållandevis små. . Just det. Det finns inga katter - ens från början - i vår svenska natur!! De är från början tagna från en helt annan del av världen. Det FINNS fortfarande vilda katter, äkta vildkatter, och de hör hemma i sin naturtyp. Och de funkar INTE att tämja som tamkatter!!! Våra tamkatter är domesticerade, och HÖR INTE hemma i naturen längre. Minst av allt i vår svenska natur där de aldrig levt i vilt tillstånd CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23)  I många kulturlanskap kan katterna däremot anses som nyttodjur. Stallkatter till exempel stödmatas för att de ska vilja stanna kvar och hålla efter gnagare som djurfodret lockar till sig. . Jag känner till stallkatter. De hade ett arbete och ett syfte, de var nödvändiga helt enkelt. Jag har också haft "arbetskatter" på det viset, och de var givetvis också kelkatter, och otroligt fina, vänliga intelligenta och rara - ja helt ljuvliga!! CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23)  Även om katterna saknar kapacitet att fånga och döda alla, så avhåller sig gnagarsläktet instinktivt från att bosätta sig där det finns katt. Sktisnack. Möss och råttor är överlevnadskonstnärer, de blir bara smartare, och håller sig undan där katterna kan nå. Men visst minskar bestånden med katter, det är sant. Stallkatter bor och verkar i stall och ladugårdar, inte i "naturlandskapet, eller ens i kultuirlandskapet. De skyddader de tama djurens säd mot möss och råttor. CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23)  Att de inte hör hemma i naturen är fel, det är ju därifrån som de har sin härstamning. Många fortfarande vildlevande arter är utrotningshotade på grund av människans framfart i naturen, t ex den europeiska vildkatten (som inte går att tämja), numera fridlyst, har mycket gemensamt i övrigt med tamkatterna i fråga om levnadsätt och beteende i det fria. Just det, som jag skrev ovan: Det FINNS fortfarande vilda katter, äkta vildkatter, och de hör hemma i sin naturtyp. Och de funkar INTE att tämja som tamkatter!!! Våra tamkatter är domesticerade, och HÖR INTE hemma i naturen längre. Minst av allt i vår svenska natur där de aldrig levt i vilt tillstånd.
--------------------
|
|
|
|
|
17-05-2011, 12:37
|

Medlem

|
CITAT (kluringen @ 17-05-2011, 12:23)  Sen vet jag inte vad du avser med "naturen". I "naturlig natur" ... Blir lite nyfiken här. Finns det "icke-natur" för dig? Vardå? I mina ögon har du "natur" överallt, och det är där, "överallt", som katterna ställer till skada. Överallt där vilda fåglar, insekter, djur och växter existerar, finns också "naturen". Och dessa "överallt" är viktigare än någonsin (!!!) när nu människan tränger ut det vilda och igenväxning och övergödning ställer till det, så att det tidigare landskapets många växter och djur behöver finna nya biotoper att överleva i. Du har till och med "natur" i trädgården!!! Och i denna naturtyp som trädgården representerar, kan du till och med värna om biologisk mångfald. Till och med mitt-i-stan om så är!!! Jag har en hemsida om biologisk mångfald i trädgården och i naturen här på Mälaröarna (förort till stockholm). Läs gärna här om du vill, om du vill lära dig något om naturen: TrädgårdenEller här: Fjärilar i trädgården.
--------------------
|
|
|
|
|
18-05-2011, 00:08
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:22)  Fortfarande vänner  utan tvivel. men jag har mina åsikter kvar.  Trevligt. Tur är väl det, att man kan/får ha olika åsikter i en demokrati. CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:22)  Katterna är inte färre, snarare är de fler, många fler!!! CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:22)  Katten har också låg status, det måste du hålla med om. Tyvärr. Men det finns många ideella organisationer som jobbar för ändringar. Det tar tid, men der går i alla fall framåt en liten bit i taget. Antalet medvetna kattägare har ökat. Katter som stryker omkring i innerstaden eller i tätbebyggda förorter är numera ganska sällsynta till skillnad mot hur det var förr. CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:22)  Om katten uppgraderades till "riktigt husdjur",….. Hur menar du? Ska vi betala kattskatt eller vad? Ansvarsfulla kattägare ser till att katten både är ID märkt, registrerad och veterinärvårdsförsäkrad. CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:22)  Att rättfärdiga ett problem med att det finns andra problem som är "viktigare", är ett dåligt argument som ofta används i de flesta sammanhang. För mig är såna argument inte hållbara. Jag har bara informerat om att jag tycker att de två katterna på gården är harmlösa, med eller utan övriga äckliga problemen som finns i min hemmiljö. CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:37)  Blir lite nyfiken här. Finns det "icke-natur" för dig? Vardå? I mina ögon har du "natur" överallt, och det är där, "överallt", som katterna ställer till skada. Miljöer som är skapade av människan är inte naturen. Där finns massor med både djur och grödor som inte hör hemma där på gott och ont. Och på vilket vis anser du att katterna gör skada? Den form av kattinvasion som du beskriver att ni har problem med i Mälardalen har jag bara sett utomlands där klimatet är gynnsamt för fri förökning. Där kör man Rudas förslag till lösning: "Skjut och gräv"! Den lösningen är en möjlighet även här i Sverige. Kommunen har rätt (och skyldighet) att rensa upp i katträsket om de anses utgöra sanitär olägenhet. CITAT (amaira @ 17-05-2011, 13:22)  Jag känner till stallkatter. De hade ett arbete och ett syfte, de var nödvändiga helt enkelt. Jag har också haft "arbetskatter" på det viset, och de var givetvis också kelkatter, och otroligt fina, vänliga intelligenta och rara - ja helt ljuvliga!! Nu är det jag som är nyfiken. Hur bar du dig åt för att förhindra att dina fria "arbetskatter" skulle göra besök på ANDRAS tomter och i andras uthus? Katter som inte hålls inlåsta eller inhägnade går på egna upptäcktsfärder, även stallkatterna, bara så är det.
Redigerat av kluringen: 18-05-2011, 00:11
|
|
|
|
|
18-05-2011, 17:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Vi har två underbara katter, de får gå ut och in som de vill. Den ena gräver gärna i rabatter. Vi kör ner grillpinnar och täcker de känsligaste odlingarna med hönsnät (under våren och en bit in på försommaren). Fiberduk på trädgårdslandet. Det är vårt problem.
Vi bor mycket ensligt.
I ett villaområde eller motsvarande tycker jag att det är kattägarens ansvar att "näta in" tomten eller på annat sätt se till att katten inte gör skada i grannars trädgårdar o.s.v. Lagstiftningen säger att djurägaren ska ha katten under uppsyn, men en dom har meddelat att kattägaren inte har detta ansvar. Det går stick i stäv, såsom rättsppraxis kan göra.
Att höja kattens status; ta ansvar för din utekatts uteliv också! Näta in om så behövs. Märk, vaccinera, försäkra. Kastrera alla katter som inte används för avel. Sälj ingen katt under 2000 kr. Köp ingen katt under 2000 kr (med undantag av från föreningar typ Stockholms Katthem och Djurskyddet).
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|