I går när jag var och tankade så hade de blommor till salu på macken. Mitt bland petunior o tagetes står stora fina exemplar av trädgårdslupiner i olika färger för endast 69:- styck.
Jag älskar lupiner och föll som en fura och kom hem med 4 exemplar.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem
När jag flytta hit för 5 år sedan satte jag trädgådrslupiner i min stora rabatt. I den var där då ganska mycket oreda men det växer mycket i den, pioner, praktlysingen, ulletenneler, daggkåpor, lammöron, spånejlikor, vallmo, plymspirea, rudbeckia, praktbetonika, ormrot, smultron, flox, och en del annat.
Lupinerna verkade dock inte trivas där, förra året dök bara en upp och i år ser jag ingen. Kanske det är för mycket näring i den jorden, har läst att de gillar mer näringsfattig mark.
Funderar på om jag ska göra en ny rabatt, vad ska man i så fall samplantera med lupiner och vad ska jag ha för jord?
Annat alternativ jag funderar på är att helt enkelt så ner dem i gräset på ett ställe där det i dag är oklipt gräs och där det växer jättefina bolltistlar. Att göra en liten ö av lupiner i närheten av bolltistlarna. (när jag tänker efter så växer det även en röd pion i gräset där också.
Vad tror ni?
Helén
Redigerat av HelénE: 10-05-2011, 06:36