Full version: Trädgårdslupiner
HelénE
I går när jag var och tankade så hade de blommor till salu på macken. Mitt bland petunior o tagetes står stora fina exemplar av trädgårdslupiner i olika färger för endast 69:- styck.

Jag älskar lupiner och föll som en fura och kom hem med 4 exemplar.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem confused.gif

När jag flytta hit för 5 år sedan satte jag trädgådrslupiner i min stora rabatt. I den var där då ganska mycket oreda men det växer mycket i den, pioner, praktlysingen, ulletenneler, daggkåpor, lammöron, spånejlikor, vallmo, plymspirea, rudbeckia, praktbetonika, ormrot, smultron, flox, och en del annat.

Lupinerna verkade dock inte trivas där, förra året dök bara en upp och i år ser jag ingen. Kanske det är för mycket näring i den jorden, har läst att de gillar mer näringsfattig mark.

Funderar på om jag ska göra en ny rabatt, vad ska man i så fall samplantera med lupiner och vad ska jag ha för jord?

Annat alternativ jag funderar på är att helt enkelt så ner dem i gräset på ett ställe där det i dag är oklipt gräs och där det växer jättefina bolltistlar. Att göra en liten ö av lupiner i närheten av bolltistlarna. (när jag tänker efter så växer det även en röd pion i gräset där också.

Vad tror ni?

Helén
KRT
Tvivlar på att för näringsrik jord är problemet-jag bekämpar lupiner i en rabatt som var välgödslat trädgårdsland fram till för två år sedan.....
Kan din rabatt ha varit för torr? Mina växer inte upp i slänten där det är torrt.... Kanske blev det bara för trångt???
HelénE
CITAT (KRT @ 10-05-2011, 17:34) *
Tvivlar på att för näringsrik jord är problemet-jag bekämpar lupiner i en rabatt som var välgödslat trädgårdsland fram till för två år sedan.....
Kan din rabatt ha varit för torr? Mina växer inte upp i slänten där det är torrt.... Kanske blev det bara för trångt???

Skådade faktiskt i dag en liten liten lupin i rabatten så en verkar i vart fall överlevt.
Vet inte vad som är felet, de trivs väl inte där helt enkelt bara.

Nå jag får fundera lite på vart de ska hamna. Uppe i gräset har det varit ganska torrt, så det är kanske ändå inte bästa stället. Å andra sidan har vi tagit bort flera björkar där så det kanske blir fuktigare.

Helén
ingrids
Jag undrar om jag läste någon stans att lupiner behövde något i jorden som jag inte minns var det var, tydligen kunde man ta lite jord från någonstans där det växte lupiner och så kom just det till ens egen rabatt. Om jag nu bara mindes var det var för något ... Oavsett - lite jord från någonstans där lupiner växer och frodas skulle kunna hjälpa.
Gunilla T
CITAT (ingrids @ 10-05-2011, 21:16) *
Jag undrar om jag läste någon stans att lupiner behövde något i jorden som jag inte minns var det var, tydligen kunde man ta lite jord från någonstans där det växte lupiner och så kom just det till ens egen rabatt. Om jag nu bara mindes var det var för något ... Oavsett - lite jord från någonstans där lupiner växer och frodas skulle kunna hjälpa.

yes.gif lupiner lever i symbios med kvävefixerande bakterier. Utan det överlever dom inte ....
ingrids
Tack Gunilla T, jag visste att det var nåt - skönt med dem som har koll smile.gif Hoppas det hjälper dig HelénE.
Lavin
Samplantera med lite bönor kanske? Finns såna där storpack med gröngödslingsväxter, står på baksidan vilka som binder kväve. Klöver tror jag fixerar kväve också. Kan ju vara trivsamt i en ängsplantering.
Eva 33c
CITAT (Gunilla T @ 11-05-2011, 08:48) *
yes.gif lupiner lever i symbios med kvävefixerande bakterier. Utan det överlever dom inte ....

Fast det är väl inte riktigt sant, att de inte överlever utan dom. Det faktum att de kan ta kvävet direkt ur luften om de har tillgång till de kvävefixerande bakterierna betyder inte att de inte kan ta näring ur jorden också om de behöver. Så har man inga bakterier i jorden så kan man ge de gödsel som vilken växt som helst och det funkar bra. Att lupiner kan bilda frodiga bestånd på näringsfattig jord beror däremot just på denna förmåga att samarbeta med kvävefixerande bakterier. Vill man tex använda ettåriga lupiner som "gröngödling" måste man se till att bakterierna finns där, annars ger odlingen inget tillskott av kväve. Men odlar man för prydnad spelar detju ingen roll.
Jag sår lite röda lupiner varje år nästan och de utvecklas hur bra som helst i den näringsrika plantjorden från påse där det garanterat inte finns några bakterier.
HelénE
Hej!

Tack för tips o funderingar.
Jag tror inte jag vill ge mig på att släpa hem jord från ställe där lupiner växer, finns en lupinåker en bit ifrån men risken är att man får med nåt ogräs som man kan klara sig utan.

Tror helt enkelt jag prövar med vanlig kompost och de får nog bli så att de får placeras i höggräset så får jag hoppas att det inte blir för torrt.

Kom bara på just att sniglarna brukar verka älska lupiner och de brukar som mest hålla till där också men jag får väl ta och lägga ringar med snigelmedel runt dem och vakta dem noga.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon