Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Största misstaget, Trädgårdsprojektet ni ångrat mest
          smuleborg
          Inlägg 17-05-2011, 17:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Tänk om ändå någon annan kunde fatta beslutet åt oss, höll jag på och skriva. Vi får se hur det blir, skulle inte förvåna mig om den får stå kvar.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 17-05-2011, 22:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

CITAT (Gunilla T @ 15-05-2011, 19:16) *
          Pest eller kolera är inte så lätt att välja mellan.

Den ena går faktiskt att bota. Så det underlättar lite tongue.gif

Mitt största misstag var att plantera ngra irisar utmed ett vattendrag på min fars tomt. Då var jag ung och dum. Samt sprida frön av jättebalsamin på tomten. Växte redan där när vi flyttade in, men de var roliga att "spränga" frökapslarna. whistling.gif
          Tror ni båda arterna har spritt sig ut i våtmarken.?
          De ska bort när jag kommer hem igen. Tillsammans med bambun
          devil.gif

Citera
          Skruttis
          Inlägg 18-05-2011, 10:48
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Största misstaget var att inte plantera en häck eller göra ett staket mot granntomten det första vi gjorde.
          Det hade -kanske- kunnat bespara oss en hel del osämja. Åtminstone hade vi fått det betydligt bättre de fem första åren.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Klint
          Inlägg 13-06-2011, 08:46
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Mitt största misstag det gör jag om och om igen slap.gif Jag sätter ner nån växt bara sådär...Nu när vi flyttade tog jag med en del växter det skulle få vara på en gemensam plats en hög träram till nästa år då vi skulle hinna pklanera och göra rabatter
          Men redan nu har vi börjat sätta ut lite fast jag VET att det kommer att växa gräs och ogräs om vartannat
          Kan någon förklara varför confused.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 13-06-2011, 09:04
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Vi har gjort de flesta misstag som går att göra. Det störtsta är randgräs.

Citera
          ilPadrino
          Inlägg 13-06-2011, 13:47
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem nr: 40 213

CITAT (Överbölingen @ 13-06-2011, 10:04) *
          Vi har gjort de flesta misstag som går att göra. Det störtsta är randgräs.

Berätta gärna varför, jag har precis fått en liten tuva som jag blev glad över för jag tyckte det var snyggt, men det borde jag alltså göra mig av med pronto eller...? confused.gif

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 13-06-2011, 15:05
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Den är väldigt invasiv om det är den vanliga storväxta. Lvickroten kan gå och gömma sig. Jag hade tom planterat i en hink men ändå har den svämmat över och fyller ca 2 kvm yta. Vi har inte haft orken att gräva om hela den rabatten. Men punkten finns på agendan. Men numera fixar vi inte ca 25 kvm lerjord på nolltid.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-06-2011, 17:02
          Länk hit: #28

Gäster

SÄTT ALDRIG RANDGRÄS I RABATT! Ett vackert gräs men passar bäst i en stor kruka..

Citera
          Azur
          Inlägg 13-06-2011, 17:48
          Länk hit: #29

Gäster

Jag kan inte riktigt komma på att jag gjort något misstag jag ångrar. Saker har skitit sig och inte gått som tänkt, men ångrar gör jag väl egentligen inte.

Närmast kommer kanske att jag satte liljor och perenner för många hundra kronor i en rabatt och glömde tala om det för flickvännen, som spadade upp hela rabatten och bytte jord när jag inte var där. Det var tråkigt.
          Saker som att jag trodde plastgnagskyddet på äppelträdet dög, eller att jag planterade thujor och jordgubbar fast vi har mycket rådjur, det tar jag däremot som lärpengar.

EDIT: Jo, vänta förresten, jag kom på nåt jag ångrar: att jag satte vattentunna på takrännan utan att sätta i nån "räddningspinne". Jag blev väldigt ledsen när den nyfikne ekorren som höll till vid huset dränkte sig i tunnan.

Redigerat av Azur: 13-06-2011, 17:53

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 14-06-2011, 06:49
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Jo, här kommer ett par stycken till misstag:
          - att maken fick härja själv då han skulle sätta ned kantkabeln till gräsklipparen. Visserligen gillar jag svängda gräskanter men de här ser ut som om man hade fyllekört när man la ner dom. Dessutom gjorde han inte som rekommanderat och satte kabeln grunt utan la ner den på rejält djup direkt.... sad.gif
          - en av myntorna. Den har gjort försök till ett maktövertagande i den ena av mina rabatter.
          - att inte hållit efter praktlysingen bättre. Eller vita eternellen (kommer inte på namnet nu)
          - Att jag köpte nya alpklematis då jag trodde hunden hade förstört den ena jag hade då hon grävde up den. Nu har jag 3 st vid ingången och behöver nästan machete för att kunna ta mig in i huset. Skulle avvaktat om den fösta överevde, det hade räckt med en,

Citera
          MissLeia
          Inlägg 14-06-2011, 07:34
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

Att jag på fullaste allvar trodde att en treåring kunde lyssna på instruktioner. Skulle "hjälpa till" och strö ut gräsfrön, i gräsmattan var det sagt. Tror att vi i dagsläget har mer gräs i rabatterna.

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 14-06-2011, 08:22
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

CITAT (MissLeia @ 14-06-2011, 08:34) *
          Att jag på fullaste allvar trodde att en treåring kunde lyssna på instruktioner. Skulle "hjälpa till" och strö ut gräsfrön, i gräsmattan var det sagt. Tror att vi i dagsläget har mer gräs i rabatterna.

Men du fick ju i alla fall gräs där du inte hade haft nåt tidigare. Vilket borde betyda att det behövdes frön jusr där? whistling.gif

Citera
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 14-06-2011, 13:08
          Länk hit: #33

Gäster

Vilken kul fråga! Jag börjar få en krypande känsla av att jag gjorde en miss när jag grävde ner präriesolros lite varstans. Lite varstans riskerar att bli överallt om jag inte agerar snart!/Katarina på redaktionen

Citera
          Monica, Norrbott...
          Inlägg 14-06-2011, 15:50
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 153
          Medlem nr: 1 224

Ett av mina misstag var att plantera in rosablommande liljekonvalj i rabatten!
          Hujeda mig vad den sprider sig. Har grävt upp två stora hinkar full med plantor och rötter, och lika mycket är kvar att rensa. Sedan snärjer rötterna in sig i allt annat också. Att de är söta och doftar gott då de blommar hjälper inte. Bort ska de!

Citera
          karinc
          Inlägg 19-06-2011, 22:08
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 41 107

ROSAblommande liljekonvalj? Visste inte att det fanns! Jag älskar liljekonvalj och har massor av den vanliga (stor, delvis skogstomt) så om du har lust får du gärna skicka lite av den till mig!

Citera
          ingrids
          Inlägg 20-06-2011, 09:07
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Även om jag gillar min jättedaggkåpa börjar jag luta åt att den är ett misstag. Den är knähög och dubbelt så bred och döljer resten av rabatten helt. Det där med "blir 40 cm" är total lögn. Ska ge bort den till en kollga som ska göra en rabatt av bara lökväxter och daggkåpa och skaffa liten praktdaggkåpa i stället, ska bli sisådär 25 cm så den lär väl sluta på 30-40 ...

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Ezereht
          Inlägg 20-06-2011, 16:09
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Värsta var nog att vi inte skaffade minigrävare direkt när vi skulle plantera en massa "häck"-plantor inom brf område. Handgrävning i stenhård mark blev småa gropar och plantorna mår sådär. Dom som planterades året efter med minigrävare mår bättre.

Att jag gjorde en rabatt ganska nära huset. Visserligen är det en bit ut, men inte tillräckligt.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-06-2011, 12:02
          Länk hit: #38

Gäster

Om det är största misstaget vet jag inte, har gjort många men usch vad jag ångrar att jag en gång i nybörjarstadiet planterade in jättevallmo i trädgården. Nu har jag nyss varit och klippt bort alla frökapslar och bladverk efter dessa skräpväxter. Inte odlingsvärda alls, de blommar några dagar på ett år, om det inte regnar förstås, och sedan ligger de i stora skräpiga högar.

Besvärligt att få bort dem antar jag eftersom de har pålrötter...så nu står där en tom och ful rabatt efter skräpet...

Citera
          Azur
          Inlägg 23-06-2011, 13:35
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (KatteLatte @ 10-05-2011, 09:23) *
          Vad är era värsta misstag i trädgården?

Mina är nog:
          - bambu som insynsskydd (tur deet inte var längre sträcka)

Tänkte bara fråga vad problemet med det var? Att bambun spred sig? Går den inte att hålla efter med gräsklippare?

Jag har nämligen haft lite funderingar i de banorna själv, för att snabbt få upp ett insynsskydd.

Citera
          Varkenoch
          Inlägg 23-06-2011, 16:18
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 30 570

Några mindre missöden har skett, såsom att plantera guldboll/knasboll precis framför en klen klematis (det ser inte bra ut och är svårt att få bort hela knasbollsjäkeln) och att inte förbereda tillräckligt innan jag planterade en vinranka (den dog), men mina största misstag är faktiskt att inte våga lita på mitt omdöme och min förmåga. Det leder till att jag mest går och grubblar, och därmed händer nästan ingenting i trädgården. Och då grubblar jag ännu mer... nu försöker jag göra lite mer och tänka lite mindre wink.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 12:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon