Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 5 6 7  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Piontråden, Allt om alla pioner!
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-06-2011, 20:01
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

har planterat pioner:) green dragon bla mmmmm
          Även jag är spekulant på snygga pionstöd!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Susalusa
          Inlägg 18-06-2011, 09:33
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 13 139

Provar att ställa frågan här också till er experter på området:

För någon månad sedan planterade vi två stycken pioner Festiva Maxima. Den ena tog sig bra direkt och växte på lite. Den andra har stått helt still i växten. Det fanns små små knoppar på växterna, men nu har de vissnat på båda. Den lilla pionen ser ut att vara helt på väg bort, och även den andra har börjat ledsna lite. Vet inte vad som är fel... Kan de vara för djupt planterade?

Detta är mina första pioner.

--------------------
          Åstorp, zon 1
          Blir man någonsin klar med trädgården? Tur det är kul!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-06-2011, 13:19
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Alt vattenbrist? Har du planterat rotknölens ögon bara nåncm under jord?

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Susalusa
          Inlägg 18-06-2011, 13:26
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 13 139

Nja, det var nog 5 cm under jord iaf. Vi har vattnat ganska duktigt i rabatten, eftersom hela rabatten är nyplanterad.

--------------------
          Åstorp, zon 1
          Blir man någonsin klar med trädgården? Tur det är kul!

Citera
          KRT
          Inlägg 18-06-2011, 15:40
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Pioner kan ju vara kinkiga - de är lite svåra iblad när de är nyplanterade. Att det inte blir något av knopparna är inget konstigt egentligen inte heller att de inte växer så mycket, mer oroande är att de tycks vissna.....

Hur såg rötterna ut när ni planterade dem, var de krukade eller köpte ni knölar? Planterade ni på samma djup som de stod tidigare? De står inte i en grop så vatten blir ståendes? Hur ser stjälkarna ut; mjuka, mögliga, fasra, belagda m något?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          omk
          Inlägg 19-06-2011, 18:54
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Det var några i tråden som ville ha tips på "undervegetation" kring pionerna.

Jag har planterat myskmadra. Den blir max 20 cm hög. Trivs i skugga (dvs under alla pionblad ...) och trots att den egentligen vill ha lite lättare jord än pionerna, så växer iallafall min, så det knakar !
          Den kommer igång tidigt på våren och "hinner upp" innan pionens blad kommit för långt och döljer mycket av ljuset. Blommar med små, små, vita och doftande blommor i maj-juni. Alltså precis INNAN mina pioner slår ut sina blommor.

Knappt ett ogräs kommer igenom myskmadrans doftande täcke ! (Tydligen kan man använda myskmadran ungefär som lavendel, fast då torkar man BÅDE blommor och blad - har ej testat.)
          De ljusgröna bladen kontrasterar också fint mot de mörkare pionbladen.

Här finns några fina bilder: http://gardener.blogg.se/2008/january/dage...-myskmadra.html

edit; felstavning ...

Redigerat av omk: 19-06-2011, 18:59

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-06-2011, 00:07
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

rosa pion.jpg

rosa okänd pion.jpg

alleycat.jpg

okänd vit pion nära.jpg

pionknopp.jpg

Det kan ju bara inte stå så stilla i piontråden, vad gör ni? Den rosa busken av okänd sort hade 39 knoppar... Några prydde midsommarbordet inne. Doftlösa vackra skapelser. Nu väntar jag bara på några knoppar till innan jag vet vad alla som tänker blomma i år är för något. I färg då, för sorterna vet jag inte på alla. Hoppas ni hade pioner att njuta till i midsommar!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          KRT
          Inlägg 16-09-2011, 21:25
          Länk hit: #128

Medlem

Väcker tråden igen, nog måste det finnas massor m bilder och berättelser efter sommaren som varit.

Har en angelägen fråga; jag fick frökapsar av en väninna, från buskpion (troligen) och någon slags buskpion. Men ska de planteras färska eller ska de torka först?????

--------------------

Citera
          Kajsa
          Inlägg 17-09-2011, 19:14
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Här kommer lite pionbilder från mig, många av mina pioner kommer från Pionexperten i Danmark.

Bartzella, en Itoh hybrid, den är fyra år och i år kom dom första blommorna, en stor pion, underbar.

Scarlet O´Hara, pion från 1956. Bra för den tål regn, den blir annars hög.

Blitz Tort, ganska ny pion här, har bara fått enstaka blommor än

Angel Cheeks, tung blomma, välter i regn

Wladislava, Polen första blomman i år.

I mitt album har jag ett litet pionalbum för den som vill se mer bilder

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Wilmer
          Inlägg 17-09-2011, 22:46
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

CITAT (KRT @ 16-09-2011, 22:25) *
          Väcker tråden igen, nog måste det finnas massor m bilder och berättelser efter sommaren som varit.

Har en angelägen fråga; jag fick frökapsar av en väninna, från buskpion (troligen) och någon slags buskpion. Men ska de planteras färska eller ska de torka först?????

Jag har för mig att de ska sås färska för bästa resultat, det kan väl inte vara en fördel att torka dem? Jag sådde några, men misskötte sådderna så det bidde inget tyvärr.. Har annars sått i krukor och "glömt bort" då går det bättre hos mig..

För övrigt så håller jag på att rädda pionerna på lotten från sorken, så det är piongrävning igen. De skulle i allafall planteras om, de blommar aldrig. De har nog hamnat för djupt och dessutom en av dem för blött i leran. Nu boas de om här hemma tills nästa vår då några ska flytta tillbaka (det som inte dödar det härdar).

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          cato
          Inlägg 18-09-2011, 14:59
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Buskpioner har hos mej gett bäst resultat då jag sått dem i vitmossa enl. nedanstående.
          Jag brukar ha fröna liggande tills de blivit riktigt svarta och sedan så dem
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  ATT_S__PIONER_P__ANNORLUNDA_S_TT.doc ( 20.5k ) Antal nedladdningar: 20

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          KRT
          Inlägg 21-09-2011, 09:07
          Länk hit: #132

Medlem

Tack för tipsen!
          Jag försöker med lite olika metoder, så får jag se vad som ger bäst resultat. Jag fick faktiskt 5 st frökapslar, med flera fröer i varje, så jag har lite att ta av smile.gif
          Enda negativa med att så egna pioner är att det tar så läng tid innan de blommar..... Och jag är inte den mest tålmodiga personen flirting.gif

Märkligt detta med frösättning - trots att doftpionen jag fått fröer av är i stort sett helt fylld, sätter den ändå frö. Medans min pion, som ser nästan likadan ut, inte sätter ett enda frö?!?!?!?

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 21-09-2011, 12:22
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Vädret spelar mycket roll för frö, någon roll om blommor dog föra gifta eller om kyla döda insekter som spela stor roll för äktenskap.

H.Bassam

Citera
          ingrids
          Inlägg 21-09-2011, 13:10
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

KRT, vilka pioner sorter eller hybrider som ger grobara frön verkar vara en hel vetenskap i sig och jag kan inte säga att jag hittade någon fantastisk logik i det hela. Mina favoriter lobatahybriderna, som ofta är enkla eller halvfyllda, verkar t.ex. vara dåliga på att producera grobart frö.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          KRT
          Inlägg 24-09-2011, 19:14
          Länk hit: #135

Medlem

CITAT (ingrids @ 21-09-2011, 14:10) *
          KRT, vilka pioner sorter eller hybrider som ger grobara frön verkar vara en hel vetenskap i sig och jag kan inte säga att jag hittade någon fantastisk logik i det hela. Mina favoriter lobatahybriderna, som ofta är enkla eller halvfyllda, verkar t.ex. vara dåliga på att producera grobart frö.

Mycket märkgt, det finns alltså inte några "sanningar" i fråga om detta med frö?? Personligen tycker jag nog att det logiskt sett wink.gif borde vara så att de "rena" arterna borde vara bättre på att sätta frö än hybrider, eller? Och ofyllda "borde" vara bättre på det än fyllda, men så är det alltså inte. Kan det vara så att det helt enkelt krävs mer än bara en pollinering för att de ska sätta frö? Men att detta "mer" inte är känt?

Nåja, jag satte iaf ett 30 tal fröer av doftpion (kan mycket väl vara Sara B), och sedan satte jag ut krukan i ett hörn av trädgården och gör mitt bästa för att glömma bort den smile.gif
          Buskpionerna var värre, deras fröskidor hade inte spruckigt på samma sätt som doftpionens, och frön var mycket mindre. Men jag satte dem också, så får vi se vad som händer.....

--------------------

Citera

7 sidor V  « < 5 6 7
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 02:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon