Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Piontråden, Allt om alla pioner!
          Rihane
          Inlägg 13-05-2011, 19:05
          Länk hit: #21

Gäster

Har blomknoppar på mina rockiipioner. Köpte dom på Älvsjömässan i våras. Den ena var av okänd sort och den andra heter Xue Lian. Tänkte ge bort den ena men lyckades övertala mig själv om att behållla båda genom att tänka ut att dom såg torra och döda ut innan jag hann plantera dom(var kallt länge på vårvintern och hårt i jorden). Dessutom visste jag inte vilken som var vilken för lappen föll bort, trist att ge bort något man inte vet vad det är...
          Nå, det var gott gry i dom och totalt sett har jag 5 blomknoppar på dom. Hoppas på att båda inte är vita, då vet jag namnet på den ena.

Visst ja, jag har två stycken till. En som jag köpte från odla när dom kom med sitt erbjudande för några månader sedan, Paeonia lactiflora Top Brass och en som jag köpte i höstas, Paeonia lactiflora Solange. Vet inte om den sista lever. Vet inte heller hur jag tänkte när jag skickade efter den från odla. Hade tänkt att se om Solange hade överlevt helt säkert och en pion eller kanske 2 hade räckt gott och väl.

Har pionerna på en balkong, om nu någon som deltar i tråden undrar varför jag är så snål med pioner och tycker att 4 är mycket.

Citera
          Sofia H
          Inlägg 14-05-2011, 09:57
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 12 911

Då har du gjort ett bra val vad gäller Solange - det är min favorit av de örtartade pionerna jag har. Den har fått flyta till en pionrabatt som jag anlagt framför huset, och den verkar ha klarat flytten fint. Hoppas på blom i år igen, för jag tycker att färgen är helt underbar. Står länge i vas om man plockar den nyutslagen, och jag brukar unna mig att knipsa av EN blomma och ta in!/Sofia.

Citera
          Lokan
          Inlägg 16-05-2011, 19:23
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Här kommer en bild av min Paeonia Mollis, nån sorts vildpion påstod dom när jag köpte den för många år sen!
          Blommorna blir helt fantastiska, stora som tallrikar - och som ni ser så är den väldigt tidig! Bilden tagen i lördags!

Bifogad fil  IMG_5598_redigerad_1_0.jpg ( 228.9k ) Antal nedladdningar: 41

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          nykomling
          Inlägg 17-05-2011, 09:46
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 24 409

får jag bara fråga, varför är myrorna på mina Pionknoppar?

Citera
          Gåsis
          Inlägg 17-05-2011, 09:59
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Myrorna slickar i sig nåt sött från pionen men gör ingen skada.

/Åsa

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-05-2011, 12:17
          Länk hit: #26

Gäster

Nu blommar mina två herrgårdspioner. Lite hopdragna blommor pga regn just nu. Jag tycker de blir något stora och tunga, de måste bindas upp för att inte rasa. Det finns en mindre variant av dillpionen, en vildart som heter P. lithophila som kräver lite annan växtmiljö men jag skall nog försöka få tag på den, Trädgårdsamatörernas växtmarknad ...där kan man nog hitta den.

Bifogad fil  DSCN03310001.JPG ( 319.6k ) Antal nedladdningar: 51
          Bifogad fil  DSCN03320001.JPG ( 310.69k ) Antal nedladdningar: 41

Citera
          Sofia H
          Inlägg 19-05-2011, 09:14
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 12 911

Igår gick jag på pionspaning och tittade närmare på de sorter som kommit längst. På båda syntes knoppar! Visserligen var de knappt stora som ärtor, men ändå, de tänker blomma! Den ena sorten är en okänd "fådd" pion, så jag ska prova att ta en bild så får ni hjälpa mig, det vore roligt att få ett namn på den (och vad fina plantor du har, Gunilla T!). /Sofia.

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 19-05-2011, 22:20
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Vill ni surfa på en sida på ett språk ni inte förstår använd google klicka på Översätt längst upp till vänster, klistra in länken i rutan på sidan, välj vilka språk o klicka på översätt, nu är det bara att surfa på.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Törnsångare
          Inlägg 20-05-2011, 09:17
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 13 210

En fråga: jag har en fin doftpion som har blommat villigt i drygt 10 år, den står i en egen plantering i gräsmattan. Förra sommaren kom inte en enda blomma och nu i vår ser hela busken liten och anskrämlig ut. Kan den ha kommit för långt ner i marken? Ska jag flytta (upp) den och hur mycket ska den upp i så fall?

/Törnsångare

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-05-2011, 17:44
          Länk hit: #30

Gäster

Spontant tänker jag - näringsbrist. Har du gödslat plantan de senaste åren eller har den fått konkurrera med gräset i gräsmattan?

Kan också vara så att den sjunkit för djupt. Om det var min pion skulle jag gräva upp den(i augusti) och göra en ordentlig planteringsgrop med bra jord och med rotstopp mot gräsmattan. Jordförbättra och plantera i jorden med vegetationsknopparna ca 5 cm under jorden. Gör man en ny planteringsgrop så får man räkna med att jorden sjunker så gör en lite upphöjd kulle. Sjunker jorden ihop i en gräsmatta blir det lätt en vattenansamling vilket inte är bra.

Citera
          Monica zon 1
          Inlägg 20-05-2011, 18:06
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 26 154

Tack för all input om Pioner - jag vill bara lära mig mer känner jag.
          Har i alla fall efter en sommar med koloni förälskat mig i just pionerna som finns där (och lite annat också...)

Är total novis på området, har tre olika pioner i mina rabatter: en "vit", en "rosa" och en "mörk rosa".... confused.gif
          Inga doftar något speciellt.
          Hur svårt är det att artbestämma pioner?
          Givetvis måste ju blomman slå ut först, men kan det vara värt ett försök att presentera bilder här sen och hoppas på hjälp?
          Vilken "mer info" kan såfall vara av värde?

Jag fick ytterligare två pion "tuvor" från en vän som skulle gräva ur sin rabatt, har planterat dem på vinst o förlust (detta var mitten av april), ser inte ut som om de kommer blomma detta året men de växer på fint ändå.
          Vi var nog lite snåla när det gällde uppskatta rotknölen och fick kanske inte med hela - men som sagt det är på vinst eller förlust, kanske något tips jag kan göra för att förbättra för dessa omplanterade stackare?
          Jag har hjälpt till med jordförstärkning (kompost) och vattning och eftersom de växer så hoppas jag på att de kanske kan blomma nästa år.....

Positiv pion novis!

//Monica

--------------------
          Monica zon 1

Citera
          Törnsångare
          Inlägg 20-05-2011, 20:05
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 20-05-2011, 18:44) *
          Spontant tänker jag - näringsbrist. Har du gödslat plantan de senaste åren eller har den fått konkurrera med gräset i gräsmattan?

Kan också vara så att den sjunkit för djupt. Om det var min pion skulle jag gräva upp den(i augusti) och göra en ordentlig planteringsgrop med bra jord och med rotstopp mot gräsmattan. Jordförbättra och plantera i jorden med vegetationsknopparna ca 5 cm under jorden. Gör man en ny planteringsgrop så får man räkna med att jorden sjunker så gör en lite upphöjd kulle. Sjunker jorden ihop i en gräsmatta blir det lätt en vattenansamling vilket inte är bra.

Ja, pionen har fått gödsel varje vår och den har fri jord runt rötterna i en rundel (den har liksom en egen rund minirabatt). Den har fått hästgödsel eller kompost varje vår men den kan ju samtidigt ha sjunkit ner och hamnat för djupt. Det är ingen vattensamling eller grop men det beror nog på att jag har fyllt på med gödsel...

Jag ska göra som du föreslår i höst men vad tycker du att jag ska jordförbättra med? Häst/kogödsel och/eller kompost?

Hur är det med pioner i perennrabatter? Trivs de där eller vill de stå för sig själva utan konkurrens? Jag har hört lite olika.

Tack för svar förresten!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-05-2011, 06:41
          Länk hit: #33

Gäster

Pioner gillar inte att få stallgödsel på rötterna så det kan vara en orsak. Har du hållit fritt från gräs och gödslat bra är det inte det som är bekymret. Visst kan pioner stå i rabatter - tänk bara på att de blir stora och behöver utrymme.

Kompost är bra och pioner gillar lite lerblandad jord.

Undrar om du övergödslat....??? Efter blomningen är en bra tid att gödsla pioner. De samlar då näring i sina rötter till nästa års prakt.

Citera
          KRT
          Inlägg 21-05-2011, 09:33
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har precis kommit hem från en tjänsteresa till USA där jag tvingades spendera en natt i Chicago. Det kändes mindre tvingande när jag såg de stora ruggarna m pioner utanför hotellet smile.gif tyvärr inte i blom, men man kunde se de stora knopparna och antydan till färg.
          När jag tittade till mina egna hemma i trädgården hade de hunnit lika långt, tänk så mycket det händer på en vecka!

Tyvärr verkar min trädpion inte blomma i år heller, men den växer på bra och har fått massor med nya blad. Första året efter plantering såg den ganska risig ut, det kom blad men den växte liksom inte till. Men i år ser det bättre ut. Kan det vara så att den helt enkelt behövde lite tid att etablera sig?

Tänkte på en sak - gillar pioner nässelvatten?

Vilka underbara bilder ni har postat!!!!!
          Herrgårdspionerna har en makalös färg, är de verkligen så här tidigtblommande eller är det pga den ovanligt varma påsken?

CITAT (Lokan @ 16-05-2011, 20:23) *
          Här kommer en bild av min Paeonia Mollis, nån sorts vildpion påstod dom när jag köpte den för många år sen!
          Blommorna blir helt fantastiska, stora som tallrikar - och som ni ser så är den väldigt tidig! Bilden tagen i lördags!
          Bifogad fil  IMG_5598_redigerad_1_0.jpg ( 228.9k ) Antal nedladdningar: 41

Vilken underbar färg på knopparna - vblir blommorna också så blålila???

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Törnsångare
          Inlägg 21-05-2011, 10:25
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 21-05-2011, 07:41) *
          Pioner gillar inte att få stallgödsel på rötterna så det kan vara en orsak. Har du hållit fritt från gräs och gödslat bra är det inte det som är bekymret. Visst kan pioner stå i rabatter - tänk bara på att de blir stora och behöver utrymme.

Kompost är bra och pioner gillar lite lerblandad jord.

Undrar om du övergödslat....??? Efter blomningen är en bra tid att gödsla pioner. De samlar då näring i sina rötter till nästa års prakt.

Jaha, kompost efter blomning alltså. Lerjorden har jag på köpet så det är i alla fall 1 rätt flirting.gif

Hur är det med dillpioner och buskpioner? Vill de ha samma förutsättningar? Har inga sådana ännu men är väldigt sugen...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-05-2011, 18:48
          Länk hit: #36

Gäster

CITAT (Törnsångare @ 21-05-2011, 11:25) *
          Jaha, kompost efter blomning alltså. Lerjorden har jag på köpet så det är i alla fall 1 rätt flirting.gif

Hur är det med dillpioner och buskpioner? Vill de ha samma förutsättningar? Har inga sådana ännu men är väldigt sugen...

Har planterat mina i samma jord och inga problem. Har inte haft buskpionerna mer än 3 - 4 år och i år verkar det komma blommor på dem.

Citera
          stennie
          Inlägg 23-05-2011, 07:41
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

En till här som har trillat dit...det är ju inte så svårt...först i år är min buskpion som jag köpte hos en lokal handlare för 39,90 :-)

Bifogad fil  pion.jpg ( 555.46k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          Lokan
          Inlägg 23-05-2011, 14:53
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Nu börjar den första blomman på Mollis (som förresten heter Luddpion - kom jag på) slå ut!

KRT : Nej, blommorna blir närmast ljust rosalila, knopparna skiftade nog tack vare mulet väder och det 'luddiga' höljet.

Bifogad fil  IMG_6737_redigerad_1_0.jpg ( 165.83k ) Antal nedladdningar: 28

Glömde.... Vilken fantastisk blomma Stennie!!! wub.gif

Redigerat av Lokan: 23-05-2011, 14:54

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          salikons
          Inlägg 23-05-2011, 15:34
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 6 264

Köpte fem pioner på trädgårdsmässan i år, men jag har tyvärr glömt vad de hette. Är så irriterad på mig själv för att jag inte skrev ner det. Just nu står de i en kruka för rabatten där de ska planteras ut är inte klar än. Vi bygger växthus och de ska stå i en rabatt längs växthussida, men jag vågar inte göra den innan växthuset är uppe. Visst borde de klara att flytta till rabatten senare i sommar om jag gullar med dem först i kruka?

--------------------
          Driver webshoppen Gardenhome.se - trädgårds och inredningsbutik

Citera
          Monarda
          Inlägg 27-05-2011, 17:02
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Buskpionen har börjat slå ut, tre år tog det från planteringen. Knopparna kom så tidigt att jag var rädd frosten skulle ta dom men den verkar rätt tålig.

Bifogad fil  P5250584.jpg ( 368.17k ) Antal nedladdningar: 32

Bifogad fil  P5250586.jpg ( 465.14k ) Antal nedladdningar: 30

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-10-2026, 12:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon