Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Piontråden, Allt om alla pioner!
          ingrids
          Inlägg 02-06-2011, 19:11
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Ibland verkar pioner inte bry sig om att flyttas utan blommar som om inget hänt, ibland tjurar de ett par år efteråt. Verkar hänga samman delvis med hur mycket man stört rötterna. Rotbitar med ögon, d.v.s. tillväxtställen, blir nya pioner. De behöver växa till sig ett tag men chansen att lyckas är stor.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 03-06-2011, 06:21
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Hjälp mig, jag förstår inte vad som händer! De pioner jag tog fråm farmors tomt har tagit sig fint och skickar ordentligt med blad - MEN igår såg jag att några unga stjälkar med nya blad har "vissnat" och böjt sig! Bladen och stammen ser fina ut, men mitt på stammen så har den tappat styrseln, blivit lite mjuk och "vissen" så det fina baldet viker sig. Nu såg jag det på tre blad på samma planta. Jag kan inte se några skador eller annat konstigt, inga insektsbett eller mekaniska skador. Det blad som "vek sig" först har stjälken nästan skrumpnat just där det vikt sig, men inte på något annat sätt visat att nåt är fel.

Har jag gjort nåt galet elelr är det nåt jag kan göra? Är det nån sjukdom som finns i plantan eller har det med flytten att göra? Jag tog dem från Luleå innan de börjat grönska, tog rätt stora bitar och de har tagit sig fint här i Stockholm. De står soligt mot en södervägg en stund om dagen, men det blir skugga är solen går i träden efter ett tag.

Nån som vet??

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          ingrids
          Inlägg 03-06-2011, 14:50
          Länk hit: #63

Medlem

Känner inte riktigt igen symptomen. Att omplanterade växter förlorar en del blad är helt naturligt, den anlag som finns är liksom baserade på den rotmassa som fanns innan omplanteringen och växten måste prioritera om. Det är därför viktigt att stödvattna. Det kan vara piongråmögel också men det brukar mest komma om det blir för tätt och fuktigt. Plocka bort de döda bladen, välj eventuellt att inte lägga dem i komposten ifall det är något.

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 03-06-2011, 15:36
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 03-06-2011, 07:21) *
          Hjälp mig, jag förstår inte vad som händer! De pioner jag tog fråm farmors tomt har tagit sig fint och skickar ordentligt med blad - MEN igår såg jag att några unga stjälkar med nya blad har "vissnat" och böjt sig! Bladen och stammen ser fina ut, men mitt på stammen så har den tappat styrseln, blivit lite mjuk och "vissen" så det fina baldet viker sig. Nu såg jag det på tre blad på samma planta. Jag kan inte se några skador eller annat konstigt, inga insektsbett eller mekaniska skador. Det blad som "vek sig" först har stjälken nästan skrumpnat just där det vikt sig, men inte på något annat sätt visat att nåt är fel.

Har jag gjort nåt galet elelr är det nåt jag kan göra? Är det nån sjukdom som finns i plantan eller har det med flytten att göra? Jag tog dem från Luleå innan de börjat grönska, tog rätt stora bitar och de har tagit sig fint här i Stockholm. De står soligt mot en södervägg en stund om dagen, men det blir skugga är solen går i träden efter ett tag.

Nån som vet??

har samma problem med en Dillpion. Tänkte först att den kanske var planterad för djupt och planterade om den högre upp. Men det är alltid samma sak för det. Kommer upp 4-5 stjälkar, sen tippar de en efter en till de bara är en kvar. Konstigt nog är det alltid en stjälk som klarar sig som den ska hela säsongen, alla andra gör det inte.

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-06-2011, 16:24
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

DE lägger på fel jord för att Pioner behöver lätt och väldränerad jord men när de lägger i tung jord , Svampen kan attackera dem , så jag tycker om du kan titta på rötter och du kan se på dem om de är skadad eller inte. om rötter inte skadad du kan försöka ta bort dåliga blad och ger dem mera vatten på grund att växter saknar många sug rötter under flyttning.

Obs

om växter fick lite vatten blir blad skrumpna och torka , men om växter får mycket vatten blir blad bruna och mjuka .

H:Bassam

Redigerat av Bassam: 03-06-2011, 16:28

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-06-2011, 17:03
          Länk hit: #66

Gäster

Pioner är till mycken glädje...även för ett par skalbaggar.... biggrin.gif

Bifogad fil  DSCN04680001.JPG ( 131.85k ) Antal nedladdningar: 33

Citera
          KRT
          Inlägg 05-06-2011, 19:17
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Vilken underbar bild Gunilla!!!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          MissLeia
          Inlägg 05-06-2011, 21:18
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

Kan officiellt konstatera att jag antagligen har landat i pionträsket jag också... Har en pion i en rabatt som blommat lite halvhyggligt de senaste åren men i år vippar 39 knoppar runt och en fullständig fixering och fanatism har utbrutit i väntan på denna utslagningen. Dock så grämer jag mig för den är vit, roligare färg hade det gärna fått vara. Men ack vad häftigt det kommer att bli när den slår ut! yahoo.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 05-06-2011, 22:08
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

MissLeia, det kräver, KRÄVER faktiskt ett foto här! Jag har numera också vita, men det gör inget de är ljuvliga och doftar gott.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingrids
          Inlägg 05-06-2011, 22:21
          Länk hit: #70

Medlem

Såg just att A Wollcott har en knopp - det finns hopp om pionblom i år smile.gif Fast en jämfört med 39 ligger i lä ...

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 05-06-2011, 22:53
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Härligt Ingrid, det är ok med en blommar per planta också, men utan är liiite tråkigt!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-06-2011, 07:37
          Länk hit: #72

Gäster

Men?????......tycker ni inte om vita pioner? ....De som är så vackra wink.gif

Citera
          MissLeia
          Inlägg 06-06-2011, 10:25
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

CITAT (Wilmer @ 05-06-2011, 23:08) *
          MissLeia, det kräver, KRÄVER faktiskt ett foto här! Jag har numera också vita, men det gör inget de är ljuvliga och doftar gott.

Bara knoppar än, men herrejisses! Det blir bara fler och fler! Tappade räkningen över 40 någonstans! Syns inte riktigt på bilden. Många små pluttiga knoppar än och nu har man ågren att man ska vara bortrest halva sommaren, jag kommer säkert missa detta! crazy.gif

Bifogad fil  bild_4.JPG ( 39.57k ) Antal nedladdningar: 9

Jag lovar att jag kommer vara dödskär i vita pioner om alla dessa slår ut! w00t.gif Jag har aldrig riktigt brytt mig i pioner och har ingen koll på hur dessa brukar vara. Men jag vet att dessa blir stora, kanske är en sort som faktiskt alltid brukar få så här mycket men man mer eller mindre ser hur dessa växer och blir fler, dag för dag. Jag har blivit löjligt fixerad för bara tanken på OM alla dessa knoppar skulle slå ut. Vilken kavalkad!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-06-2011, 17:17
          Länk hit: #74

Gäster

Paeonia suffruticosa `Hinun´

Bifogad fil  DSCN05110001.JPG ( 103.64k ) Antal nedladdningar: 28

Citera
          KRT
          Inlägg 06-06-2011, 18:36
          Länk hit: #75

Medlem

Undrar vad det ät för "fel" på mina pioner, de har knoppar, men det har knappt hänt något på utslagsfronten den senaste veckan?!?!?!
          I grannarnas trädgårdar blommar pionerna friskt sad.gif
          Visst kan det vara olika sorter som grannarna har, men varför händer inget mer med mina????

--------------------

Citera
          Iren
          Inlägg 06-06-2011, 21:28
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Bifogad fil  blommor_2011_172.jpg ( 307.51k ) Antal nedladdningar: 32
          Nu måste jag ju få hoppa in här med min P. Suffr Maroon som blommar för första gången med EN blomma. Jag gillar den mörka färgen men det råder ju delade meningar om det förstår jag tongue.gif

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          ingrids
          Inlägg 06-06-2011, 22:18
          Länk hit: #77

Medlem

KRT, blomtider kan variera en hel del. Och de kan stå och tjura. Och har de fått dåligt med vatten, näring eller både och kan de spara kraft genom att inte blomma enligt om jag minns rätt Gunilla T som svar på en annan pionfråga.
          Sannolikast är väl ändå att de slår ut, som vanligt långt efter det att man tycker det är dags vilket nästan alla mina blommor gör ...

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 06-06-2011, 22:21
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (ingrids @ 06-06-2011, 23:18) *
          KRT, blomtider kan variera en hel del. Och de kan stå och tjura. Och har de fått dåligt med vatten, näring eller både och kan de spara kraft genom att inte blomma enligt om jag minns rätt Gunilla T som svar på en annan pionfråga.
          Sannolikast är väl ändå att de slår ut, som vanligt långt efter det att man tycker det är dags vilket nästan alla mina blommor gör ...

Det troligaste är väl att det är jag som har alldeles för dåligt tålamod smile.gif

Vatten och näring har de fått, har liksom en prioriteringslista vad gäller gödning o vattning; pionerna är HÖGT upp på den listan wink.gif

Iren - det var en helt fantastisk färg!!!

Redigerat av KRT: 06-06-2011, 22:23

--------------------

Citera
          Iren
          Inlägg 07-06-2011, 06:58
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

thanks.gif KRT!

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          KRT
          Inlägg 07-06-2011, 08:26
          Länk hit: #80

Medlem

Jag är MYCKET förtjust i mörkrött, oavsett om det är växter, kläder eller inrednignsdetaljer smile.gif Styr automatiskt kosan mot mörkrött när det går....

Har en fundering som ni här kanske kan hjälpa mig med; Jag var inne och tittade på Lilla Fiskaregatans trädgårdbutik, och de hade faktiskt några intressanta vildpioner (P. anomala, P. peregrina P. veitchii) till hyfsade priserm, och en mängd P. lactiflora till mycket bra priser - men hur fungerar det att plantera pioner nu, mitt i sommaren? Jag har bara planterat på hösten innan nämligen...... Är det lönt att gå förbi (har turen att ha butiken på mycket nära håll smile.gif) eller blir det inte riktigt bra med sommarplantering???

--------------------

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 03:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon