Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tjuvning och omskolning av tomat
          Lindis84
          Inlägg 11-05-2011, 20:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 41 427

Jag har i år odlat tomater för första gången, och har nu ett gäng plantor. Har lite funderingar kring det här med tjuvning och omskolning. Vet att båda frågorna diskuteras flitigt här, och har nog läst de flesta trådarna minst en gång, men nu behöver jag lite råd kring just mina plantor…

BILD 1 & 2: En ”stor” sort (alltså ej körsbär) vid namn Marmande VR. Den ska enligt påsen tjuvas. Vad jag kan bedöma har den ännu inga tjuvskott, men är ju som sagt nybörjare. I vilket fall så har jag läst i nån tråd här att en tomatplanta som tjuvas i princip bara ska vara som en lång lian. Innebär det att jag borde ta bort de fyra nedre grenarna? Då blir det ju en lång lianstam med blad längst upp.

Men då till nästa fråga: Man ska ju vid omskolning av tomater sätta dom djupt så att nya rötter växer fram. Ska jag då göra så med dessaa plantor? Sätta den så djupt att bara bladen sticker upp? Då blir den ju dock ingen lian längre…

BILD 3: Sen så har jag körsbärstomater vid namn Tiny Tim också. De ska inte tjuvas, men borde jag ändå ta bort de nedre grenarna vid omskolningen? (Typ den med ett blad som hänger över kanten och den lite bakom stammen. Och kanske nästa också?)

BILD 1: Bifogad fil  IMG_0245_mindre.jpg ( 156.61k ) Antal nedladdningar: 60

BILD 2: Bifogad fil  IMG_0252_mindre.jpg ( 114.54k ) Antal nedladdningar: 61

BILD 3: Bifogad fil  IMG_0254_mindre.jpg ( 107.28k ) Antal nedladdningar: 52

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 20:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon