Lindis84
11-05-2011, 20:10
Jag har i år odlat tomater för första gången, och har nu ett gäng plantor. Har lite funderingar kring det här med tjuvning och omskolning. Vet att båda frågorna diskuteras flitigt här, och har nog läst de flesta trådarna minst en gång, men nu behöver jag lite råd kring just mina plantor…
BILD 1 & 2: En ”stor” sort (alltså ej körsbär) vid namn Marmande VR. Den ska enligt påsen tjuvas. Vad jag kan bedöma har den ännu inga tjuvskott, men är ju som sagt nybörjare. I vilket fall så har jag läst i nån tråd här att en tomatplanta som tjuvas i princip bara ska vara som en lång lian. Innebär det att jag borde ta bort de fyra nedre grenarna? Då blir det ju en lång lianstam med blad längst upp.
Men då till nästa fråga: Man ska ju vid omskolning av tomater sätta dom djupt så att nya rötter växer fram. Ska jag då göra så med dessaa plantor? Sätta den så djupt att bara bladen sticker upp? Då blir den ju dock ingen lian längre…
BILD 3: Sen så har jag körsbärstomater vid namn Tiny Tim också. De ska inte tjuvas, men borde jag ändå ta bort de nedre grenarna vid omskolningen? (Typ den med ett blad som hänger över kanten och den lite bakom stammen. Och kanske nästa också?)
BILD 1: [attachment=60514:IMG_0245_mindre.jpg]
BILD 2: [attachment=60517:IMG_0252_mindre.jpg]
BILD 3: [attachment=60518:IMG_0254_mindre.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
11-05-2011, 20:18
Bild 1-2 plantan ska vara som en lång lian med blad längs hela, din planta har bara blad inga sidogrenar eller tjuvar som ska tas bort. Och den kommer bli lian oavsett hur djupt du planterar i gynnsamma lägen under långa somrar kan den typen av tomat bli 5-6m långa lianer
Bild 3 plantan har inga grenar längst ner men den har blad som man kan ta bort ifall man ska plantera dem så djupt att de annars ändå hamnar under jordytan, men man måste inte.
*Stintan*
11-05-2011, 20:27
Du har inte grenar på dina tomater det är bara blad och dessa ska du INTE ta bort mer än kanske något eller ett par längst ner. Det ska alltså finnas blad längs stammen och inte bara en pinne med blad överst. Man måste inte plantera om tomaten djupare men det går bra att göra eftersom det bildas nya rötter på stammen som kommer under jord. Tjyvarna växer så småningom ut i bladfästena och ska nypas bort på sorter som ska tjyvas.
Men inte behöver du väl omskola tomaterna en gång till utan det räcker nog med att du planterar ner dom på sin slutliga plats. Glöm inte att binda upp dina tomater så dom inte går av.
Edit: tog för lång tid på mig att skriva så jag såg inte att Åsa svarat redan
Lindis84
14-05-2011, 18:54
Tack för svaren! En fråga till bara: hur vet man om det är grenar eller blad? Måste grenarna vara lika tjocka som stammen?
*Stintan*
14-05-2011, 19:10
Grenar skulle det bli av tjyvarna som växer ut i bladfästet om man inte knipsade av dom. Du kommer att se skillnad. Man kan alltså säga att tjyvarna är små grenar som växer sig stora om man inte tar bort dom när dom är små.
På busktomater som inte ska tjyvas låter man dem ju växa ut så hela plantan blir buskig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.