|
I nästa vecka kommer vi att börja bygga ett nytt forum eftersom den lösning vi nu använder bygger på föråldrad teknik och inte är anpassat för den mängd besökare vi har. Vi är dessutom dagligen utsatta för DOS-attacker och spamrobotar vilket gör att forumet segar och ibland går ner helt. Så fort vi täpper till ett hål hittar dom ett nytt. Det är inte hållbart i längden att fortsätta med den här lösningen utan vi kommer att bygga helt nytt från grunden. Vi kommer att försöka få den nya lösningen i stort sett likadan som nu vad det gäller utseende och funktioner, vissa delar kommer dock att ändras, en del som inte används kommer att försvinna och en del nya funktioner kommer att komma till. Medlemmar, inlägg och fotoalbum kommer att följa med till den nya lösningen. Pga. omfattningen av arbetet kommer den nya lösningen att ta en hel del tid i anspråk och vi räknar inte med att vi kan lansera den förrän tidigt i höst. Tills vidare har vi stängt ute gäster vilket löst en hel del problem med överbelastningen. Vi får dock en del klagomål från medlemmar både i forumet och via mail för att vi stängt ute gästerna? Utestängningen av gäster är i nuläget nödvändigt för att överhuvudtaget hålla liv i servern, släpper vi in gästerna går servern ner helt och INGEN kommer in. Kan för övrigt nämna att INGEN gäst har klagat på förändringen utan de som är tillräckligt intresserade lägger en minut på att registrera sig och blir medlemmar. Vi jobbar dock på en lite trevligare inloggningssida som gästerna ska mötas av så länge vi måste stänga dem ute. En del klagar också över att vi inte är tillräckligt aktiva i forumet och det förnekar jag inte men det handlar om att prioritera. Vilket är egentligen viktigast? Att jag sitter och läser och skriver i forumet eller att jag försöker hålla liv i servern så att ni kan komma in och läsa och skriva? Vi ska dock försöka bli bättre på det här också och ska försöka hitta en lösning där någon från Odla.nu kommer att tillbringa åtminstone ett par timmar om dagen i forumet.
Redigerat av Ingemar: 06-10-2017, 07:52
--------------------
|