|
Ingemar
12-05-2011, 11:26
I nästa vecka kommer vi att börja bygga ett nytt forum eftersom den lösning vi nu använder bygger på föråldrad teknik och inte är anpassat för den mängd besökare vi har. Vi är dessutom dagligen utsatta för DOS-attacker och spamrobotar vilket gör att forumet segar och ibland går ner helt. Så fort vi täpper till ett hål hittar dom ett nytt. Det är inte hållbart i längden att fortsätta med den här lösningen utan vi kommer att bygga helt nytt från grunden. Vi kommer att försöka få den nya lösningen i stort sett likadan som nu vad det gäller utseende och funktioner, vissa delar kommer dock att ändras, en del som inte används kommer att försvinna och en del nya funktioner kommer att komma till. Medlemmar, inlägg och fotoalbum kommer att följa med till den nya lösningen. Pga. omfattningen av arbetet kommer den nya lösningen att ta en hel del tid i anspråk och vi räknar inte med att vi kan lansera den förrän tidigt i höst. Tills vidare har vi stängt ute gäster vilket löst en hel del problem med överbelastningen. Vi får dock en del klagomål från medlemmar både i forumet och via mail för att vi stängt ute gästerna? Utestängningen av gäster är i nuläget nödvändigt för att överhuvudtaget hålla liv i servern, släpper vi in gästerna går servern ner helt och INGEN kommer in. Kan för övrigt nämna att INGEN gäst har klagat på förändringen utan de som är tillräckligt intresserade lägger en minut på att registrera sig och blir medlemmar. Vi jobbar dock på en lite trevligare inloggningssida som gästerna ska mötas av så länge vi måste stänga dem ute. En del klagar också över att vi inte är tillräckligt aktiva i forumet och det förnekar jag inte men det handlar om att prioritera. Vilket är egentligen viktigast? Att jag sitter och läser och skriver i forumet eller att jag försöker hålla liv i servern så att ni kan komma in och läsa och skriva? Vi ska dock försöka bli bättre på det här också och ska försöka hitta en lösning där någon från Odla.nu kommer att tillbringa åtminstone ett par timmar om dagen i forumet.
Meriona
12-05-2011, 12:03
Aha, det verkar ju lovande!  Nytt är spännande. Fast jag hade gärna sett att gäster var tillåtna i det nya forumet om tekniken tillåter det, men det är bara min egen åsikt. Tack för informationen!
Tack för info, håller med Meriona, nytt är alltid spännande. Inte konstigt egentligen att tekniken sprungit förbi Odla.nu, det är nog dags för en uppdatering
aanderss
12-05-2011, 12:17
tack för infon ingemar
Aqvakul
12-05-2011, 12:21
Trevligt med ordentlig information!
ninnisky
12-05-2011, 12:29
Tack för infon !
La Fleur
12-05-2011, 13:56
Ja men nu när man vet varför gästerna utestängs och får veta att ett nytt forum är på G så ser iaf jag ingen orsak till att gnälla mer. Jag som mest gnällt om att söken går segt o att det är synd att man inte kan googla frågor o komma in här har iaf ändrat inställning. Blir säkert en piggare sök i det nya!  Bra med en förklaring!
Tackar också för infon. Blir säkert bra när det blir färdigt.
andersen
12-05-2011, 15:41
Tack för informationen, jag tycker att det är bra att gästerna hålls ute, jag önskar ett stängt forum dvs ett forum för bara medlemmar.
Monica M zon 4
12-05-2011, 16:05
Spännande med lite nytt! Bra att vi fått lite info!
Gossen Ruda
12-05-2011, 16:33
Bra. Läget nu är lite deprimerande. Andersen, vill du ha ett forum för inbördes beundran?
andersen
12-05-2011, 16:38
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2011, 17:33)  Bra. Läget nu är lite deprimerande. Andersen, vill du ha ett forum för inbördes beundran?  Nej Gossen Ruda, jag vill ha ett forum med ordning och reda, tror att en del "troll"hålls borta och att det blir bättre stämning på forumet, fast nu på slutet har forumet blivit till det bättre igen.
Gossen Ruda
12-05-2011, 17:11
CITAT (andersen @ 12-05-2011, 17:38)  Nej Gossen Ruda, jag vill ha ett forum med ordning och reda, tror att en del "troll"hålls borta och att det blir bättre stämning på forumet, fast nu på slutet har forumet blivit till det bättre igen. Jo, men gästerna kan ju normalt bara läsa och därmed inte ställa till med något. Stänger man ute alla utom medlemmar stryper man tillväxten. Även troll kan fö regga sig.
Fjortispower
12-05-2011, 17:38
Vad kul, forumet förvandlas och förvandlas! Blir snart beroende av att se odla.nu förändras!
ingrid fuxwall
12-05-2011, 18:58
"Ta i trä" men jag har inte haft några problem med att komma in eller att bli utslängd, några få gånger under alla år har jag inte kunnat komma in men har senare förstått att det varit nedstängt.
Tycker att det är underbart att detta forum finns och det finns folk som låter så här många träffas och prata/fråga/informera om växter och liknande
Maggan H
12-05-2011, 19:02
Tack Ingemar och Göran, vet att ni kämpar på! Tack för att ni lägger ner så mycket energi för vår skull!
Så bra att ni informerar! Och det viktigaste just nu är ju att de som kommer hit som gäster förstår varför och att de är varmt välkomna in i trädgården med en enkel registrering!
smuleborg
12-05-2011, 19:28
Tack för informationen. Bra skrivet.
Den bistra verkligheten är ju att utan skydd mot den digitala brottsligheten skulle samhället braka ihop som ett korthus. Det kallas framåtskridande. Varför använda bomber o granater när man kan använda tangentbordet.
Tack för informationen. Passar på att framföra en önskning inför det nya som komma skall....att man på ett lättare sätt kan hantera o ta bort sina uppladda bilder under sin kontrollpanel
Red Top
12-05-2011, 20:44
Tack för informationen. Den kom i rättan tid. Nu kan jag sluta svära över att inte kunna använda Googles sökfunktion, som en väg in till forumet. Jag får helt enkelt ge mig till tåls till i höst och använda Odlas egen sökfunktion så länge. Jättebra att du informerade och jag ser med stor förväntan fram mot den nya versionen. Grattis  till er för att Odla har blivit så stort att det vuxit ur den gamla kostymen. Måste kännas roligt, även om det innebär tekniska problem.
Tackar också för informationen!
Christa
17-05-2011, 07:36
Många besökare men inte så många som skriver verkar det som. I köksträdgården är det inte mycket aktivitet. Det skulle vara roligt om det blev lite mer utbyte av erfarenheter och tankar. Jag har börjat leta efter ett annat forum där det är lite mer aktivitet i odlingsforumet.
Meriona
17-05-2011, 07:44
Betydligt trevligare sida för inloggning nu. Tack!
Inga från Närke
17-05-2011, 19:53
Tycker det har blivit tråkigare. Varför måste man logga in varje gång för att bara läsa det behövde man ju inte tidigare bara om man ville skriva något inlägg eller svara på något. När slipper man den förbaskade gardinen som far från vänster till höger när man loggar in. När slipper man den tröghet beroende på all reklam m.m. och man måste bara ha 100 % gör man upp till 125 % så är det nästan omöjligt att få det att flyta på. Börjar snart tröttna på Odla.
ryss_борис
17-05-2011, 22:53
"Kan för övrigt nämna att INGEN gäst har klagat på förändringen"
Haha, nä tro fan det! Ganska svårt att klaga utan att vara medlem, för i princip ingen orkar lägga energi på att leta upp mail till någon forumansvarig. Detta oavsett om de är intresserade eller inte.
Spamrobotar? Vet inget annat forum som har så pass stora problem med spam att de måste göra sådana här förändringar. Ni har antagligen som du säger föråldrad teknik och för okunnig ledning!!
Tycker för övrigt ny bör utse moderatorer till forumet, för att ni två kommer garanterat (pga forumets storlek) misslyckas med att ha koll på hela detta forum, såvida ni inte ägnar all er vakna tid åt detta...
Nu ska jag sluta klaga..
Aqvakul
18-05-2011, 06:39
CITAT (ryss_бори @ 17-05-2011, 23:53)  "Kan för övrigt nämna att INGEN gäst har klagat på förändringen"
Haha, nä tro fan det! Ganska svårt att klaga utan att vara medlem, för i princip ingen orkar lägga energi på att leta upp mail till någon forumansvarig. Detta oavsett om de är intresserade eller inte.
Spamrobotar? Vet inget annat forum som har så pass stora problem med spam att de måste göra sådana här förändringar. Ni har antagligen som du säger föråldrad teknik och för okunnig ledning!!
Tycker för övrigt ny bör utse moderatorer till forumet, för att ni två kommer garanterat (pga forumets storlek) misslyckas med att ha koll på hela detta forum, såvida ni inte ägnar all er vakna tid åt detta...
Nu ska jag sluta klaga.. Fast jag tyckte att kritiken var både konstruktiv och befogad..
Myosotis
18-05-2011, 07:35
CITAT (Ingemar @ 12-05-2011, 12:26)  tidigt i höst Ska det vara så här trögt att skriva svar ända fram till hösten?! Det tar jättelång tid innan svaret laddats upp och många trycker flera gånger på skicka svar-knappen så inläggen blir flerdubbla. [attachment=60737:g_hn.gif]
Myosotis
18-05-2011, 09:59
Kollade tiden, nu tog det nästan 2 minuter.
När jag skickade ett inlägg häromdan så tog det evigheter. Joodå.  Men sen när sidan hoppade igång igen och jag kollade så hade inlägget ändå kommit iväg när jag klickade på skicka. Det hade till och med kommit svar efter mitt inlägg fast min sida satt fast. Kan det vara så att det ändå åker iväg fast det ser ut som om det fastnat?
CITAT (ryss_бори @ 17-05-2011, 23:53)  "Kan för övrigt nämna att INGEN gäst har klagat på förändringen"
Nu ska jag sluta klaga.. Eller ge den moderator vi redan har, bättre/mer befogenheter.
skånepåg
18-05-2011, 13:00
Precis, ska det vara såhär segt i flera månader? För det är nästan olidligt ibland, men har 5-7 flikar öppna med andra saker så bara knappar över till nästa tills den laddat färdigt men ändå  Riktigt segt är det ibland =(
Det är så knepigt varför en del upplever seghet och andra inte har problem. Hur ska man kunna utreda var problemet ligger ? Det måste ju finnas någon som vet mer.
Jag kan tillägga att jag nästan aldrig har problem varken på den stationära eller den bärbara datorn. Jag är sällan inne sent på kvällen - om det kan vara en ledtråd.
Ytterst sällan efter 23.00
skånepåg
18-05-2011, 13:12
CITAT (Alba @ 18-05-2011, 14:05)  Det är så knepigt varför en del upplever seghet och andra inte har problem. Hur ska man kunna utreda var problemet ligger ? Det måste ju finnas någon som vet mer.
Jag kan tillägga att jag nästan aldrig har problem varken på den stationära eller den bärbara datorn. Jag är sällan inne sent på kvällen - om det kan vara en ledtråd.
Ytterst sällan efter 23.00 Jag har nästan aldrig iheller problem men på sista tiden ibland så på vissa trådar går det riktigt segt =(
Myosotis
18-05-2011, 17:52
CITAT (Berith @ 18-05-2011, 11:41)  När jag skickade ett inlägg häromdan så tog det evigheter. Joodå.  Men sen när sidan hoppade igång igen och jag kollade så hade inlägget ändå kommit iväg när jag klickade på skicka. Det hade till och med kommit svar efter mitt inlägg fast min sida satt fast. Kan det vara så att det ändå åker iväg fast det ser ut som om det fastnat?  Ja så är det ju, det är ju därför det blir dubbelinlägg.
Meriona
18-05-2011, 18:33
Ikväll är det inte segt alls, men förut idag - blä! Och det spelar ingen roll om det är den bärbara macen, pc:n hemma eller den på jobbet, segt har det varit nån vecka likförbaskat. Men som sagt, inte just nu!
TÅLAMOD är dygdens lön. Den som väntar på något gott, väntar aldrig förlänge.
Meriona
18-05-2011, 18:47
Mjo men när två reklampauser går förbi innan inlägget gått igenom blir det för tradigt.
CITAT (Meriona @ 18-05-2011, 19:47)  Mjo men när två reklampauser går förbi innan inlägget gått igenom blir det för tradigt. Du hinner "pinka"
Meriona
18-05-2011, 18:53
CITAT (pejori @ 18-05-2011, 19:52)  Du hinner "pinka"  Ja i grannbyn!
CITAT (Meriona @ 18-05-2011, 19:53)  Ja i grannbyn!  Har du grannarna så nära?
Meriona
18-05-2011, 19:17
Nääää men så seeeeeegt är det när det är segt.
Nu är jag så trött på att behöva logga in två - tre gånger varenda gång man ska in här. Utkastad blir jag också ofta, skiter snart helt och hållet i Odla =/
Överbölingen
18-05-2011, 20:52
Och?
Förstår vad Ingemar säger och tycker det är helt okej !alternativet vore väl annars att läga ner Forumet till hösten helt och det tror jag ingen vill här .Bättre att ha ett visst fungerande Forum än inget alls.
Jag har inget emot att logga in, om det bara funkar, och det gör det inte i min mobil (Sony Ericsson Elm med webläsaren Opera). Inloggningsrutan döljs av annat gunk som visas på skärmen. Hm.
mattias__o
24-05-2011, 21:21
Tycker det är otroligt irriterande att jag blir utloggad hela tiden trots att jag har kryssat i rutan för automatisk inloggning. Hoppas verkligen att det fixas snabbt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-05-2011, 06:47
CITAT (mattias__o @ 24-05-2011, 22:21)  Tycker det är otroligt irriterande att jag blir utloggad hela tiden trots att jag har kryssat i rutan för automatisk inloggning. Hoppas verkligen att det fixas snabbt. Hos mig fungerar det nu sedan några dagar, tack och lov
Gossen Ruda
26-05-2011, 06:55
Hos mig är lite varierande. Fram till för några dagar sen behövde jag logga in varje ny dag men nu har jag bara behövt detta nån enstaka gång. Idag gick det bra exempelvis. Jag har inte ändrat något i datorn. Fast...jag gjorde en rensning av obehövliga filer nyss.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-05-2011, 07:31
Jag gjorde ingenting. Det enda jag gjorde var att jag gick ur odla via startsidan (min startsida) Då plötsligen behövde jag bara logga in varannan dag. Och nu fungerar det sedan flera dagar i rad
Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|