Hej gräsmattekunniga!
Jag skall laga gräsmattan på vår förskola och undrar om någon här kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga.
Gräsmattan (eller -mattorna, de är två stycken) ligger åt väster, I Göteborg (om det har någon betydelse), och den ena gräsmattan trampas dagligen av 36 små barnafötter. Vissa ställen blir helt klart mer upptrampade än andra, vilket ställer till problem när det blir regn och slask, då dessa delar blir leriga och barnen halkar omkring. Vad göra här? Det enda vi vill är att ha kraftigt och slitstarkt gräs, som hindrar lervällingen i regnet.
Den andra gräsmattan (fortfarande åt väster), ligger i en slänt med kanske 35 graders lutning. Just nu avspärrad, eftersom den innehåller en väldans massa sticksigt ogräs (som stora bladrosetter på marken), samt att barnen mest använder den på vintern då det är snö för att åka overall i. Några förslag på vad vi kan göra här? En tanke är att få till någon slags högväxt äng, med högt gräs och höga blommor ("där barna kan springa omkring"), tills vi bestämt oss för hur vi ska göra med slänten.
Jag vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Jenny
--------------------
Göteborg zon 2
|