Full version: Laga gräsmatta?
allakantralla
Hej gräsmattekunniga!

Jag skall laga gräsmattan på vår förskola och undrar om någon här kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga.

Gräsmattan (eller -mattorna, de är två stycken) ligger åt väster, I Göteborg (om det har någon betydelse), och den ena gräsmattan trampas dagligen av 36 små barnafötter. Vissa ställen blir helt klart mer upptrampade än andra, vilket ställer till problem när det blir regn och slask, då dessa delar blir leriga och barnen halkar omkring. Vad göra här? Det enda vi vill är att ha kraftigt och slitstarkt gräs, som hindrar lervällingen i regnet.

Den andra gräsmattan (fortfarande åt väster), ligger i en slänt med kanske 35 graders lutning. Just nu avspärrad, eftersom den innehåller en väldans massa sticksigt ogräs (som stora bladrosetter på marken), samt att barnen mest använder den på vintern då det är snö för att åka overall i. Några förslag på vad vi kan göra här? En tanke är att få till någon slags högväxt äng, med högt gräs och höga blommor ("där barna kan springa omkring"), tills vi bestämt oss för hur vi ska göra med slänten.

Jag vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Jenny
Gossen Ruda
Jag kan börja lite men min erfarenhet av lekytor är liten. Beträffande den första gräsmattan så tror jag att det är viktigt att få till avrinning. Inget ytvatten får bli stående för då mjukas jorden upp och tål inget. Underlaget bör också vara väldränerande. Gräset är tvunget att köpas på rulle för en nysådd gräsmatta tål inget slitage det första året/åren. Rullgräs får heller inte behandlas hur som helst men det tål mer. En som jag vet säljer gräs på rulle är Naturnära i Backa, eller har gjort det iaf. Beträffande den lutande gräsmattan så är det nog handrensning av tistlarna som gäller. Ogräsmedel skulle iofs duga men det är väl alltid någon förälder som går i taket då. Högt gräs och blommor är nog inte så lyckat. Blommor betyder bin och humlor och de har gadd, förr eller senare kommer något barn att bli stucket.
KRT
Mitt förslag är att ha något annat än gräs på de små ytor där det alltid slits bort. Kanske lägga gräsarmering, kakaoflis, plattor eller grus där. Oavsett hur väl man sköter gräset så kommer det alltdi finnas områden med mer slitage där gräset nöts ner oavsett underlag etc.

Vad gäller tistlar är det bara att manuellt dra upp dem INNAN de går i blom och blir fler. När tistlarna är borta är det bara att sköta den som vanligt. Som Ruda säger - sommaräng = humlor, bin mm och dessa sticks....
allakantralla
Skulle man kunna plantera något på de ytor där gräset försvinner? Och kanske får jag kontakta fastighetsägaren om avrinningen. Eller finns några förslag?

Och NÄR blommar tistlarna?

/Förvirrad och okunnig gräsmatteskötare som tagit sig vatten över huvudet.
Gossen Ruda
CITAT (allakantralla @ 12-05-2011, 21:51) *
Skulle man kunna plantera något på de ytor där gräset försvinner? Och kanske får jag kontakta fastighetsägaren om avrinningen. Eller finns några förslag?

Och NÄR blommar tistlarna?

/Förvirrad och okunnig gräsmatteskötare som tagit sig vatten över huvudet.

Om gräset försvinner pga slitage går det nog inte att plantera något annat, gräs är det mest slitstarka. Avrinningen är inte så kritisk, bara det inte blir vatten stående som barnen kan plaska i. Man behöver inte lägga ner dräneringsrör eller så. Tistlarna blommar på sommaren/sensommaren/hösten lite beroende på art.
malcolm
Tror det är ett dödfött företag att försöka så något som skall hålla till lekytor för små barn men jag har inga bra förslag, gräs är ju trots allt den ultimata ytan att stoja runt på.
MissLeia
På mina barns förskola så är det enbart asfalt på en gård eftersom det varit en annan form av verksamhet där. Varit upploppsstämning bland föräldrarna för självfallet vill vi att våra barn ska ha gräsytor. Enligt parkförvaltningen är det kört, man ska aldrig peta på redan etablerat gräs för det är värt sin vikt i diamanter när det kommer till gräs/barntramp, det går helt enkelt inte att så och jag tror inte att rullar fungerar heller. Lösningen för oss kommer att asfalt ska brytas upp, sand/grusytor och att thujor ska planteras mer som labyrinter. För att få grönska och något som ev kan överleva klåfingriga barn. Svår nöt att knäcka! Annars kan jag rekommendera områden med asfalt och måla upp bilbanor på med tillhörande mackar etc. Men rör för guds skull aldrig ytorna där gräset finns, det kan ni aldrig få tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon