Hej!
Bakgrund: Unga får inte lätt jobb kan jag säga er! Det har varit otroligt jobbigt för mig och min tjejkompis att få den minsta formen av jobb. För ett tag sen fick jag dock jobb på ett ålderdomshem, som jag också skrytit om här på odla! Nu är det så att jag har varit på intervju på två olika ålderdomshem när jag sökte, och jag blev så glad när i.a.f. ena hörde av sig. Men nu vill det andra ålderdomshemmet också anställa mig!
Innan jobbet: Detta är väldigt omvälvande för en oerfaren fjortis att börja jobba första gången. Nu vill man ju göra rätt. Innan jag börjar jobba ska man skriva jobbavtal, sen kan man börja jobba. Nu är det så att jag inte har skrivit avtal på ett av jobben. Så jag har chans att välja, väljer jag att inte dyka upp på ett av dem stryks mitt namn och jag får inte jobba.
Nuläge: Nu är det så att, jag kan inte säga att jag befinner mig på ett bortskämt läge, men jag vill välja det som är det bästa för mig! Båda jobben är alldeles likadana (ser det ut som i.a.f!). Inget av jobben är långt bort från där jag bor, bara 5-10 minuters promenad. Annars skulle man ju kunna avgöra från närhet till hemmet. Men grejen är just, att jag inte kan se skillnad! Vilken ska man ta? Hur kan man göra? Jag kan t.ex. inte gå på båda anställningsträffen och jämföra innan jag bestämmer mig för vilken, då får jag ju inte jobb! Så jag måste välja innan!
Jag har t.ex. mer information om det första jobbet, vilka arbetstider och uppgifter som gäller. Den andra vet jag inte lika mycket om.
Så hur ska en oerfaren fjortis välja eller prioritera? Vad skulle du rekommendera?
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|