Full version: Två sommarjobb!
Fjortispower
Hej!

Bakgrund: Unga får inte lätt jobb kan jag säga er! Det har varit otroligt jobbigt för mig och min tjejkompis att få den minsta formen av jobb. För ett tag sen fick jag dock jobb på ett ålderdomshem, som jag också skrytit om här på odla! Nu är det så att jag har varit på intervju på två olika ålderdomshem när jag sökte, och jag blev så glad när i.a.f. ena hörde av sig. Men nu vill det andra ålderdomshemmet också anställa mig!

Innan jobbet: Detta är väldigt omvälvande för en oerfaren fjortis att börja jobba första gången. Nu vill man ju göra rätt. Innan jag börjar jobba ska man skriva jobbavtal, sen kan man börja jobba. Nu är det så att jag inte har skrivit avtal på ett av jobben. Så jag har chans att välja, väljer jag att inte dyka upp på ett av dem stryks mitt namn och jag får inte jobba.

Nuläge: Nu är det så att, jag kan inte säga att jag befinner mig på ett bortskämt läge, men jag vill välja det som är det bästa för mig! Båda jobben är alldeles likadana (ser det ut som i.a.f!). Inget av jobben är långt bort från där jag bor, bara 5-10 minuters promenad. Annars skulle man ju kunna avgöra från närhet till hemmet. Men grejen är just, att jag inte kan se skillnad! Vilken ska man ta? Hur kan man göra? Jag kan t.ex. inte gå på båda anställningsträffen och jämföra innan jag bestämmer mig för vilken, då får jag ju inte jobb! Så jag måste välja innan!

Jag har t.ex. mer information om det första jobbet, vilka arbetstider och uppgifter som gäller. Den andra vet jag inte lika mycket om.

Så hur ska en oerfaren fjortis välja eller prioritera? Vad skulle du rekommendera?
Myosotis
Utan att ha någon egen erfarenhet var min första tanke: Kan du inte gå till båda och be att bara få vara med en dag och titta på, eftersom du har fått jobb där? Det värsta som kan hända är att de säger nej, men förmodligen kommer de att gilla ditt engagemang. Och så kan du känna efter vilket ställe som passar dig bättre.
Huggorm
Blir du anställd direkt hos ålderdomshemmen, eller via bemanningsfirma?
Fjortispower
CITAT (Myosotis @ 13-05-2011, 16:21) *
Utan att ha någon egen erfarenhet var min första tanke: Kan du inte gå till båda och be att bara få vara med en dag och titta på, eftersom du har fått jobb där? Det värsta som kan hända är att de säger nej, men förmodligen kommer de att gilla ditt engagemang. Och så kan du känna efter vilket ställe som passar dig bättre.

Jo, har tänkt på det. Men är lite rädd att de tror att det inte låter seriöst ändå, ungefär att de säger nej helt enkelt.
CITAT (Huggorm @ 13-05-2011, 16:25) *
Blir du anställd direkt hos ålderdomshemmen, eller via bemanningsfirma?

Via bemanningsfirma! Men sen kan ålderdomshemmet välja att anställa mig helt.
Huggorm
CITAT (Fjortispower @ 13-05-2011, 16:29) *
Via bemanningsfirma! Men sen kan ålderdomshemmet välja att anställa mig helt.

Tänkte nästan det, för det är så det ofta fungerar nu för tiden. Om det inte är samma bemanningsfirma på båda ställen så bör du välja jobbet hos den bättre av de båda. Det har ganska stor betydelse.
Fjortispower
CITAT (Huggorm @ 13-05-2011, 16:33) *
Tänkte nästan det, för det är så det ofta fungerar nu för tiden. Om det inte är samma bemanningsfirma på båda ställen så bör du välja jobbet hos den bättre av de båda. Det har ganska stor betydelse.

Bra att du tog upp det egentligen. Jag trodde att det var två olika bemanningstjänster innan, men märkte nyss att det är samma när jag kollade igenom namnen!

Sen om man ska gå till lönen (som jag faktiskt har fått reda på) så är de också lika! Så det som är svårt för mig att välja är just kanske att man skulle trivas bättre eller sämre på det ena stället. Men får se hur ja ska tänka.

Tror ni förresten det är dåligt stil att inte gå på anställningsmöten? Ja, jag kan ju bara gå till ett av dem. Annars blir jag tvungen att jobba på båda ställena samtidigt, det går ju inte. Eller? giggle.gif
Huggorm
Men är det samma handläggare på bemanningsfirman som har hand om båda jobben? Annars bör du prata med dem, och kanske låta de välja vart du skall hamna. Vem vet, det kanske slutar med att du får jobba timmar på båda ställena.
Alba
Tänk på att den plats du inte väljer i sommar kan vara den plats du vill söka till nästa sommar.
Därför är det viktigt att du behandlar dom på ett bra sätt.

Den du väljer bort kan du ringa till och säga som det är, att du hunnit få ett annat arbete - strunta inte bara i att gå dit.
Det verkar seriöst att höra av sig och säga som det är.
Var ärlig - det vinner du på i längden.
Fjortispower
CITAT (Huggorm @ 13-05-2011, 16:44) *
Men är det samma handläggare på bemanningsfirman som har hand om båda jobben? Annars bör du prata med dem, och kanske låta de välja vart du skall hamna. Vem vet, det kanske slutar med att du får jobba timmar på båda ställena.

Det är inte samma handläggare nej. De verkar inte känna till varandra och jobbar på olika sätt. Annars tror jag säkert att de skulle ha märkt att jag redan har fått jobb och att jag är "upptagen".

CITAT (Alba @ 13-05-2011, 16:45) *
Tänk på att den plats du inte väljer i sommar kan vara den plats du vill söka till nästa sommar.
Därför är det viktigt att du behandlar dom på ett bra sätt.

Den du väljer bort kan du ringa till och säga som det är, att du hunnit få ett annat arbete - strunta inte bara i att gå dit.
Det verkar seriöst att höra av sig och säga som det är.
Var ärlig - det vinner du på i längden.

Låter bra yes.gif , så kommer jag nog göra!
*Stintan*
Det bästa är väl att du pratar med bemanningsföretaget och hör vad dom tycker att du ska göra i det här läget innan du ringer någon av arbetsplatserna.
Myosotis
CITAT (Fjortispower @ 13-05-2011, 16:41) *
Tror ni förresten det är dåligt stil att inte gå på anställningsmöten?

Tycker också du ska ringa och berätta att du har fått ett annat jobb.
malcolm
Bästa lönen är det som gäller vid val av sommarjobb.
Fjortispower
CITAT (malcolm @ 13-05-2011, 18:17) *

Helt rätt! Problemet är som sagt att det är samma lön!

Hursomhelst, så här har jag nu valt att göra. Jag går till det jobbet jag vill ha, efter att jag har sökt information (t.ex. genom att fråga om det finns vissa som har jobbat på ålderdomshemmen), och sen får det andra jobbet ett litet samtal eller hälsning från mig att jag tyvärr inte kommer få kunna jobba, då jag har fått ett annat jobb via samma bemanningstjänst. Så hoppas jag att en annan flicka eller pojke som verkligen behöver sommarjobb får jobbet som reserv!

Sen var det ju så att det vore lättare att jämföra ifall man visste vilka arbetstider, uppgifter och dylikt man har på de olika ålderdomshemmen. Nu har jag bara mer information om den ena. Men det ska jag försöka ta reda på.
kerstin z5-6
Lycka till! Vilket du än tummenupp.gifväljer kommer du att lära dej massor, inte bara för jobb i framtiden utan för livet!:)
Tänk på att var person du möter kunde vara din mormor eller Farfar.. tänker du så gör du det mesta rätt!
Fjortispower
Jo, jag ska göra mitt bästa och lite till för gamlingarnas trivsel! tummenupp.gif
Motti
Jag tycker att man ska se till vilken arbetslivserfarenhet man får av jobbet först och främst ,tror det är viktigare än lönen,har man skaffat sig en bra arbetslivserfarenhet så räker den långt i hela livet ,pengar tar slut fort dom kan man inte lita på men vad man kan lita på är arbetslivserfarenhet, har du det så kommer du längre ,ju mer erfarenhet du har av olika jobb ju lättare har du för att gå vidare och skaffa ett bättre jobb !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 14-05-2011, 00:11) *
Jag tycker att man ska se till vilken arbetslivserfarenhet man får av jobbet först och främst ,tror det är viktigare än lönen,har man skaffat sig en bra arbetslivserfarenhet så räker den långt i hela livet ,pengar tar slut fort dom kan man inte lita på men vad man kan lita på är arbetslivserfarenhet, har du det så kommer du längre ,ju mer erfarenhet du har av olika jobb ju lättare har du för att gå vidare och skaffa ett bättre jobb !

Men nu var det ju fråga om sommarjobb, 2 st likvärdiga med samma arbetsgivare att välja mellan eftersom TS blivit erbjuden båda. Det hade du sett om du läst tråden ordentligt. Självklart ger även ett sommarjobb arbetslivserfarenhet men nu var det inte det frågan gällde.
Motti
Har ingen betydelse !sommarjobben räknas också i framtiden ,all arbetslivserfarnehet räknas i framtiden ,är man 17 år kan man inte räkna med att tjäna grova pengar man måste skaffa sig en erfarenhet först och någonstans måste man börja ! så ta det jobb du får som sommarjobbare,du får i alla fall fickpengar plus en erfarenhet rikare;)
*Stintan*
Men frågan var ju vilket av jobben TS skulle välja av de två hon blivit erbjuden hos samma arbetsgivare. Lönen är säkert lika.

Det begriper väl vem som helst att jobb ger arbetslivserfarenhet.
Aqvakul
Försök att skapa en positiv kontakt med båda ställena. Alla jobbkontakter är värdefulla för framtiden..

Försök att skapa ett underlag för ett bra val i den aktuella situationen...
ryss_борис
CITAT (malcolm @ 13-05-2011, 18:17) *

Fjortispower
Mjo, det har jag redan svarat på.

Fortsättning följer snart...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon