|
|
  |
Vad tycker ni om Plantagen?, Kvalité på växter, utbud? |
|
|
|
15-05-2011, 11:08
|
Medlem
Antal inlägg: 111
Medlem nr: 2 053

|
Igår åkte jag till min lokala plantskola för att handla lite smått och gott till min trädgård, då jag verkligen uppskattar bra personal som man kan fråga om råd. Blev ledsen att se en till salu-skylt, och att de sålde ut allt. Anledningen var som ägaren sa att det var helt omöjligt att konkurrera med de stora aktörerna på marknaden. Folk ser bara till priset och vill inte betala för den service och kunskap som finns hos personalen. Jättetråkig utveckling tycker jag.
--------------------
Katrin
|
|
|
|
|
15-05-2011, 12:05
|

Medlem
Antal inlägg: 891
Medlem nr: 18 990

|
På den lokala Plantagenbutiken så är utomhusavdelningen ganska eftersatt. Dålig prismärkning och i regel är den enda personalen på den andra sidan av den stora butiken så att fråga efter priser är inte lätt. Och ingen i personalen som jag träffat kan något om utomhusväxter. Härdighetsbeteckningar på vedartat är i relativt många fall helt uppåt väggarna, de säljer blåregn, hortensia och Clematis Montana märkta zon 4, jag undrar hur många som köper dem och aldrig får någon blomning? Priserna är ganska höga om man jämför med andra ställen, på lökar så var de 50% dyrare än Blomsterlandet i höstas. Förutom då det kommer specialebjudanden som kan vara billiga.
Däremot så var jag imponerad av personalen på Plantagen i Bergianska, där hade de ett intressantare sortiment och folk man kunde fråga om växter.
|
|
|
|
|
15-05-2011, 12:41
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Valde i år bort Åkarps allväxtcentrum (numera Plantagen) till förmån för Tirups örtagård - dyrare men en helt annan kvalitet...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
15-05-2011, 14:04
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
Plantagen är min favoritbutik! Inget är väl så rosa som Plantagen! Eller tja, grönt då...
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
|
15-05-2011, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Handlar inte på Plantagen. I den mån vi handlar växter, blir det på Zetas i Huddinge. Ett självklart val för oss.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
16-05-2011, 06:33
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 13 034

|
Var på plantagen, fd åkarps allväxtcenter, och jag hade inga som helst problem med att hindra mig från spontaninköp. Det säger nog det mesta.
Dyra, överstora exemplar av växter, tråkiga sorter. Personalen var dock trevlig. Jag hoppas dock att många handlar sina balkongblommor där, för det finns en fin gammal vit katt som bor i växthuset.
Jag har inte lyckats handla växter där, så jag kan inte uttala mig om kvaliten på växterna. Det känns dock lite onödigt att betala överpris för gigantiska perenner när de bara får svårare att ta sig när de är så stora. Men jag misstänker att de inriktar sig på quick-fix klientelet. Finns ingen anledning att betala 150 för en lavendel, sannolikt uppdriven i växthus, när man kan köpa en för 35 kr odlad i svenskt klimat.
|
|
|
|
|
17-05-2011, 20:55
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
Jag tycker av alla dem Plantagens butiker här nere i Malmö området så är Åkarps den som är mysigast inte lika steril som dem andra. Får Skåne-Plantor som dem vill så kommer dem bara göra om inomhusavdelningen och inte plantskolan
|
|
|
|
|
17-05-2011, 20:58
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Samsara @ 17-05-2011, 21:55)  Jag tycker av alla dem Plantagens butiker här nere i Malmö området så är Åkarps den som är mysigast inte lika steril som dem andra. Får Skåne-Plantor som dem vill så kommer dem bara göra om inomhusavdelningen och inte plantskolan  Åkarp var en extremt bra butik tidigare, vilket Plantagen ännu inte helt lyckats tillintetgöra...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
18-05-2011, 05:23
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
har i tidigare trådar ifrågasatt de olika stora växtkedjorna då de har likartat växtmaterial som i min mening på sikt utarmar sortimentet på marknaden.har besökt en plantagen i skåne på en utfärd till alnarpsparken(resesällskapet ville köpa sättpotatis).har tidigare bara erfarenhet av min "lokala"plantagen i växjö.Skånebutiken har en stor fin lokal med imponerande entre med vattenfall o stor bassäng fylld med dammfisk,men i sortimentsväg lika utarmat som i växjö,större ytor=mer av samma sort.potatis blev det inte heller då de som salufördes var"grisapotäter"(bintje,asterix) o dessutom i dåligt skick(skrumpna o mjuka).Tyvärr, min åsikt stärktes plantagen är inget för inbitet trädgårdsfolk,här satsas bara på ett dåligt standardsortiment,kommer i fortsättningen fortsätta handla på mina specialställen. Ulf
|
|
|
|
|
18-05-2011, 07:09
|
Medlem
Antal inlägg: 408
Medlem nr: 9 317

|
Både Åkarp och Skåneplantor är uppköpta av plantagen. Nu har jag 7 eller är det 8 plantagen inom en 4 mils radie från där jag bor. Det blir tråkigt om de kommer att köra exakt samma sortiment även i dessa butiker (som logistiskt skiljer sig från deras nybyggda). Skåne plantor "kör som vanligt" detta året ut iallafall sedan vet de som jobbar där inte hur det ska utvecklas. Det är tråkigt om det inte finns variation på utbudet.
mvh plexi
Redigerat av pleximaster: 18-05-2011, 07:09
|
|
|
|
|
21-05-2011, 13:23
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
CITAT (pleximaster @ 18-05-2011, 08:09)  Både Åkarp och Skåneplantor är uppköpta av plantagen. Nu har jag 7 eller är det 8 plantagen inom en 4 mils radie från där jag bor. Det blir tråkigt om de kommer att köra exakt samma sortiment även i dessa butiker (som logistiskt skiljer sig från deras nybyggda). Skåne plantor "kör som vanligt" detta året ut iallafall sedan vet de som jobbar där inte hur det ska utvecklas. Det är tråkigt om det inte finns variation på utbudet.
mvh plexi Nä, för SkånePlantor får inte veta något från Plantagen. Det enda vi vet nu är att vi ska börja köpa från samma leverantör från och med midsommar, men ändå ha "samma" sortiment sen tidigare. Det är bara tråkigt att alla kunder berättar att dem ska sluta handla hos oss.
|
|
|
|
|
26-05-2011, 19:18
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Var hos närmaste Plantagen idag. Aldrig , säger aldrig mer att jag går in där !!!! Vissna ovattnade och soltorkade blommor i hängamplarna.
Sterotypt för övrigt , långa rader med samma sorter . Stod skylt utanför när vi kom om att man fick köpa 3 kryddväxter för 100 kr , normalpris 39,90/ st. Fanns ingenstans att hitta sedan , personalen visste ingenting .
Hittade till sist en liten hylla med svindyra , 69 kr , kryddor. Hittade en kruka med rosmarin , tre ynkliga spröt som var c:a 7 cm höga , för 69 kr ?! Aldrig i livet!!! De hade dessa svindyra kryddorna på en hyllplats som var kanske 70 x 100 cm , några få sorter.
Kollade på clematis. De som jag var intresserad av var c:a 50 cm höga , endast en liten ynklig stam och alla grenar avbrutna .
Vi gick raka vägen ut därifrån . Åkte till ett ställe som är mer som en handelsträdgård. Där hittade vi jättefina frodiga blommor/växter för ungefär samma priser som på Plantagen . Hittade " min " clematis som hade fyra stammar , var mer än dubbelt så hög och hade fina grenar och blad.
Köpte även kryddor , stora fina plantor för 45 kr/st.
Redigerat av mamamaggan: 26-05-2011, 19:19
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
26-05-2011, 21:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Kan inte uttala mig. Har varit inne på P. i Eskilstuna och köpte några Saxifraga. Men det visade sig att jag redan hade dem men fick i alla fall ett namn på dem. Men tillbehör har de rätt mycket intressant om man vill ha sådant. En skogs- och lantgårdsträdård skall inte vara en parkanläggning. Det stämmer inte. Alltså är vi sparsamma med tbh. Men A och O i en trädgård är sittplatser. Så lämpliga möbler kollar vi alltid. Evas födelsedagspresent, morsdagspresnt och bröllopsdagblomma.
Jacta_furniture.jpg ( 506.62k )
Antal nedladdningar: 38
Redigerat av Överbölingen: 26-05-2011, 21:53
|
|
|
|
|
11-06-2011, 22:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 54 237

|
Sedan tre år har jag bott och jobbat som läkare i Sverige. Tänkte igår storhandla i Plantagen för min nyköpt villa har inga planteringar. Tyckte faktiskt att erbjudanden med plantagen kort låtar bra så att började jag prata om den med personalen. Den femte frågade person visste ngt om saken och jag fick träffa Håkan. Han kommenterade att därför måste vi vänta på svar så länge för jag har ej svenskmedborgarskap. Ok, tänkte jag men jag blev chockad när det blev avslag med motivering att det händer ofta när man är utlänning. I vilkor av erbjudande det stor ej att man måste bli svensk. Jag kände mig väldigt förolämpad,förlorade lust att handla en ända växt i Plantagen för alltid. Ändra skylten på butiken! Plantagen bara för Svenskmedborgare så att ingen annan bli förolämpad. Hoppas efter mina komentarer på Twitter, och andra forum ingen Polak handlar hos de. Föresten i Polen man kan beställa Thujor för häck för träjedel av Plantagens pris oavset nationalitet, bara att man har råd och jag är hundra på det att ingen Svensk eller annan medborgare är förolämpad. I slutändan visade sig att på Eurostop på Arlandastad man kan handla 3 Thujor för 100 lappar.
|
|
|
|
|
12-06-2011, 05:22
|
Medlem
Antal inlägg: 181
Medlem nr: 50 183

|
har aldrig varit in på plantagen , tror det finns i gävle om jag inte minns helt fel , jag gynnar våra småa trädgårds affärer som åsbacka trägård och håkes , trevlig personal , bra priser,fina växter,man kan snacka till sig lite rabatt =) och det mesta finns för den normale personen , har även rätt nära till mobacke med om det kniper
ju större affärer ju sämre kvalite och personal . ju mindre affärer ju bättre kvalite och trevligare och kunnigare personal
--------------------
Zon 4 / Hälsingland
|
|
|
|
|
12-06-2011, 06:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Så här skrev jag 2004 och jag har inte bytt åsikt...
Jag har varit på Plantagen i Kungsbacka för att spana efter fynd.
När jag frågade en anställd om råd, fick jag till svar att - Hon som kan något har gått hem för dagen och jag har inte varit här på en vecka.
En annan gång, när jag ville ha frön till strandkål, sa hon att det går inte att få tag på, -du får gräva upp i naturen.
Ingen (nästan) vet någonting, om det nu överhuvudtaget finns någon personal att fråga. Mögliga eller inskrumpna lökar och döda perenner.
Men......parkeringsplats finns alltid.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
12-06-2011, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Överbölingen @ 26-05-2011, 22:50)  Kan inte uttala mig. Har varit inne på P. i Eskilstuna och köpte några Saxifraga. Men det visade sig att jag redan hade dem men fick i alla fall ett namn på dem. Men tillbehör har de rätt mycket intressant om man vill ha sådant. En skogs- och lantgårdsträdård skall inte vara en parkanläggning. Det stämmer inte. Alltså är vi sparsamma med tbh. Men A och O i en trädgård är sittplatser. Så lämpliga möbler kollar vi alltid. Evas födelsedagspresent, morsdagspresnt och bröllopsdagblomma.
Jacta_furniture.jpg ( 506.62k )
Antal nedladdningar: 38Om gästerna dricker för mycket så är det bara att vända bordet till en 6a, då åker nog många ölburkar ner i hålen
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
13-06-2011, 09:49
|

Medlem
Antal inlägg: 125
Medlem nr: 40 213

|
Kan säga att jag var ute på en liten skön trädgårds-shoppingrunda igår ute på Värmdö, och började med ett av mina favoritställen, gredelins trädgård vid Hemmesta, och fortsatte neråt i dagordningen för att slutligen kolla om det fanns nåt kul på plantagen vid värmdö marknad. Det fanns det inte. När jag klev ut genom dörrarna därifrån var jag så besviken och oinspirerad att jag ångrade att jag hade åkt hemifrån över huvud taget. Kan ha haft en aning med vätskebrist i värmen att göra också, men ändå. Som tur vad fick jag senare tag på tre skitsnygga kaskadpelargoner hos min lokala lilla lanthandel så humöret blev tack och lov bättre. Det är inte första gången jag upplever samma sak när det gäller plantagen, så för min del är det definitivt ingen favorit...
|
|
|
|
|
13-06-2011, 14:10
|
Medlem
Antal inlägg: 1 427
Medlem nr: 33 889

|
CITAT (johanna_zon3 @ 15-05-2011, 08:23)  Jag tycker bra om plantagen i Barkarby och Bergianska som bas i min trädgård. Personalen är hjälpsamma och tillmötesgående. Påläst om de växter som man vill inhandla och läsa zonangivelser på etiketter måste man vare sig man rådfrågar personal/trädgårdsmästaren på Plantagen eller de "erkända" handelsträdgårdarna. Johanna Jag tycker också att Plantagen vid Bergianska är helt ok. Tycker dock att det är trist att det är så svårt att hitta lite uddare växtarter. Fast jag vet faktiskt inte riktigt var man ska handla annars än på Plantagen eller på Blomsterlandet...
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|