Hmm, jag sitter ute och dricker kaffe, då kommer tre bilar från trädfällarfirman och kör in på grannens tomt. Vad ska de hitta på? Jag bor i ett naturområde, gammal sommarstugemiljö. Området är skyddat, man får inte bygga, det är stora ekar och hasseldungar på tomterna. Nyligt såldes närmsta tomten, den är jättestor och av naturtyp. Den köptes för 14 miljoner av ett fastighetsföretag, men den får inte bebyggas eller styckas - än i alla fall. Det finns små stugor på tomten, det är bara de som får vara där.
Varför köptes tomten av ett fastighetsbolag om den inte får bebyggas? Troligen för att placera pengar, och i framtiden kan området komma att stadsplaneras och reglerna ändras, då blir tomten värd mycket mer än 14 miljoner.
Men nu trampar ett helt gäng med trädfällare omkring på tomten och pekar. Jag måste snart sticka till jobbet, men skulle gärna stanna hemma och bevaka vad som händer. Fast jag kan ju inte göra så mycket, tar mig hårt i kragen för att inte gå dit och lägga mig i. Just den här firman är känd som "trädfällare" och inte "arborister". Jag hade själv en arborist här för mina ekars skull, han pekade på ett träd på grannens tomt "beskuret" av den här trädfällarfirman och utbrast "VEM har gjort det där!".
Oh, hjälp! Nu kommer de med motorsågen och tittar upp på en stor flerstammig ek! Jag kan inte sitta kvar här och se, måste gå in!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|