Något märklig rubrik kanske men förklaring kommer. 1972 började jag på Televerket som apparatuppsättare. Sen har jag jobbat upp mig lite och sysslar nu med felsökning och analys av abbonentväxlar. I våras fyllde jag 60 och avtalet ger mig rätt att söka pension då. 65 % visserligen bara men samtidigt bara på halva lönen för jag har 50 % sjukersättning sen 10 år pga en krånglande mage. Det visade sig när jag fick offerten från Alecta att pensionen skulle nog inte räcka fullt ut så jag skulle behöva knapra på besparingarna. Det kvittade dock för jag la offerten till handlingarna för medans jag väntade gick Skalle-Per ut och meddelade att Telia skulle minska bemanningen med 600 pers av ungefär 3000 i den organisationen där jag jobbade. Jobbade och jobbade, för 5-10 år sen var vi sammanlagt 22 pers i gruppen på tre orter som sysslade med detta och vi hade häcken full. Nu är vi 7 kvar i Götet och Stockholm och det är mest tumrullning. Jag anade nedskärningar på gruppen och väntade.
Igår kom så beskedet, 1 man bort på gruppen i Göteborg och det var jag.

Hur lyckades Telia med att plocka bort den äldste då? Jo, först delades vi upp på orter, 2 i Göteborg och 5 i Stockholm. Så skar man bort en tjänst i Göteborg och det blev jag pga kortast anställningstid, bara drygt 38 år. Min arbetskamrat har hela 44 år fast hon fyller 60 först i höst. Stockholmarna på mellan 50 och 55 år klarade sig. LAS går lätt att gå runt med lite planering. Nu var det allmänt känt att jag ville sluta så man väntade sig inga protester.
Jag blir dock inte utsparkad i kylan. Det har slutits avtal med facken så jag fick välja mellan antingen avtalspension på 70% till 65 år=ca 500000, eller ett års uppsägning med full lön och arbetsbefrielse plus ett avgångsvederlag på 12 månader pga min ålder plus 5 mån pga min anställningstid. Sen kommer det fina i kråksången, avgångsvederlaget räknas alltid på grundlönen, inte på min halva sjuklön. Så egentligen blir det 34 månadslöner plus då 12 månaders uppsägningslön. Tillsammans blir det en bra bit över halvmiljonen. Sen kan jag givetvis också få A-kassa. Sjukersättningen på drygt 70 % ramlar också in som vanligt fram till 65 år. Så jag grät ända fram till banken.
Fast man börjar undra lite. Förra veckan firade Telia stort den nya loggan, nya färgen och det nya stora fina Telia. Det var artistuppbåd och mingel på jobbet. Tillsammans en kostnad på 250 miljoner. Så denna vecka säger man upp 600 personer för att spara pengar varav de flesta inte får det så bra som jag. Dålig tajming är bara förnamnet.
Så den 1/6 är jag arbetslös och fram till dess tog jag semester utom de två sista dagarna. Man kan liksom säga att min motivation för att jobba är minimal.