|
Gossen Ruda
18-05-2011, 19:57
Något märklig rubrik kanske men förklaring kommer. 1972 började jag på Televerket som apparatuppsättare. Sen har jag jobbat upp mig lite och sysslar nu med felsökning och analys av abbonentväxlar. I våras fyllde jag 60 och avtalet ger mig rätt att söka pension då. 65 % visserligen bara men samtidigt bara på halva lönen för jag har 50 % sjukersättning sen 10 år pga en krånglande mage. Det visade sig när jag fick offerten från Alecta att pensionen skulle nog inte räcka fullt ut så jag skulle behöva knapra på besparingarna. Det kvittade dock för jag la offerten till handlingarna för medans jag väntade gick Skalle-Per ut och meddelade att Telia skulle minska bemanningen med 600 pers av ungefär 3000 i den organisationen där jag jobbade. Jobbade och jobbade, för 5-10 år sen var vi sammanlagt 22 pers i gruppen på tre orter som sysslade med detta och vi hade häcken full. Nu är vi 7 kvar i Götet och Stockholm och det är mest tumrullning. Jag anade nedskärningar på gruppen och väntade. Igår kom så beskedet, 1 man bort på gruppen i Göteborg och det var jag.  Hur lyckades Telia med att plocka bort den äldste då? Jo, först delades vi upp på orter, 2 i Göteborg och 5 i Stockholm. Så skar man bort en tjänst i Göteborg och det blev jag pga kortast anställningstid, bara drygt 38 år. Min arbetskamrat har hela 44 år fast hon fyller 60 först i höst. Stockholmarna på mellan 50 och 55 år klarade sig. LAS går lätt att gå runt med lite planering. Nu var det allmänt känt att jag ville sluta så man väntade sig inga protester. Jag blir dock inte utsparkad i kylan. Det har slutits avtal med facken så jag fick välja mellan antingen avtalspension på 70% till 65 år=ca 500000, eller ett års uppsägning med full lön och arbetsbefrielse plus ett avgångsvederlag på 12 månader pga min ålder plus 5 mån pga min anställningstid. Sen kommer det fina i kråksången, avgångsvederlaget räknas alltid på grundlönen, inte på min halva sjuklön. Så egentligen blir det 34 månadslöner plus då 12 månaders uppsägningslön. Tillsammans blir det en bra bit över halvmiljonen. Sen kan jag givetvis också få A-kassa. Sjukersättningen på drygt 70 % ramlar också in som vanligt fram till 65 år. Så jag grät ända fram till banken. Fast man börjar undra lite. Förra veckan firade Telia stort den nya loggan, nya färgen och det nya stora fina Telia. Det var artistuppbåd och mingel på jobbet. Tillsammans en kostnad på 250 miljoner. Så denna vecka säger man upp 600 personer för att spara pengar varav de flesta inte får det så bra som jag. Dålig tajming är bara förnamnet. Så den 1/6 är jag arbetslös och fram till dess tog jag semester utom de två sista dagarna. Man kan liksom säga att min motivation för att jobba är minimal.
Aqvakul
18-05-2011, 20:02
Grattis, friherren! Inte utan att jag känner mig lite avundsjuk....
Meriona
18-05-2011, 20:02
Ojdå! Ska man beklaga eller gratta? Gratta väl ändå i detta fallet, du har ju dessutom fullt upp att göra på fritiden!  Rätt tid på året liksom!
Monica zon 1
18-05-2011, 20:04
Härligt när "arbetslösheten" drabbar rätt person. Låter som att du fått en "bra deal" och att du är riktigt nöjd med den. Jag kan då inte låta bli att säga ett litet grattis till dig! - till en situation som kanske för många andra skulle vara katastrofaktig.
ha det bra och njut av din "frihet".
mvh Monica
Kryddan03
18-05-2011, 20:05
Grattis! Det låter som en bra deal.  Bränn nu inte alla pengar på Roundup och katt- och hundskrämmor.
*Stintan*
18-05-2011, 20:08
Det är väl bara att säga grattis och hoppas att dina beräkningar stämmer.
Huggorm
18-05-2011, 20:08
Få känslor slår den att avsluta en anställning
Har en bekant som har s.k avtalspension från Telia. Men han rycker in ibland t.ex vid stora störningar på grund av väder o åska. Men han är helnöjd med situationen vilket gett han o frugan tillfälle att resa en hel del.
Anki på Öland
18-05-2011, 20:16
Gratulerar! Önskar jag också kunde få ett sånt avtal.....
Grattis Ruda! Nu kan du gå ner dig i insektsträsket på heltid!
Grattis! Och oj vad jag är avundsjuk!!!!
Överbölingen
18-05-2011, 20:26
Och av erfarenhet vet jag att du kommer att ha häcken full resten av livet.
Se det som en seger, Själv vet du att du har har gjort ditt bästa. Så resonerde jag fast jag gick enligt min egen begäran. 50% i taget de sista åren. Och ett år till på konsultbasis. Njut nu av friheten.
"Grattis" Ruda ! NJUT !!
ingrid fuxwall
18-05-2011, 20:27
Du verkar nöjd med avskedet - hoppas du kan fylla all fritid på ett meningsfullt sätt
mamamaggan
18-05-2011, 20:39
Man kan inte säga annat än GRATTIS!!!
Du är nöjd och Telia är nöjda , en win-win deal .Njut nu som även någon annan skrev.
Instämmer o säger Grattis va en bra deal som blev för dig
Gossen Ruda
18-05-2011, 20:45
Tack alla. Jag kommer inte att gå sysslolös, den saken är säker. Ingen gungstol skall inköpas. Med två hus och två trädgårdar, hobbies som tågfilmning och insektssamlande kommer det inte att bli så mycket fritid. Inte de första åren. Jag är också lyckligt lottad med att inte ha några lån på varken hus eller bil. Bilen får dock snart bytas ut, den är 17 år men det finns pengar avsatta för det.
Avskedsbeskedet var säkert mycket lättare för mig att ta till skillnad från mina olyckskamrater. Jag har ju ställt in mig på avtalspension sen i höstas så tankeprocessen att sluta jobba var redan avklarad. Det blir ju en omställning att slippa gå upp och ta sig till jobbet. Många på jobbet är nog lite avundsjuka på mig för det är några som passerat 60 utan att kunna utlösa avtalspensionen. Antingen har de inte råd eller så har de andra avtal. Fast det är ju trots allt inte mitt "fel", jag har inte kunnat påverka processen det minsta.
Gunilla T
18-05-2011, 20:59
Bara att gratulera Ruda! När vi en gång sitter där på hemmet och funderar över livet är jag övertygad om en sak vi inte ångrar; att vi inte arbetade ännu mer!
Grattis! Men du kan inte få A-kassa de månader avgångsvederlaget täcker. inte för de månader uppsägningslönen täcker heller. Så räkna inte in de pengarna.
 Njut!
herkules
18-05-2011, 21:46
grattis!  har man jobbat närmare 40 år är man värd en ekonomisk trygg ålderdom!
Nu får du tid över att leva och ta vara på livet  lämna åt de unga att jobba och slita de är deras tur nu.Köp dig en hängmatta och njut av livet
Red Top
18-05-2011, 21:50
Grattis Rudan!  Hoppas du inte tar pension från Odla oxå. Anma hann före. Jag tänkte oxå påpeka att avgångsvederlaget räknas som lön, och slås ut per månad. Om du inte har en riktigt finurlig arbetsgivare och/eller facklig organisation, förstås.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2011, 21:45)  Tack alla. Jag kommer inte att gå sysslolös, den saken är säker. Ingen gungstol skall inköpas. Med två hus och två trädgårdar, hobbies som tågfilmning och insektssamlande kommer det inte att bli så mycket fritid. Inte de första åren. Jag är också lyckligt lottad med att inte ha några lån på varken hus eller bil. Bilen får dock snart bytas ut, den är 17 år men det finns pengar avsatta för det.
Avskedsbeskedet var säkert mycket lättare för mig att ta till skillnad från mina olyckskamrater. Jag har ju ställt in mig på avtalspension sen i höstas så tankeprocessen att sluta jobba var redan avklarad. Det blir ju en omställning att slippa gå upp och ta sig till jobbet. Många på jobbet är nog lite avundsjuka på mig för det är några som passerat 60 utan att kunna utlösa avtalspensionen. Antingen har de inte råd eller så har de andra avtal. Fast det är ju trots allt inte mitt "fel", jag har inte kunnat påverka processen det minsta. Är du nöjd, säger jag bara grattis. Nu får du tid att, jaga upp en bålgeting.
*Stintan*
18-05-2011, 21:52
Låter som smolk i bägaren men hur går det då med sjukersättningen?
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 22:52)  Låter som smolk i bägaren men hur går det då med sjukersättningen? Den är inkomstbaserad, så har man inkomst i motsvarande grad, är sjukersättningen oförändrad. Frågan är om sjukdomen räknas som sjukdom, eller som simulering eller "bidragsfusk"
*Stintan*
18-05-2011, 22:08
Fast kan man få sjukersättning om man har heltidslön?
Gossen Ruda det verkar inte gå någon nöd på er  önskar dig er allt gott och som sakt njut av livet och att du inte har några skulder gör saken ännu bättre ju
kerstin z5-6
18-05-2011, 22:37
Du är fri nu ör det bästa av det!!! Grattis!!
gör ska det vara ..
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 23:08)  Fast kan man få sjukersättning om man har heltidslön? Ja, om man har tur att få vara sjuk, för då fryses? (stavas det nu då) lönen/semesterersättning/uppsägningslön och a-kassa tills du har "arbetsförmåga" igen.
Eva i Skåne
19-05-2011, 06:21
Grattis säger jag också! Hoppas det är dina bästa år som börjar nu
Måste också gratulera! STORT Grattis!!! Vad bra, så nu får du bara ta det lugnt. Med betalt. Vad avundsjuk man blir, själv har man väl tjugu år kvar till pension...
Hälsn Tepa
Aqvakul
19-05-2011, 06:49
Härligt att du fåt den lösning du själv velat ha och dessutom lite mer penikunär ersättning, vilket aldrig är fel..
Vi är ju lika gamla och själv känner jag mig stundom ganska sliten, men samtidigt är jag väldigt kluven till ev. tidigare pension. Visst är det jobbigt att arbeta ibland, men ofta är det också himmelskt roligt...
Gossen Ruda
19-05-2011, 07:01
Tack alla. Beträffande A-kassan så får jag vänta tills uppsägningsåret plus tiden avgångsvederlaget täcker innan jag kan få den, det har jag förstått. Däremot är jag lite fundersam hur det blir med inbetalningar fram tills jag kan knapra där och huruvida jag måste kvarstå i facket eller om det räcker med medlemskap i A-kassan. Får kolla med facket.
Sen har jag funderingar på avgångsvederlaget och skatten. Det blir ju en utbetalning på drygt 400000 på en gång om ett år vilket borde bli en ordentligt hög skatt det året. Kan man sprida ut skatten på något sätt? Jag kollade i deklarationsanvisningarna över uppskov men där stod inget mer än försäljning av aktier och hus och liknande.
Myosotis
19-05-2011, 07:50
Grattis. Verkar nästan för bra för att vara sant. CITAT (Kryddan03 @ 18-05-2011, 21:05)  Bränn nu inte alla pengar på Roundup och katt- och hundskrämmor. 
*Stintan*
19-05-2011, 07:57
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2011, 08:01)  Tack alla. Beträffande A-kassan så får jag vänta tills uppsägningsåret plus tiden avgångsvederlaget täcker innan jag kan få den, det har jag förstått. Däremot är jag lite fundersam hur det blir med inbetalningar fram tills jag kan knapra där och huruvida jag måste kvarstå i facket eller om det räcker med medlemskap i A-kassan. Får kolla med facket.
Sen har jag funderingar på avgångsvederlaget och skatten. Det blir ju en utbetalning på drygt 400000 på en gång om ett år vilket borde bli en ordentligt hög skatt det året. Kan man sprida ut skatten på något sätt? Jag kollade i deklarationsanvisningarna över uppskov men där stod inget mer än försäljning av aktier och hus och liknande. Jag tror att man kan ansöka om att få akumulerad inkomst skattemässigt när det gäller avgångsvederlag vilket är fördelaktigare men det kan du ju kolla med skatteverket.
CITAT (*Stintan* @ 19-05-2011, 08:57)  Jag tror att man kan ansöka om att få akumulerad inkomst skattemässigt när det gäller avgångsvederlag vilket är fördelaktigare men det kan du ju kolla med skatteverket. Precis så. Mitt avgångsvederlag (13 månadslöner) spreds ut på 7 år (lika länge som jag varit anställd) Så skatten blev jätteliten.
Gossen Ruda
19-05-2011, 08:24
Ackumulerad inkomst hette det, ja. Hittade lite info om detta när jag kollade på Skatteverkets hemsida. Jag får ringa och kolla med dem. Tack.
Grattis, hoppas nu att det blir många fina år framöver, jag jobbade 40 år i Posten, slutade vid 60 och nu är jag 76, har verkligen haft det bra både ekonomiskt och med familjen.
Monica M zon 4
19-05-2011, 10:34
Känns lite märkligt att gratulera till arbetslösheten! Men ett stort Grattis från mej! Njut av sommaren och resten av livet!
Biggan_
19-05-2011, 11:33
Grattis! Vilken fallskärm du får! Härligt, lev och njut!
Din bästa tid är nu! Grattis!
Jan af Lisö
19-05-2011, 14:10
GRATTIS !!!!
Ja de må ja säja GRATTIS!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|