CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 07:35)

Jag har lagt märke till att många av de som anser sig fria från fördomar enbart är det om sådant som media vill att de skall vara fria från fördomar om. De är fullständigt öppna mot homosexuella och muslimer, men det är fulla av fördomar om exempelvis jägare, poliser eller folk från grannkommunen.
Precis så är det!
Vem är det som har tolkningsföreträde om vad som är sant och vad som är fördom? Min uppfattning är att akademiker har tolkningsföreträde framför lågutbildade. (Är det kanske min fördom eller är det sanning när jag säger det?)
Jag kan ge ett exempel. För många år sedan bodde jag ett tag i Mellanöstern. Jag kom hem och berättade om hedersmord. Bland fabriksarbetare som arbetat ihop med invandrare från Sydeuropa på 60- och 70-talet så hade jag inga problem med att bli trodd. Det fanns flickor som kom hit och jobbade på sin hemgift och som sedan var tvugna att åka tillbaka och gifta sig med någon som släkten bestämt, trots att de själva inte ville. Något hedersmord hörde jag aldrig talas om i det sammanhanget men att flickorna inte skulle lyda var otänkbart. Så bland svenska arbetare hade jag inga problem med att bli trodd.
När jag berättade om hedersmord på universitetet så blev jag utskälld, kallad rasist och fick höra att jag spred myter och skrönor. Hedersmord ansågs som en fördom ända tills journalisterna accepterade det som en sanning.
Angående om det är vanligare att zigenare stjäl än andra så kanske man skulle fråga affärsanställda istället för journalister och akademiker.
Fördomar är brist på kunskap men vem är det som har kunskapen?