Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Forum för hackspettar?
          Virgo
          Inlägg 22-02-2004, 16:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT
          CITAT (Tittiluringen @ 22-02-2004, 11:54)
          jag har ju själv retat mig till vansinne på att det finns några som hela tiden ska påpeka stav och grammatikfel...

hmm....
          Läser så gott som alla inlägg och jag måste ha missat alla dom som påpekar alla ovannämnda fel.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 22-02-2004, 18:27
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

hmmm... eller så hade jag en dålig dag... men jag tyckte det var bra mkt påpekanden om just sånt ett tag när jag satt och läste... men det var faktiskt ett tag sen...

eller så är du (Virgo) inte så lättretad som mig... man borde ju (läs alltså JAG) kanske läsa mellan raderna ibland och skippa det som gör en på dåligt humör....

Kram T-luring laugh.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 22-02-2004, 18:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Tittiluringen @ 22-02-2004, 18:27)
          eller så är du (Virgo) inte så lättretad som mig...

Ett grammatiskt påpekande:
          "eller så är du (Virgo) inte så lättretad som jag..."

smile.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 22-02-2004, 18:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

hörru duru... mad.gif
          laugh.gif laugh.gif laugh.gif

*asgarv* jag antar att jag BAD om den....

tack Berith...

Citera
          Sylvia
          Inlägg 22-02-2004, 18:53
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Berith @ 22-02-2004, 14:23)
          Och jag som gissade på en helt annan medodlare.

Medodlare!! Jättepåhittigt ord om oss på Odla-forumet!

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Posse
          Inlägg 23-02-2004, 10:42
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Berith @ 21-02-2004, 12:11)
          Annki! Jag tror att du måste förklara vilka du menar är hackspettarna och vem som blir hackad på. Som du har skrivit nu så kan det lätt bli missförstånd - har troligen redan blivit det av vissa inlägg att döma.

Instämmer!

Jag tycker det är bra att du startade den här tråden, Annki, men hoppas att du vill precisera dig mer... unsure.gif

Citera
          Ewa L
          Inlägg 23-02-2004, 10:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag upplever visserligen inte att jag själv någonsin blivit hackad på, men är också extremt tjockhudad.

Däremot blir jag precis lika ledsen när någon av mina medodlare råkar illa ut. Och det händer titt som tätt! Lämnar så fruktansvärt dålig smak i munnen!! mad.gif sad.gif

Tillhör av den anledningen dem som söker sig till det "Bonniersägda forumet" emellanåt och hoppas att känslorna skall svalna. Vill definitivt inte gå in i en debatt på nätet, speciellt som det som sagt inte varit jag som varit det primära målet.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Sylvia
          Inlägg 23-02-2004, 11:38
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Men det är ju så att det alltid finns folk som vill retas, både här och hos "Bonniers", där det var vanligt särskilt i början.
          Vi kommer inte ifrån de här personerna, men vi gör klokt i att inte bry oss om det, det bästa är att "tiga ihjäl" sådana angrepp, eller hur? Om ingen svarar så "dör" ju tråden av sig självt.

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          sanna
          Inlägg 23-02-2004, 11:44
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

CITAT (Annki @ 20-02-2004, 23:32)
          Låt oss fortsätta att ha trevligt på forumet!

Jag håller med Annkis synpunkter till 100%. Jag tycker att det var mycket väl uttryckt - var rädda om varandra, låt oss fortsätta att ha trevligt, hacka inte på varandra!

Att nu be Annki ange vissa namn tror jag inte bidrar till trevnaden i forumet. Eller har jag missuppfattat något? Det kanske inte är namnen som ska preciseras? Jag förstår mycket väl vad Annki pratar om. Hon pratar om nätetikett och vanlig enkel medmänsklighet.

Slappna av. Detta är inte en kamp som måste vinnas. "Rätt" måste inte skipas. Vi befinner oss inte i Odla-domstolen. Ingen har "rätt" eller "fel". Alla är vi människor med olika uppsättningar känslor, erfarenheter, uppfostran och utbildningar. Alla har vi rätt att vara här. Alla har vi rätt att slippa bli förolämpade. Alla har vi rätt att tala om när vi känner oss kränkta. Inte för att vi kanske alltid blir förstådda, men vi har åtminstone rätt att bli lyssnade till och respekterade.

En del uppfattar forumet som fullständigt trevligt utan motsättningar och hårda ord, andra uppfattar det inte så. Det är väl ok? Det är väl som det ska vara? Jag skulle aldrig drömma om att påstå att: - Ni känner och uppfattar allt fel. Ni ska känna som jag, för jag har rätt....

MEN.

Men om vi som nu uppfattar forumet (och då menar jag inte avdelning "krukväxter" utan främst "småprat") som stundtals, inte ofta, men STUNDTALS, som vasst och småelakt, har vi inte rätt att uttrycka och påpeka det då?

Vi råkar vara några stycken som känner så, vi finns, vi tycker så och vi skulle gärna vilja ha en ändring av det. Sedan finns det ni som inte förstår vad vi pratar om. Okey, då kan vi ju inte göra annat än att försöka visa på de situationer som vi inte gillar. Jag visade det t ex häromdagen i "byggdiskussionen". Jag har gjort det tidigare och jag kommer att göra det igen.

Om någon påpekade för mig att jag gjorde något som personen uppfattade som otrevligt, då skulle jag göra mitt bästa för att försöka ändra på situationen, jag skulle försöka förstå även om det verkade obegripligt. Även om jag inte begrep skulle jag sedan försöka förändra situationen. DET VILL SÄGA om syftet vore att kunna "samexistera". Det vill säga om man tillerkänner alla "samodlare" här på odla samma rätt att existera och trivas här? Det vill säga om man, liksom i verkliga livet i sociala sammanhang, är beredd att maka på sig själv lite grann för att alla ska kunna få plats?

Det blir väldigt svårt att mötas och förklara för varandra vad man menar när man från början har så olika inställningar till saker och ting, eller hur?
          Det är en verklig utmaning och mycket lärorikt. Att lära sig ödmjukhet. Att lära sig att lyssna.

Jag vet bara vad jag själv tycker om vilken slags nätetikett som ska råda och jag vet också att jag kommer att fortsätta att tycka att man inte prompt i alla lägen måste hävda sin åsikt, man KAN ta ett djupt andetag, coola av lite och ta ett steg tillbaka. Man kan tänka: ja, ja...det där får stå för honom/ henne.

Fast när någon trampar över för mycket måste man säga ifrån. Det är ett viktigt stöd också för den som blir utsatt. Får man inget stöd lär man knappast komma tillbaka. Var schyssta och generösa mot andras tillkortakommanden, men inte mot deras elakheter.

Detta gäller framför allt på nätet. Här har alla rätt att vistas och här gäller att man är extra artig och lyssnande, eftersom skrivna ord missuppfattas lättare än minspel. (Plocka in hur många smileysar ni vill, de täcker tyvärr ändå inte det mänskliga registret...)

Det handlar om personliga känslor, det handlar om vad olika människor uppfattar som trevligt respektive otrevligt osv. Det handlar om hur känslig man är. Det handlar om vanligt folkvett. Vi kommer alltså inte komma fram till huruvida det förekommer hackspettar på forumet eller ej. Jag tycker att det ibland, även om jag själv aldrig blivit utsatt, kommer avsnoppande, sura, bitska inlägg utan anledning. Då går jag in och säger det och det är jag inte ensam om att göra. Mina känslor och reaktionsmönster är inte unika, men därmed inte sagt att de är SANNA. Däremot är mina känslor sanna för mig och jag har rätt att uttrycka dem. Andras känslor är sanna för andra och de har lika stor rätt att uttrycka dem.

Jag tänker inte ange några namn. Däremot tänker jag fortsätta med att reagera och säga ifrån när jag tycker att någon blir otrevligt behandlad. Sedan kanske inte andra tycker att det var det minsta otrevligt, men man kan ju t ex fråga sig var Cilla tog vägen efter "byggdiskussionen"? Hon brukar ju skriva varje dag. Det kanske finns en naturlig förklaring. Hoppas det.

Sanna

--------------------
          Sanna!

Citera
          kryddan
          Inlägg 23-02-2004, 12:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Egentligen behöver jag ju inte skriva något - för Sanna uttryckte det så bra! Ville bara säga att jag inte heller tror att det där med att uppge "hackspettarnas" namn tillför något - annat än en ny obehaglig diskussion eller "drev".

Man får väl helt enkelt ta åt sig lite till mans - hur uttrycker jag mig? upplevs jag som kränkande/ sårande? En dålig dag eller en öm tå kan förvandla de flesta till "hackspettar.

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Posse
          Inlägg 23-02-2004, 17:35
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (sanna @ 23-02-2004, 11:44)
          Jag tänker inte ange några namn. Däremot tänker jag fortsätta med att reagera och säga ifrån när jag tycker att någon blir otrevligt behandlad. Sedan kanske inte andra tycker att det var det minsta otrevligt, men man kan ju t ex fråga sig var Cilla tog vägen efter "byggdiskussionen"?

Det var ett mycket långt och trevligt inlägg! smile.gif

För mig är det fortfarande lite mystiskt vad som föranledde startandet av den här tråden, det blir ju lätt så när det inte preciseras.

Och det är ju mycket tråkigt om "hackkycklingar" bara tiger, lider och försvinner, istället för att det ev hackandet tas upp när och där det händer, så att "hackspetten/hackspettarna" görs uppmärksamma på exakt vad som togs illa upp... och förhoppningsvis kan bättra sig!

På vissa andra forum brukar moderatorerna ganska fort reagera om någon behandlas oschyst, men icke så här vad jag tycker.

Jag tycker det låter bra att du tänker säga ifrån när du tycker någon blir otrevligt behandlad, för tyvärr har väl inte alla förmågan att själva opponera sig, och om inte någon annan reagerar kan de felaktigt uppleva det som om de andras tystnad innebär ett instämmande.
          Vi som använder Odla-forumen gör det förstås på mängder olika sätt, vissa av oss kanske tittar in här "stup i kvarten" under vår vakna tid och har Odla som en ganska central punkt i tillvaron, alltmedan andra kanske bara skuttar in här någon minut om dagen... eller kanske bara i veckan. Människor för vilka Odla bara är en marginell del av vad man "konsumerar" på Internet.

Personligen är jag nog mest "stup i kvarten"-besökaren (men besöker också regelbundet andra ställen) men jag kan inte påminna mig "byggdiskussionen" - var utspelades den?

Citera
          Tesa
          Inlägg 23-02-2004, 19:04
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Den utspelade sig i "Sanslöst-nu börjar mobbingen igen"

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Posse
          Inlägg 23-02-2004, 19:41
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Tesa @ 23-02-2004, 19:04)
          Den utspelade sig i  "Sanslöst-nu börjar mobbingen igen"

Aha, tack... den tråden har jag inte följt.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon