Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Avstånd från besprutad åker till brunnen, Någon som vet vad som gäller?
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-05-2011, 15:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

De brukar ofta ha en biobädd numera på gårdsplanen där man ställer maskiner när man tvättar av dem, fyller på bekämpningsmedel etc. för att förhindra att medlet förgiftar vatten och mark

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-05-2011, 16:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-05-2011, 16:52) *
          De brukar ofta ha en biobädd numera på gårdsplanen där man ställer maskiner när man tvättar av dem, fyller på bekämpningsmedel etc. för att förhindra att medlet förgiftar vatten och mark

Långt ifrån så ofta som vore önskvärt tyvärr.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-05-2011, 19:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Christa @ 24-05-2011, 16:21) *
          Var har du fått den uppgiften ifrån?

I och för sig inte så bra det heller. Dom behöver ju också rent dricksvatten.

Läste om någon undersökning nån gång. Nån miljömyndighet hade kollat. 10-15 år sen men minnet är som en skräpkammare.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Christa
          Inlägg 25-05-2011, 07:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Det finns nog alla varianter även om kunskapen har ökat med åren. När jag jobbade i en jordgubbsodling som tonåring så kände jag att det luktade så konstigt om armarna när jag duschade efter jobbet. Det gick inte bort med tvål och borste.

Sedan upptäckte jag att det var vitt på bladen och några dagar senare så snubblade jag över en dunk med bekämpningsmedel i landet.

Gubben svarade att han sprutat för 3 veckor sedan och att det skulle ha regnat men inte gjort det. På den tiden trodde jag på det folk sa och visste inte så mycket om bekämpningsmedel så jag fortsatte att äta jordgubbar. Jag blev utsedd till plockningsledare och gick runt och kollade att dom andra plockade rent i raderna osv så jag åt nog 20 liter jordgubbar om dagen.

20 år senare insåg jag att gubben ljög och det har känts ganska kymigt.

Dessutom hade han sköljt sprutan i en branddamm där en person brukade fånga mygglarver till sina akvariefiskar och det fanns inte ett liv i dammen efteråt.

På den tiden var det tillåtet med fettlösliga bekämpningsmedel som lättare ackumuleras i kroppen. Det är det inte nu längre.

I Skåne har de dock hittat bekämpningsmedel sedan den tiden i brunnar. Det kan ta många år från efter sprutningen innan de kemiska ämnena når grundvattnet.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-05-2011, 09:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag är också intresserad av vilka regler som gäller för hur långt ifrån en vattentäckt man får spruta gift. Detta bl a beroende på att grannen använder roundup till sin grusgång och roundup finns nu i stora delar av Danmarks grundvatten exvis. Sedan beror det på vad man definierar som gift, men om vi säger skadliga kemikalier.

Det finns ju många typer av vattenreningsfilter - jag ska börja undersöka den marknaden. Tyvärr lär det inte finnas något filter för läkemedelsrester, vilket det kommunala vattnet har, iaf från Mälaren.

Jag bor i ett område med många borrade brunnar och jag ska börja arbeta för att det blir totalförbud på miljöskadliga kemikalier - jag vill att hela området ska klassas som vattenskyddsområde.

Rent vatten är en bristvara i världen och börjar även bli i vårt land.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-05-2011, 17:02
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (ängsvädd @ 26-05-2011, 10:16) *
          Jag bor i ett område med många borrade brunnar och jag ska börja arbeta för att det blir totalförbud på miljöskadliga kemikalier - jag vill att hela området ska klassas som vattenskyddsområde.

Rent vatten är en bristvara i världen och börjar även bli i vårt land.

bravo.gif ett jättebra initiativ ängsvädd! Önskar dig lycka till för du kommer att möta motstånd och kallas både det ena och andra från såna som inte riktigt hänger med i vad som sker men det vet du säkert redan.

Lycka till kompiskram.gif

Citera
          Rihane
          Inlägg 26-05-2011, 17:43
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (ängsvädd @ 26-05-2011, 10:16) *
          ........

Det finns ju många typer av vattenreningsfilter - jag ska börja undersöka den marknaden. Tyvärr lär det inte finnas något filter för läkemedelsrester, vilket det kommunala vattnet har, iaf från Mälaren.

.........

Skaffade för några månader sedan följande filter som påstås, på företagets hemsida, ta bort läkemedelsrester. http://www.clearlyofsweden.se/Kranfilter/K...ntoppfilter.htm.

Jag har inte undersökt marknaden men har tidigare sett filter(från ett finskt företag tror jag det var) som jag inte kom mig för att köpa då dom var betydligt dyrare.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-05-2011, 18:36
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Rihane @ 26-05-2011, 18:43) *
          Skaffade för några månader sedan följande filter som påstås, på företagets hemsida, ta bort läkemedelsrester. http://www.clearlyofsweden.se/Kranfilter/K...ntoppfilter.htm.

Jag har inte undersökt marknaden men har tidigare sett filter(från ett finskt företag tror jag det var) som jag inte kom mig för att köpa då dom var betydligt dyrare.

1000 tack Rihane - ska kolla upp detta biggrin.gif

Om någon känner till något filter som tar läkemedelsrester från avloppsvatten så skulle det vara väldigt bra att få veta.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 26-05-2011, 19:27
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Vi har kollektivt vatten. Grannen har djupborrad brunn och vi betalar 1000:/år för vattnet. Trots att älven stått nästan tom vissa torrsomrar så har vi alla haft vatten så det har räckt till hushåll, bevattning, pooler och badtunnor.
          Omma är det bara skog och berg. Nea bara utarrenderade åkrar. Men de ligger mer än 200 m från älven. Såvitt jag kan förstå så räcker det för infiltration.

Enda haken är att det finns lite för mycket fluor i vattnet vilket gör att babyvällingen måste kokas eller göras på kokt e vattn. Annars är det OK.

Citera
          Christa
          Inlägg 29-05-2011, 17:29
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 26-05-2011, 20:27) *
          Vi har kollektivt vatten. Grannen har djupborrad brunn och vi betalar 1000:/år för vattnet. Trots att älven stått nästan tom vissa torrsomrar så har vi alla haft vatten så det har räckt till hushåll, bevattning, pooler och badtunnor.
          Omma är det bara skog och berg. Nea bara utarrenderade åkrar. Men de ligger mer än 200 m från älven. Såvitt jag kan förstå så räcker det för infiltration.

Enda haken är att det finns lite för mycket fluor i vattnet vilket gör att babyvällingen måste kokas eller göras på kokt e vattn. Annars är det OK.

På vilket sätt skulle kokning påverka fluorinnehållet?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-05-2011, 18:03
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 29-05-2011, 18:29) *
          På vilket sätt skulle kokning påverka fluorinnehållet?

Ingen påverkan alls var det besked jag fick då det visade sig att vår brunn hade lite för höga fluorvärden för att det skulle vara lämpligt att ge till småbarn. Vi hämtade därför vatten till barnen på annat ställe.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 29-05-2011, 19:05
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-05-2011, 19:03) *
          Ingen påverkan alls var det besked jag fick då det visade sig att vår brunn hade lite för höga fluorvärden för att det skulle vara lämpligt att ge till småbarn. Vi hämtade därför vatten till barnen på annat ställe.

Kokning borde bara påverka bakterieinnehållet och det var därför jag undrade när Överbölingen skrev att han måste koka vattnet till vällingen på grund av fluorinnehållet.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 13:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon