| |
|
  |
Varghatare sprider osaklig propaganda |
|
|
|
|
13-06-2011, 18:06
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det knepiga är väl att man inte alltid kan veta vad det är en varg/hund blir provocerad av när den går till angrepp.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
13-06-2011, 18:54
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-06-2011, 18:43)  Jo, men det var i den vevan som vargen utrotades från södra Sverige. Såååå länge sen. Sen dess har en hel del förändrats här i landet men det tycks vargkramarna inte vilja förstå. Logiken är oantastlig, vi borde definitivt skjuta av alla älgar och rådjur. De var ju ungefär lika utrotade de, vid ungefär samma tid, och till skillnad från varg orsakar de mångmiljonskador på jord- och skogsbruk, samt förstås flera hundra skadade och cirka tio dödade människor varje år. Bara tänk alla miljoner kronor och liv en stark vargstam skulle rädda i Sverige genom att reducera älg- och rådjurs-stammen! En hel del har onekligen förändrats sen tidigt 1800-tal. Saker förändrar sig jämt. En del saker blir tillochmed bättre, som folkhälsan, levnadsstandarden, brottsutredningar, och miljöskydd. CITAT Provokationen i det här fallet tycks ha varit att finnas till. Vi är alla provokatörer tydligen. Ja, i alla fall om vi är hundar av småvuxna raser och med bristande social kompetens.
Redigerat av Azur: 13-06-2011, 18:55
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 19:31
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Azur @ 13-06-2011, 19:54)  Logiken är oantastlig, vi borde definitivt skjuta av alla älgar och rådjur. De var ju ungefär lika utrotade de, vid ungefär samma tid, och till skillnad från varg orsakar de mångmiljonskador på jord- och skogsbruk, samt förstås flera hundra skadade och cirka tio dödade människor varje år. Bara tänk alla miljoner kronor och liv en stark vargstam skulle rädda i Sverige genom att reducera älg- och rådjurs-stammen! Till skillnad från vargen, som knappast går att äta, kan man räkna med att köttvärdet för rådjur och älg uppgår till flera miljoner årligen. Vill man dock reducera stammen behöver man inte satsa på vargar, det räcker med att skjuta av mer. Kanske bra för finns det inget klövvilt går det knappast att ha en vargstam.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 19:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Azur @ 13-06-2011, 17:42)  Hunden var 90 meter bort, det är mycket tveksamt om det kan anses att ha "hunden under kontroll". Sen har det varit märkligt svårt att få reda på vad som faktiskt hände. Inte minst för att händelsen rapporteras så här i media. Enligt Eva som kvinnan heter så stämmer inte medias uppgifter eftersom hon var chockad när polisen hörde henne direkt efter det inträffade anfallet på hennes hund. CITAT Eva gick på söndagspromenad med ett och ett halvtårig dotter och familjens hund. Hunden Tajson dödades av vargar, det är oomstritt. Sedan finns alltså två versioner. – Vår patrull hörde kvinnan. Då fanns inte sambon på plats. Hon angav att hunden tagits av varg på 80 meters avstånd och att den andra vargen kom lunkande emot henne. Hon skrek och tjoade och då stannade vargen på cirka 50 meters avstånd, vände om och sprang iväg. Det sas ingenting om något utfall eller anfall, säger norrtäljepolisens stationsbefäl Mikael Södergren.
Evas berättelse Jakt & Jägare har under tisdagen talat direkt med kvinnan som råkade ut för händelsen, Eva. Hon vidhåller den version som hennes sambo, Peter Poznanski, lämnade i Jakt & Jägare på måndagen. – Vargarna dök upp på cirka 80 meters avstånd och Tajson var typ tio meter framför mig. Han stannade och viftade på svansen och vargarna kom emot oss sakta. Den ena vargen lyfte upp Tyson i nacken och han skrek. Den andra vargen kom emot mig, stannade på två meters avstånd från barnvagnen och visade tänderna, berättar Eva.
• Men enligt polisen var din berättelse hela annorlunda när de hörde dig strax efter händelsen.
– Jag var så chockad att jag hade svårt att bedöma avstånd och berätta ordentligt. Men när jag och Peter gick tillbaka till platsen på måndagen såg jag att det var helt andra avstånd, säger Eva.
”Inte ett vettigt ord” – Min sambo var i chock när hon lämnade sin berättelse för poliserna. Hon var så panikslagen och ur balans vid de två telefonsamtal jag hade med henne efter attacken, att jag inte fick ett vettigt ord ur henne, säger Peter Poznanski. Han och Eva återvände till platsen dagen efter attacken och då analyserade de vad som hänt. Det är den analysen som deras berättelse bygger på. – I den situationen var hon inte en tänkande människa, utan en hona som bara tänkte på att skydda sitt barn. Vi hittade bromsspår där vargen tvärnitade två meter från barnvagnen. Vargarna uppträdde inte normalt. Min sambo gick med vinden i ryggen, så det måste ha känt på långt avstånd att det var människor som kom, säger Peter Poznanski. – Jag har inte lugnat ned mig ännu, säger Eva. Både Peter och Eva har hört hur de citeras i artikeln och har inget att erinra. Tio meter ifrån Eva var alltså hunden... Källa
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
13-06-2011, 20:06
|
Gäster

|
CITAT (dahla @ 13-06-2011, 20:36)  Tio meter ifrån Eva var alltså hunden... Det där är den tredje eller fjärde versionen jag hört av händelseförloppet som skilt sig på betydelsefulla punkter; två av versionerna, bl.a. denna, verkar vara signerad hennes sambo snarare än hon själv. Jag tror jag fortsätter lita till polisuppgifterna.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 20:36
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 13-06-2011, 21:06)  Det där är den tredje eller fjärde versionen jag hört av händelseförloppet som skilt sig på betydelsefulla punkter; två av versionerna, bl.a. denna, verkar vara signerad hennes sambo snarare än hon själv. Jag tror jag fortsätter lita till polisuppgifterna. Gör det du... poliserna som var först på platsen tillhör ju den gruppen som med våld tänker försvara vargarna i riala så man förstår ju att dom vill sprida falsk information... jag fattar inte hur fan dom får läcka någonting till pressen över huvud taget.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
13-06-2011, 21:09
|
Gäster

|
CITAT (dahla @ 13-06-2011, 21:36)  Gör det du... poliserna som var först på platsen tillhör ju den gruppen som med våld tänker försvara vargarna i riala så man förstår ju att dom vill sprida falsk information... Äsch, det där tror du inte på själv.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 21:20
|

Medlem

|
Om dessa "nya" uppgifter stämmer kommer hela saken i en ny dager. Här kan man snacka om närkontakt. Vi får hoppas att det så småningom blir helt säkerlagt vilken version som stämmer.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Logiken säger ju att en varg måste bli provocerad för att anfalla. Vargen springer ju inte runt och "söker bråk". Situationen avgör utan tvivel utgången av ett möte mellan varg o hund. Dom flesta angreppen sker ju under jakt, så en jagande hund är säkerligen ett provocerande beteende för en varg. Summa summarum är att varg inte utgör något större hot mot hundar. Risken är så liten att debatten om varg börjar bli pinsam.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 21:43
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 13-06-2011, 22:09)  Äsch, det där tror du inte på själv. Jag har en god vän som jobbar vid polisen i Norrtälje... han skriver så här. CITAT Vi har ju i Roslagspolisen en lite klubb, APU, anti poacher unit.. det är alltså ett gäng poliser samt ngr poliswannebees som tydligen lägger tid på att vakta vargarna. Ska se om jag kan kolla vilka som var ut från Norrtälje till den här händelsen, litar inte för ett ögonblick på dessa APU:are.. Fullt möjligt att de friserat händelsen i rapporten. Nu är lyckligtvis inte alla konstaplar på utryckningen knutna till APU men några utan tvekan.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 21:56
|

Medlem

|
En länk till stollarna på APU http://apu-roslagen.se/
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 21:59
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 13-06-2011, 22:56)  En länk till stollarna på APU http://apu-roslagen.se/Ja, jösses. Något slags medborgargarde då. Hoppas de håller efter vargarna också.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2011, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Polisen har en uppgift precis som alla andra yrkesgrupper. Ett litet, litet fåtal, oavsett yrkesgrupp, har misstolkat sin uppgift. Spelar ingenroll var de verkar. Skyll int på polisen Dahla! Men ta det lugnt. Ju längre tiden går desto närmare kommer vi det som kommer att stå på alla löpsedlar i fetstil. Jag har inget emot vargen eller emot vargjakt. Det senare är en rimlig sanering och vargen är ett vördnadsvärt djur. Men inte när det ger sig på tamdjur. Det skapar ett beroende. Soptunnor och varmkomposter kan vara rena åteln för björnar. Bortsett från älgjakten, där vi harengemensam grop för fyra jaktlag att slänga slaktrester. Den grävs igen sedan. Så slänger vi aldrig benrester i komposten utan i "bränbart" för kommunal tömning. hittills har vi klarat oss. Men på AoT såg jag att någon hade en soptunnebjörn för några år sedan.
Min yngste son valde ett studieår i USA. Alaska. Dagarna före jul följde han med på hjortjakt till Kodiak. De bodde i en cabin och inget ätbart fick förvaras utomhus. När man skulle gå på "huset" så fanns det en hederlig gammal Colt 45 som man skulle sätta i bältet. Det finns lite farliga björnar just på Kodoakhalvön. Som dessutom inte tycks gå i ide. Jag måste medge att det kändes lite pirrigt när vi på juldagen fick höra om äventyret. Födelsedagen den 19 december glömde han bort för på flyget ner till Anchoridge satt han bredvid några alaskagubbar som berättade om grisslymöten. Men jag medger att jag inte hörde något snack om vargar.. Däremot så är de en höjdare i skrämselfilmer om Canada och Alaska.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2011, 00:00
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (dahla @ 13-06-2011, 20:36)  Enligt Eva som kvinnan heter så stämmer inte medias uppgifter eftersom hon var chockad när polisen hörde henne direkt efter det inträffade anfallet på hennes hund. Tio meter ifrån Eva var alltså hunden... KällaDet strider ju mot allt förnuft att man i en paniksituation upplever hotet som längre bort än i verkligheten, tvärtom är däremot mycket logiskt!
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
14-06-2011, 01:49
|
Gäster

|
CITAT (dahla @ 13-06-2011, 22:56)  En länk till stollarna på APU http://apu-roslagen.se/1) En website gjord på en gratis template, utan namn, kontaktinformation, eller faktiskt någon information alls, bevisar inte så mycket. Jag försökte googla efter information, men de enda som nämner APU är vargmotståndare (och media som citerar vargmotståndare). 2) Om vi nu antar att APU faktiskt existerar, förväntas jag alltså bli upprörd över att någon polis på sin lediga tid är med i en organisation vars mål är att med fredliga medel upprätthålla lagen? 3) Om vi nu antar att APU faktiskt existerar, vad av följande anser du är dåligt: CITAT APU är en positiv och hjälpande grupp som vill förebygga tjuvjakt på hotade djur, främst vargarna i Roslagen. Vi förebygger tjuvjakt genom att hitta faror som fällor, förgiftningar och tjuvjägare och skapa ett nätverk av seende människor. Vi är fredliga, vänliga, starka och observerande. Vi syns, observerar, dokumenterar och samverkar med alla på ett positivt sätt. Vi står för en rättvis och långsiktig hållbar natursyn där vi lever i harmoni med människor, djur och miljö. Vår förebild finns i Afrika där man har organiserat sig för att skydda de utrotningshotade djuren mot tjuvjakt. Det låter väl bra? Det låter inte direkt som talibaner, tycker jag.
Redigerat av Azur: 15-06-2011, 22:03
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2011, 07:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
APU är en positiv och hjälpande grupp som vill förebygga tjuvjakt på hotade djur, främst vargarna i Roslagen. Vi förebygger tjuvjakt genom att hitta faror som fällor, förgiftningar och tjuvjägare och skapa ett nätverk av seende människor. Vi är fredliga, vänliga, starka och observerande. Vi syns, observerar, dokumenterar och samverkar med alla på ett positivt sätt. Vi står för en rättvis och långsiktig hållbar natursyn där vi lever i harmoni med människor, djur och miljö. Vår förebild finns i Afrika där man har organiserat sig för att skydda de utrotningshotade djuren mot tjuvjakt.
detta låter väl som en grupp alldeles osedvanligt förståndiga människor? inga jag skulle ha några som helst problem att stöta ihop med i skogen. att förebygga tjyvjakt torde vara varje naturmänniskas plikt.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2011, 07:22
|

Medlem

|
En organisation som APU vill givetvis finnas med kontaktinformation på nätet. Man väljer en simpel sida med lite gullig information och ger ut en mailadress där man kan sålla friskt bland mailen och fortfarande vara anonyma.
I sydafrika skjuts tjuvjägare på plats utan rättegång av APU. Det är deras förebilder...
Att skicka en militant jaktmotståndare på ett polisärende som rör jakt eller det djur personen i fråga har bestämt sig för att skydda med alla medel blir fel i mina ögon. Skilj på arbete och fritidsintressen.
Du behöver inte tro på att dom finns.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
14-06-2011, 08:51
|
Gäster

|
CITAT (dahla @ 14-06-2011, 08:22)  I sydafrika skjuts tjuvjägare på plats utan rättegång av APU. Det är deras förebilder... --- Att skicka en militant jaktmotståndare på ett polisärende som rör jakt eller det djur personen i fråga har bestämt sig för att skydda med alla medel blir fel i mina ögon. Skilj på arbete och fritidsintressen. Dahla, du har hävdat att APU är poliser, att de är de samma poliser som utförde brottsplatsundersökningen och intervjuade vittnet i Riala när en hund blev dödad och att de ljuger om vad vittnet sa och brottsplatsundersökningen gav, nu hävdar du att de är militanta jaktmotståndare, att de har "bestämt sig för att skydda vargarna med alla medel" och antyder att de skulle mörda tjuvjägare. Du har inga bevis för nåt av det här. Du baserar allt det här på att någon på fem minuter har slängt ihop en hemsida för en organisation kallad APU, en organisation som om den alls finns tillochmed du tycker säger bra saker. Om APU finns och om poliser är medlemmar så är det att döma av den där hemsidan ungefär lika upprörande som att poliser vore engagerade i Grannsamverkan Mot Brott.
Redigerat av Azur: 14-06-2011, 08:58
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2011, 08:57
|

Medlem

|
Framtiden får väl visa vad APU står för om de finns. Just polisen brukar dock vara motståndare till medborgargarden för att de ibland går för långt i sin iver att skydda vad som skyddas skall. Att poliser ingår är ingen garanti. Lite roligt är det att läsa kommentarerna här, det framgår lätt vilka som är vargkramare och vilka som inte är det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-06-2011, 09:22
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2011, 09:57)  Lite roligt är det att läsa kommentarerna här, det framgår lätt vilka som är vargkramare och vilka som inte är det.  Mjae... jag vill ha varg i Sverige... men då i HELA Sverige så alla får "njuta" av dom och inte som nu endast ett fåtal i några få län. Jag får ofta höra att jag hatar vargen men det stämmer inte alls. Jag hatar inga djur alls... okej, kanske fästingar då... och kvalstren som orsakar rävskabb. Så länge det finns runt 100 000 vargar i ryssland förstår jag dock inte den här hysterin som råder i Sverige rörande vargen... den är ju inte på något vis hotad som art globalt sett. Det jag finner lite intressant är vad som nu händer i Dalarna och Värmland när jägarna tillsammans med lokatter och vargar har tagit så pass många rådjur så det inte längre finns några rådjur att tala om. Kommer rovdjuren söka sig till andra platser i Sverige där det finns fler bytesdjur eller kommer rovdjuren att söka sig till människans tamdjur? Jägarna har fått ställa om totalt och intresset för jakt på rådjur finns knappast för ingen vill sitta i timmar utan att ha någonting att jaga. (som att fiska i ett badkar) Rovdjuren måste ju dock jaga året om för att överleva och om det inte finns rådjur att äta så måste ju djuren finna andra alternativ till föda. Älg finns och har tydligen ökat i antal där det finns gott om varg, om det beror på att jägarnas tilldelning från myndigheterna har minskat vet jag inte men det lär ju inte hjälpa lokatterna som inte kan fälla en älg. När det finns gott om rådjur så tar enligt uppgift från SLU räven mer än 50% av alla rådjurskid... det vill till en ganska stor mängd mindre bytesdjur för räven för att kompensera för avsaknaden av rådjur. Den här snabba återväxten bland varg i Sverige påverkar mer än vad många förstår och kan tänka sig.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|