Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varghatare sprider osaklig propaganda
          dahla
          Inlägg 15-06-2011, 13:48
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (sparvuggla @ 15-06-2011, 14:29) *
          En (skicklig och viltvårdande?) jägare mindre igen! smiley_small_hug.gif

Om det nu inte visar sig vara den mannen som är skyldig så får han tillbaka sina vapen och en ursäkt...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-06-2011, 14:25
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det fanns lite lustiga kommentarer, bl.a. om "tangentbordsekologer". Det finns några sådana här på forumet också. En börjar på S, men ingen på G eller R. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Red Top
          Inlägg 15-06-2011, 20:15
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Nu har Naturvårdsverket sagt sitt.

Det blir ingen skyddsjakt på varg i Riala!

Pressmeddelande från Naturvårdsverket

Bifogad fil  smiley_happy093.gif ( 4.81k ) Antal nedladdningar: 5

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          dahla
          Inlägg 15-06-2011, 23:08
          Länk hit: #224

Medlem

CITAT (Red Top @ 15-06-2011, 21:15) *
          Nu har Naturvårdsverket sagt sitt.

Det blir ingen skyddsjakt på varg i Riala!

Pressmeddelande från Naturvårdsverket

Bifogad fil  smiley_happy093.gif ( 4.81k ) Antal nedladdningar: 5

Nej, dom där vargarna ska väl få bli riktigt tama och äta sig mätta på hundar i sommar tummenupp.gif

Citera
          Red Top
          Inlägg 15-06-2011, 23:14
          Länk hit: #225

Medlem

Folk kan ju lära sig att koppla hundarna.

Det var ju bara lösspringande hundar som skadats.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          dahla
          Inlägg 15-06-2011, 23:18
          Länk hit: #226

Medlem

Du har inga tamdjur eller barn va?

Citera
          Red Top
          Inlägg 15-06-2011, 23:22
          Länk hit: #227

Medlem

En ovanligt töntig fråga. Har du slut på argument?

Du kunde lika gärna ha frågat om jag är rädd om min gamla mormor.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-06-2011, 23:28
          Länk hit: #228

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (dahla @ 16-06-2011, 00:18) *
          Du har inga tamdjur eller barn va?

Är du rädd för vargar?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          dahla
          Inlägg 15-06-2011, 23:51
          Länk hit: #229

Medlem

CITAT (Red Top @ 16-06-2011, 00:22) *
          En ovanligt töntig fråga. Har du slut på argument?

Du kunde lika gärna ha frågat om jag är rädd om min gamla mormor.

Nää... det handlade ju "bara" om några lösa hundar och dom kan ju gott få gå som föda till vargen...

Men det kanske är så... man värnar endast om de nära och kära men när det drabbar någon annan så får dom skylla sig själva.

Citera
          dahla
          Inlägg 15-06-2011, 23:57
          Länk hit: #230

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 16-06-2011, 00:28) *
          Är du rädd för vargar?

Nej, men jag har full respekt för vilda vargar precis som jag har för hundar jag inte känner när jag träffar dom första gången. Jag är inte rädd för åskan heller... men jag har respekt för åskan och drar ur datorn, tv och telefon när åskan kommer nära... rädsla och respekt är två helt olika saker... rädsla kan man inte rå för...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-06-2011, 05:24
          Länk hit: #231

Medlem

CITAT (dahla @ 16-06-2011, 00:57) *
          Nej, men jag har full respekt för vilda vargar precis som jag har för hundar jag inte känner när jag träffar dom första gången. Jag är inte rädd för åskan heller... men jag har respekt för åskan och drar ur datorn, tv och telefon när åskan kommer nära... rädsla och respekt är två helt olika saker... rädsla kan man inte rå för...

Vad menade du då med detta "Nej, dom där vargarna ska väl få bli riktigt tama och äta sig mätta på hundar i sommar" ?

Jag tolkade det som att du tycker naturvårdsverket fattat ett felaktigt beslut. Har jag rätt så undrar jag varför du tycker det?

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 16-06-2011, 06:22
          Länk hit: #232

Medlem

Hur många hundar ska en varg få ta livet av?

Vargen är tydligen värd mycket mer än människans bästa vän. För mig är ett liv lika mycket värt som ett annat men familjemedlemmar betyder mer för mig än vad vilda djur gör ändå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-06-2011, 07:19
          Länk hit: #233

Medlem

En liten fundering kan vara att om nu vargarna lärt sig att det är ofarligt att döda lösspringande hundar kommer de då till slut att respektera ett koppel? För en varg är en lös och en kopplad hund ingen större skillnad. De har redan visat att de inte bryr sig om närvaron av människor. Om människan som håller i kopplet försöker försvara sin hund, vad händer då?

--------------------

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-06-2011, 07:25
          Länk hit: #234

Medlem

Om nu hunden är din bästa vän; varför inte hålla den kopplad i vargrevir? Lösspringande är den en konkurrent/fara för vargen och dess ungar, kopplad en förlängning av människan, som inte är något omedelbart hot.

Jag har aldrig låtit mina hundar eller småbarn springa lösa i ett känt vargrevir. Som hundägare och småbarnsförälder måste man tänka längre än näsan räcker.

Och du; sagan om vargen och rödluvan är bara just det, en Saga.

Jag ställer mig bakom Naturvårdsverkets beslut.

Naturen är till för alla djurarter, såväl varg som människa. Som en logiskt tänkande varelse måste människan alltid vara steget före i alla situationer. Vi har ju förmågan att föreställa oss konsekvenserna av vårt handlande.

Ergo:

Vi håller våra hundar kopplade och vår tamboskap inhägnad och vi lämnar aldrig våra barn utan tillsyn.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          herkules
          Inlägg 16-06-2011, 07:27
          Länk hit: #235

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

hur många hundar ska en bil få ta livet av?
          bilen är tydligen värd mycket mer än människans bästa vän.

så kan man ju också skriva om man vill.

vilket jävla gnäll, jag tycker vi ska vara glada att naturvårdsverket gjorde en korrekt bedömning av situationen och att de tänker längre än vad en (jägar)näsa räcker.

CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2011, 08:19) *
          En liten fundering kan vara att om nu vargarna lärt sig att det är ofarligt att döda lösspringande hundar kommer de då till slut att respektera ett koppel? För en varg är en lös och en kopplad hund ingen större skillnad. De har redan visat att de inte bryr sig om närvaron av människor. Om människan som håller i kopplet försöker försvara sin hund, vad händer då?

klart att en varg bryr sig om närvaron av människan, var har du fått det ifrån att den inte skulle göra det?
          dumheter.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-06-2011, 08:15
          Länk hit: #236

Medlem

CITAT (herkules @ 16-06-2011, 08:27) *
          klart att en varg bryr sig om närvaron av människan, var har du fått det ifrån att den inte skulle göra det?
          dumheter.

Incidenten med vaktelhunden visar att människan i sammanhanget inte hade någon betydelse. Jag tycker nog att det är du som pratar dumheter. Du tycks ha en romantiserad bild av vargen som oskyldigt offer för förtal och helt oskyldig. Du har glömt att det är ett rovdjur som lever på att döda andra djur. Det finns inget bindande avtal mellan varg och människa om angreppsbefrielse. Det bara är så just nu, men sånt kan ändras.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 16-06-2011, 09:19
          Länk hit: #237

Medlem

CITAT (Red Top @ 16-06-2011, 08:25) *
          Om nu hunden är din bästa vän; varför inte hålla den kopplad i vargrevir? Lösspringande är den en konkurrent/fara för vargen och dess ungar, kopplad en förlängning av människan, som inte är något omedelbart hot.

Jag har aldrig låtit mina hundar eller småbarn springa lösa i ett känt vargrevir. Som hundägare och småbarnsförälder måste man tänka längre än näsan räcker.

Och du; sagan om vargen och rödluvan är bara just det, en Saga.

Jag ställer mig bakom Naturvårdsverkets beslut.

Naturen är till för alla djurarter, såväl varg som människa. Som en logiskt tänkande varelse måste människan alltid vara steget före i alla situationer. Vi har ju förmågan att föreställa oss konsekvenserna av vårt handlande.

Ergo:

Vi håller våra hundar kopplade och vår tamboskap inhägnad och vi lämnar aldrig våra barn utan tillsyn.

Jag har min hund kopplad från den 1:a mars fram till den 20:e augusti på marken där jag jagar... på annas mark har jag alltid min hund kopplad.

CITAT
          1 mars - 20 augusti ska du hålla din hund under sådan tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt. Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i Jaktförordningen (1987:905). I vissa områden, som till exempel i naturreservat, kan det finnas striktare koppeltvång för hundar.

Att hundar och barn ger sig ut på egna äventyr då och då händer och man är väl jävligt perfekt som människa om man nu lyckas ha koll hela tiden... andra människor kan öppna en grind till en tomt... barn öppnar grindar till hundgårdar... hundar smiter ut genom dörren... alla hundar släpps inte ut i naturen för att ägaren vill att hunden ska springa lös.

Varför låter du inte barnen vara lösa i vargrevir nu då? Vargen är ju inte farlig för männisor...

Vargarna i Riala är i skrivande stund för året värda mer än en kalv och fyra hundar... för man räknar tydligen bara hur många djur dom tar per år... nästa år står deras konto därför på noll hos NVV.

§28 i jaktförordningen kommer nog användas mer än tidigare.

Citera
          dahla
          Inlägg 16-06-2011, 09:35
          Länk hit: #238

Medlem

Efter flera års stadig minskning ökade antalet lösta jakt­kort under jaktåret 2010–2011, enligt siffror från Naturvårdsverkets jaktkortsregister. För jaktåret 2010–2011 hade per den 9 maj 276 327 jaktkort betalats, enligt uppgifter från Naturvårdsverkets jaktkortsregister. Det innebär en klar ökning av antalet lösta jaktkort jämfört med föregående jaktår. 2009–2010 löstes 262 634 jaktkort.

En stor grupp som har ökat markant är jägarna från andra länder än Sverige och ökningen bland dom är en bit över 14 000. Intresset för jakt på "exotiska" djur är tydligen stort från andra länder.

Jag kan ju inte påstå att jag är glad över det ökade antalet ickesvenska jägarna som inte tillför viltvården någonting men jag tycker det är riktigt kul att fler och fler tar jägarexamen och betalar viltvårdsavgiften. Jag hoppas att alla nya får goda chanser till att äta riktigt ekologiskt kött med många och härliga vistelser i naturen. Mer jägare i naturen innebär fler ögon som kan bidra till minskad kriminalitet gällande äggtjuvar och tjuvskyttar som inte hör hemma i naturen.

Citera
          gnon49
          Inlägg 16-06-2011, 11:22
          Länk hit: #239

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Går man ut i skogen är ju skogen i sig självt den största riskfaktorn, inte dess invånare. Ett bortsprunget barn eller hund kan råka ut för mycket i skogen. Vi kan ju trots allt inte hugga ner alla träd. Livet är fullt av risker och att försöka eliminera alla är nog som att skjuta sig i foten.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-06-2011, 12:04
          Länk hit: #240

Medlem

CITAT (dahla @ 16-06-2011, 07:22) *
          Hur många hundar ska en varg få ta livet av?

Vargen är tydligen värd mycket mer än människans bästa vän. För mig är ett liv lika mycket värt som ett annat men familjemedlemmar betyder mer för mig än vad vilda djur gör ändå.

Det där är ju en ganska dum fråga. Vem har sagt att vargen är mer värd än människans bästa vän? Familjemedlemmar betyder mer för mig också än vad vilda djur gör men för den skull kan vi ju inte utrota allt som kan utgöra potentiell fara. Isåfall skulle vi utrota jägarna liksom också bilar, vissa hundraser och annat som kan ta livet av våra kära hundar. Hörde om en havsörn som tog en liten hund för några år sedan.

Hur kan man som jägare medvetet vilja utsätta sin bästa vän för alla de faror som finns i samband med jakt? Massor av jakthundar får sätta livet till varje år bara för att en massa gubbar är ute och leker matcho. Kanske är det så att tragiken blir större för oss som "bara" har vår hund som vår bästa vän om det händer den något eftersom vi aldrig skulle utsätta våra hundar för sådana risker som jakt innebär.

För mig ligger ansvaret på människan att se till att inget händer genom förebyggande åtgärder. Där ingår inte att utrota andra levande varelser. Jag frågar mig när folk ska lära sig att tillvaron är full av faror och lära sig hur man ska bete sig för att skydda sig mot dom. När blev t.ex. en kopplad hund senast anfallen av en hund? Visst händer det olyckor men även sådana skulle säkert kunna minska om människor lärde sig tänka ett steg längre.

Här finns lite statistik: http://www.vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm som kan vara intressant i sammanhanget även om det bara handlar om jakthundar. Lite till om jakthundar: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...rna-i-trafiken/

Lägg till alla olyckor som drabbar övriga hundar. Jag förstår inte denna överdrivna hets mot just vargar. Det är ju som att sila mygg och svälja kameler.

--------------------

Citera

17 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 20:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon