CITAT (Red Top @ 16-06-2011, 08:25)

Om nu hunden är din bästa vän; varför inte hålla den kopplad i vargrevir? Lösspringande är den en konkurrent/fara för vargen och dess ungar, kopplad en förlängning av människan, som inte är något omedelbart hot.
Jag har aldrig låtit mina hundar eller småbarn springa lösa i ett känt vargrevir. Som hundägare och småbarnsförälder måste man tänka längre än näsan räcker.
Och du; sagan om vargen och rödluvan är bara just det, en Saga.
Jag ställer mig bakom Naturvårdsverkets beslut.
Naturen är till för alla djurarter, såväl varg som människa. Som en logiskt tänkande varelse måste människan alltid vara steget före i alla situationer. Vi har ju förmågan att föreställa oss konsekvenserna av vårt handlande.
Ergo:
Vi håller våra hundar kopplade och vår tamboskap inhägnad och vi lämnar aldrig våra barn utan tillsyn.
Jag har min hund kopplad från den 1:a mars fram till den 20:e augusti på marken där jag jagar... på annas mark har jag alltid min hund kopplad.
CITAT
1 mars - 20 augusti ska du hålla din hund under sådan tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt. Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i Jaktförordningen (1987:905). I vissa områden, som till exempel i naturreservat, kan det finnas striktare koppeltvång för hundar.
Att hundar och barn ger sig ut på egna äventyr då och då händer och man är väl jävligt perfekt som människa om man nu lyckas ha koll hela tiden... andra människor kan öppna en grind till en tomt... barn öppnar grindar till hundgårdar... hundar smiter ut genom dörren... alla hundar släpps inte ut i naturen för att ägaren vill att hunden ska springa lös.
Varför låter du inte barnen vara lösa i vargrevir nu då? Vargen är ju inte farlig för männisor...
Vargarna i Riala är i skrivande stund för året värda mer än en kalv och fyra hundar... för man räknar tydligen bara hur många djur dom tar per år... nästa år står deras konto därför på noll hos NVV.
§28 i jaktförordningen kommer nog användas mer än tidigare.