Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varghatare sprider osaklig propaganda
          dahla
          Inlägg 18-06-2011, 08:11
          Länk hit: #261

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Även om man jagar med väldigt många hundar här i Sverige så är det ändå väldigt få hundar som är rena jakthundar... dom flesta hundarna är rena familjemedlemmar och sällskapshundar som har ett tiotal jaktdagar i skogen per år. Så jag ställer mig ganska frågande till det här med att det är jakthundar som drabbas... kan tänka mig att det finns ett 20-tal yrkesjägare i Sverige som har jakten som enda inkomst... dom har absolut jakthundar eftersom dom jagar mer än 250 dagar per år. Resten är glada amatörer, och även som amatör kan man vara duktig på mycket.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2011, 08:58
          Länk hit: #262

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (dahla @ 18-06-2011, 09:11) *
          Även om man jagar med väldigt många hundar här i Sverige så är det ändå väldigt få hundar som är rena jakthundar... dom flesta hundarna är rena familjemedlemmar och sällskapshundar som har ett tiotal jaktdagar i skogen per år. Så jag ställer mig ganska frågande till det här med att det är jakthundar som drabbas... kan tänka mig att det finns ett 20-tal yrkesjägare i Sverige som har jakten som enda inkomst... dom har absolut jakthundar eftersom dom jagar mer än 250 dagar per år. Resten är glada amatörer, och även som amatör kan man vara duktig på mycket.

Förhoppningsvis är även dessa hundar som endast har ett tiotal jaktdagar per år tränade jakthundar och personligen räknar jag in alla hundar som används vid jakt som jakthundar. Antar att även försäkringsbolagen räknat in dom när dom gjort statistiken. Förhoppningsvis får alla hundar vara sällskapshundar när dom inte utför arbete dom är utbildade för. Som bekant så delas hundar in i olika grupper och där är jakthundar och sällskapshundar olika grupper. En ren sällskapshund används aldrig till jakt men sen om det råkar finnas hundar av jakthundsras som aldrig används till jakt är en anna sak.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tapio
          Inlägg 18-06-2011, 10:15
          Länk hit: #263

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2011, 15:49) *
          Vilken kategori tillhör jag då? Jag har sett en vild varg på 15 meters avstånd knata nedför gatan i mitt villaområde. Jag är inte rädd för vargen men känner skepsis inför vargfrågan.

Halaj!

Oj! Jisses! En varg knatade fram längs Stålhandskegatan!
          Den var ju verkligen på fel plats! Vad gjorde den där? kanske var det en gammelvarg som inte varit där på länge och gick vilse för att de gjort om där sen Lundbytunneln byggdes?
          Nu är jag ju sent ute men kunde du inte bara harklat dig lite försynt och sen du fått dess uppmärksamhet hänvisat den till spårvagnshållplatsen på Eketrägatan?
          Nu berättar du ju inte vilket håll den gick, men man vill ju inte att den skall förvirra sig in på Biskops-och Länsmansgården! Det är ju inga trevliga grannskap, precis. Mycket droger och så. Det kan ju gå riktigt illa...

//T

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2011, 13:05
          Länk hit: #264

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Tapio @ 18-06-2011, 11:15) *
          Halaj!

Oj! Jisses! En varg knatade fram längs Stålhandskegatan!
          Den var ju verkligen på fel plats! Vad gjorde den där? kanske var det en gammelvarg som inte varit där på länge och gick vilse för att de gjort om där sen Lundbytunneln byggdes?
          Nu är jag ju sent ute men kunde du inte bara harklat dig lite försynt och sen du fått dess uppmärksamhet hänvisat den till spårvagnshållplatsen på Eketrägatan?
          Nu berättar du ju inte vilket håll den gick, men man vill ju inte att den skall förvirra sig in på Biskops-och Länsmansgården! Det är ju inga trevliga grannskap, precis. Mycket droger och så. Det kan ju gå riktigt illa...

//T

Fel gata men rätt område. Det var förmodligen en hane som fått lämna sin flock sen han blivit vuxen och nu letade efter en hona. Den hade synts flera gånger i Göteborgsområdet, min svägerska hade sett den eller en annan i Angered några veckor innan när hon cyklade till jobbet. Dessa kringströvande hanar utan revir gör inte så mycket väsen av sig, det är bara när de skrämmer upp folk som det blir tidningsrubriker. Det var 5-10 år sen, jag skrev inte upp i almanackan när det var.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 18-06-2011, 15:02
          Länk hit: #265

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (herkules @ 17-06-2011, 23:16) *
          sluta med dina jävla personangrepp nu Ruda eller jag ska se till så du blir avstängd från forumet!

Sanningen gör ont ibland. Och det märks verkligen här. yes.gif

Redigerat av sparvuggla: 18-06-2011, 15:02

Citera
          dahla
          Inlägg 18-06-2011, 15:24
          Länk hit: #266

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 18-06-2011, 16:02) *

Det smärtar dig att läsa sanningen varje dag här va? För du kommer inte med mycket som innehåller någon sanning... när jag ber dig komma med saklig källhänvisning försvinner du några dagar och låtsas som om det regnar.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2011, 17:41
          Länk hit: #267

Medlem

Ett märkligt inlägg, kan du utveckla? Och berätta gärna det som jag frågade om tidigare, dina källor?

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 18-06-2011, 17:52
          Länk hit: #268

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 14:05) *
          Fel gata men rätt område. Det var förmodligen en hane som fått lämna sin flock sen han blivit vuxen och nu letade efter en hona. Den hade synts flera gånger i Göteborgsområdet, min svägerska hade sett den eller en annan i Angered några veckor innan när hon cyklade till jobbet. Dessa kringströvande hanar utan revir gör inte så mycket väsen av sig, det är bara när de skrämmer upp folk som det blir tidningsrubriker. Det var 5-10 år sen, jag skrev inte upp i almanackan när det var.

Halaj!

Jo, jag har en koppling till området eftersom det var där jag hade mitt första egna boende.
          Därför fastnade det (ofrivilligt) i min hjärnbark, när du nämnde nåt i nån tråd, för länge sen, om att du bodde därikring; jag har inte stalkat dig.

Men allvarligt; att möta en varg i det området är ungefär lika sannolikt som att möta en rosa elefant med två huvuden.
          Vargar bor i skogen. Det finns ingen skog där.
          Får en varg vittring på folk drar den snabbare än en bov som känner lukten av mässing.
          Det området ligger kilometervis från vad som ens liknar dess naturliga habitat.

//T

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2011, 18:01
          Länk hit: #269

Medlem

CITAT (Tapio @ 18-06-2011, 18:52) *
          Halaj!

Jo, jag har en koppling till området eftersom det var där jag hade mitt första egna boende.
          Därför fastnade det (ofrivilligt) i min hjärnbark, när du nämnde nåt i nån tråd, för länge sen, om att du bodde därikring; jag har inte stalkat dig.

Men allvarligt; att möta en varg i det området är ungefär lika sannolikt som att möta en rosa elefant med två huvuden.
          Vargar bor i skogen. Det finns ingen skog där.
          Får en varg vittring på folk drar den snabbare än en bov som känner lukten av mässing.
          Det området ligger kilometervis från vad som ens liknar dess naturliga habitat.

//T

Indeed. Fast en förutsättning för att en varg skall känna rädsla för en människa är att den förknippar människan med fara. Så sker inte när man daltar och skyddar vargarna. Hetsjakter med överlevande vargar är rätt medicin. Jag funderar mest på hur den kommit dit och därifrån. Simmat över älven eller gått över en bro?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2011, 18:19
          Länk hit: #270

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gått över broar (eller simmat) och traskat genom bebyggelse har ju vargar gjort på flera håll bl.a. i Sthlm för bara några år sedan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tapio
          Inlägg 18-06-2011, 18:50
          Länk hit: #271

Medlem

Halaj!

Den tog naturligtvis 40-bussen över Angeredsbron.
          Over and out.

//T

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-06-2011, 20:14
          Länk hit: #272

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Att skydda vargen betyder ju inte att man skall klia den bakom örat eller ge den en blöt puss. Vargen har ju en naturlig skygghet som inte övervinns i första taget. En ren överlevnadsinstinkt som allt annat i naturen. Vilda djur är just vilda. Det behöver man inte lära dom. Sedan är det väl med vargen som med andra hundar, man måste ge dom en näsbränna när "brottet" sker. Annars har det ingen som helst verkan utan kan ge motsatt verkan istället.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2011, 20:39
          Länk hit: #273

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Vi borde skicka ut en jägararmé beväpnade med luftgevär i skogarna, och lära vargarna att människor svider.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2011, 20:41
          Länk hit: #274

Medlem

Enligt min mening finns det ingen naturlig skygghet men jag orkar inte utveckla resonemanget nu, är för trött i kväll. Återkommer i frågan.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-06-2011, 20:48
          Länk hit: #275

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 21:41) *
          Enligt min mening finns det ingen naturlig skygghet men jag orkar inte utveckla resonemanget nu, är för trött i kväll. Återkommer i frågan.

Må vargflocken hemsöka dig i dina drömmar. d010.gif

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 19-06-2011, 08:25
          Länk hit: #276

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

varghatarna sprider inte bara osaklig och fördummande propaganda, de sätter även ut olagliga fällor och ägnar sig åt tjyvjakt i rialadistriktet. tur det finns uppmärksamma och äkta naturmänniskor som larmar polisen om vidrigheterna.

CITAT (gnon49 @ 18-06-2011, 21:14) *
          Att skydda vargen betyder ju inte att man skall klia den bakom örat eller ge den en blöt puss. Vargen har ju en naturlig skygghet som inte övervinns i första taget. En ren överlevnadsinstinkt som allt annat i naturen. Vilda djur är just vilda. Det behöver man inte lära dom. Sedan är det väl med vargen som med andra hundar, man måste ge dom en näsbränna när "brottet" sker. Annars har det ingen som helst verkan utan kan ge motsatt verkan istället.

man behöver inte ge en hund en näsbränna, vad du nu menar med det iofs, det räcker med att ignorera den om den gör fel.

människor som slår vilt omkring sig när de upptäcker hur det egentligen är, måste ha det jobbigt.
          trist.

alla hundar av jakthundsras räknas som jakthundar, ni vet de där stackarna som får sitta i hundgård hela året förutom 10 dagar då de ska prestera som fan. sad.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2011, 08:28) *
          Då får du att göra. rotfl.gif naughty.gif Risken är att du själv åker ut först. Bara för att du och sparvis har samma åsikter om jägare och vargar så måste du nog öppna dina sinnen lite mer och se hans brister och inte acceptera allt. Jag märkte samma svaghet hos dig när det gällde vitavargen.

Men nu tycker jag att vi fortsätter med vargarna. Vaktelhundeln som angreps är trots namnet ingen jakthund utan en sällskapshund.

tror den risken är tämligen liten. men du lär bli varse.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-06-2011, 09:04
          Länk hit: #277

Medlem

Inser att detta kommer att bli långt. smile.gif Mina tankar om djurens interaktion med människan. Jag anser att djuren normalt delar in omgivningen grovt sett i följande områden: Vän, fiende/hot, mat, konkurrent, ointressant.

Vän behöver knappast någon närmare kommentar. Beträffande fiende/hot så är den normala reaktionen flykt. Det är faktiskt sällsynt att ett djur som normalt kan angripa andra djur går till angepp. Det finns undantag, honor med ungar exempelvis. En björnhona med ungar bör undvikas men även älg med ungar. Mat behöver inte förklaras, åtminstone mat som uppför sig normalt. Jag återkommer till detta. Konkurrenter angrips oftast om de inte är för starka. Vargar angriper hunder om de har ett revir att försvara, delfiner dödar tumlare, lejon dödar gepardungar mm.

Den ointressanta gruppen är intressant och där anser jag att människan normalt befinner sig. Nu är läget normalt inte normalt, människan har under årtusendena satt sig i respekt så för det mesta är vi fiende/hot. Det är dock en inlärd kunskap som fort försvinner om kunskapen inte inlärs från vuxen till unge. Kommer människan till en plats där vi inte har varit på lång tid eller aldrig är djuren helt oskygga. Vi är ointressanta. Gäller oftast ödemarker och ensligt belägna öar. Även om vi från början betraktas som fiende eller hot kan vi snabbt byta kategori vilket man kan se på djur i djurparker. Att få bort stämpeln mat är lite svårare så därför ser man sällan folk som gullar med lejon som man gör med vargar.

Då tar vi förhållandet till vargen. Jag anser att vi ursprungligen tillhör kategorin ointressanta. Rovdjur upplever sällan omgivningen som ett hot men det kan snabbt ändras så därför är vi oftast fiende/hot. Den normala reaktionen är som jag skrivit ovan flykt är då hot. Det sker dock inga angrepp även om människan tar sig in i lyan till ungarna. Om en varg blir trängd kan den kanske gå till angrepp för att kunna fly men sen sticker den. Det är dock sällan vi betraktas som mat även om det skett. Hur man sen skall försöka få en varg att förstå att även en 1-åring som kryper omkring på alla fyra och ser ut som en griskulting egentligen är en människa som kan stå på två ben och är två meter lång kan vara lite knepigt.

Sen har vi förhållandet med hund + människa. Hunden upplevs som en konkurrent och angrips även om ointressanta människor finns i närheten som i Riala men även inne bland hus. Vad som händer om en kopplad hund skall angripas och det finns en människa i andra änden är en öppen fråga. Om människan försvarar hunden kan effekten bli att vi betraktas antingen som ointresseanta, fiende/hot eller konkurrent. Jag vet inte, kanske får vi svaret så småningom.

Beträffande mat som inte uppför sig normalt. Jag tänker på en episod där Jim Corbett förföljde den människoätande tigern i Champawhat, osäker på stavningen. Den hade nyss dödat en människa och Jim förföljde den in i djungeln. Trots att tigern var en van maneater, den hade dödat och ätit flera hundra, så flydde den undan med sitt senaste byte. Det var helt på det klara med att den var förföljd av en människa, missnöjda rytanden exempelvis, men ändå så gick den inte till angrepp, utom möjligen ett tveksamt försök. Maten uppträdde inte som mat utan blev ett hot. Det normala är att tigern går ur vägen för människan. Då kom inte Jim i skottläge men till slut lyckades han fälla den. Det finns en del om detta på nätet, jag har dock läst om det i en bok.

Nu är jag färdig. Kommentera gärna men bara med konstruktiv kritik. Jag har inte tagit upp hämnd för jag anser att hämnd bara finns hos djur med högre själsförmögenheter som människa eller elefant.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 19-06-2011, 10:51
          Länk hit: #278

Medlem

Du har rätt i mångt o mycket, det erkänner jag. Var det intye på Galapalosöarna en del djurarter var helt orädda för människor? När det gäller utfodring till hotade rovdjur så har jag för mig att det skall ske så att inte rovdjuret förknippar "människa=mat".

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 19-06-2011, 16:17
          Länk hit: #279

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (dahla @ 18-06-2011, 16:24) *
          Det smärtar dig att läsa sanningen varje dag här va? För du kommer inte med mycket som innehåller någon sanning... när jag ber dig komma med saklig källhänvisning försvinner du några dagar och låtsas som om det regnar.

Tyvärr kan jag inte hänga här dygnet runt som gossen gör och kommentera allt och alla.
          Jag har ett liv även utanför Odla som jag måste sköta.
          Samt att jag vill uppleva naturen på riktigt. Alla dofterna , ljuden, djuren, fåglarna och blommorna. Men jag hjälper till även här ibland .
          Vill du ha svar inom ett par minuter får du lita dig till gossen, tyvärr.

http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=9&oid=2643

Citera
          dahla
          Inlägg 23-06-2011, 11:35
          Länk hit: #280

Medlem

CITAT
          Sameby får skyddsjaga varg

Idre nya sameby beviljas skyddsjakt på en varg som befinner sig inom samebyns område. Vargen, som är av skandinaviskt uprsprung, har dödat minst två renar och det finns en uppenbar risk att den orsakar ytterligare skador. Därför beviljar länsstyrelsen i Dalarna skyddsjakt på vargen.
          Helikopter kommer att användas vid avlivningen.

Källa

Jag kan nog tycka att det är lite märkligt att vissa får hjälp så fort två djur har dödats och då ställer staten upp med helikopter och personal som avlivar djuret medans andra ombedes flytta när vargen kommer...

Jag hörde att FN har uttalat sig om vargfrågan i Sverige. FN anser tydligen att Sverige inte ska ha några vargar alls på grund av traditioner och folkgrupper i minoritet som arbetar med renskötsel och fädbobruk... undrar vem som har mest att säga till om vad gäller FN vs EU...

Citera

17 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 01:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon