Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varghatare sprider osaklig propaganda
          dahla
          Inlägg 28-05-2011, 11:24
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Sorkar är hemska djur, dom ska dödas till varje pris med katter, gift och fällor! crazy.gif

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-05-2011, 11:26
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (dahla @ 28-05-2011, 12:24) *
          Sorkar är hemska djur, dom ska dödas till varje pris med katter, gift och fällor! crazy.gif

tummenupp.gif Ha ha ha....

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 28-05-2011, 11:32
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Dahla; eftersom du inte vet ett smack om mig (och de flesta/alla andras) bakgrund eller övr levnadsomständigheter skulle jag vara lite försiktig med den typen av kategoriska påståenden.

Jag anser att man som människa inte kan förutsätta att man ska kunna göra vad man vill/hur man vill i naturen utan måste ANPASSA sig efter den. Det gäller oavsett som det handlar om att bygga nya vägar, nya broar eller nya hus. Varför skulle det vara en mänsklig rättighet att släppa sina får eller kor på lösdrift i skogen? Varför skulle det vara en mänsklig rättighet att jaga med löshund? Varför ska det vara en mänsklig rättighet att utrota djur man är rädd för?

Det är inte SÅ svårt att hålla tex får innanför elstängsel anpassat mot vargar (om man bor i sådana trakter). Inte heller att jaga m hund i lina. Däremot är jag övertygad
          om att många inte VILL ta hänsyn och anpassa sig till naturen. Klart att man vill göra som man alltid gjort.

Vad gäller vargens farlighet är jag betydligt mer rädd att stöta på en flock vildsvin eller en björn, än varg. Och när jag hade hund på jakt skulle jag aldrig komma på tanken att jaga m lös hund i vargtrakter!

Däremot tror jag alla ör överens om att vargar akdrig får bli orädda för människor och inte får förlora respekten. Exakt hur man ordnar det kan diskuteras, men den typen av allmän jakt som bedrivs i dagsläget anser jag vara förkastlig. Noggrann och metodisk skyddsjakt av specifika individer hade variet ett utomordentligt bättre alternativ!

.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Chamomille
          Inlägg 28-05-2011, 11:45
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2011, 08:59) *
          Tänkvärt. Jag har inte kopplat samman forskarnas närvaro med vargens alltmer orädda uppträdande men bitarna faller på plats. Risken är uppenbar att vargen mer betraktar människan som en jämlike och då kan det hetta till när det kommer till revirstrider. Vargen skall jagas så den blir rädd för människan, det är ingen gullig hundvalp vi talar om.

tummenupp.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-05-2011, 13:35
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2011, 08:59) *
          Tänkvärt. Jag har inte kopplat samman forskarnas närvaro med vargens alltmer orädda uppträdande men bitarna faller på plats. Risken är uppenbar att vargen mer betraktar människan som en jämlike och då kan det hetta till när det kommer till revirstrider. Vargen skall jagas så den blir rädd för människan, det är ingen gullig hundvalp vi talar om.

thumbdown.gif Näe, vilket struntprat!!! Ingen varg kommer att skada en människa om dom bara får vara ifred! Du kan väl ändå inte tro att vagen ser oss som jämlika? Den vill bara
          vara och leva sitt eget liv och därför ska vi låta dom göra det! Tycker jag!
          Läste nånstans om vargen som flyttades, den kom tillbaks till sitt revir! wub.gif Låt djuren vara, det är vi som inkräktar på deras mark anser jag! Jag vill inte bråka om detta
          utan vill bara tala om hur jag tycker!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-05-2011, 13:55
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (sqrulan @ 28-05-2011, 14:35) *
          thumbdown.gif Näe, vilket struntprat!!! Ingen varg kommer att skada en människa om dom bara får vara ifred! Du kan väl ändå inte tro att vagen ser oss som jämlika? Den vill bara
          vara och leva sitt eget liv och därför ska vi låta dom göra det! Tycker jag!
          Läste nånstans om vargen som flyttades, den kom tillbaks till sitt revir! wub.gif Låt djuren vara, det är vi som inkräktar på deras mark anser jag! Jag vill inte bråka om detta
          utan vill bara tala om hur jag tycker!

Ibland undrar jag hur man kan tolka det andra skriver så olika blink.gif

Vargen som flyttades och sen återvände fick ju inte leva så länge tyvärr men den fick några veckors respit genom flytten.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          KRT
          Inlägg 28-05-2011, 14:00
          Länk hit: #87

Medlem

Tror inte heller en varg skulle se en människa som en jämnlike! Det är helt olika arter, vi talar inte ens samma språk....

Däremot vill jag inte helt avfärda teorin om att vargar vänjer sig vid att människor är ofarliga och fredliga. Å andra sidan, med tanke på de senaste årens legala jakt och tidigare års legala jak tvivlar jag på att vargar tror människor i allmänhet är snälla och menlösa. Men visst kan det finnas enstaka individer som missförstått situationen. På dessa djur kan man ju använda samma skrämselmetoder man använder på björnar i vissa delar av Klippiga bergen. Man skrämmer dem och lär dem att människor är dumma. Endast som en sista utväg skjuts björnen. Tror aldrig man ens provat detta i Sverige! Varför vet jag inte?

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-05-2011, 14:04
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-05-2011, 14:55) *
          Ibland undrar jag hur man kan tolka det andra skriver så olika blink.gif

Vargen som flyttades och sen återvände fick ju inte leva så länge tyvärr men den fick några veckors respit genom flytten.

Det gör inte mej nåt om du skulle tycka att det jag skriver är konstigt flirting.gif jag skriver då bara som jag tänker och har ingen som helst vetenskap
          som jag lutar mej mot!
          Jasså, den varg stackaren tog dom död på! mad.gif
          jag tycker inte om att människan lägger sig i djurens normala liv, i vissa lägen kan det ju vara ofrånkomligt men ibland görs det saker helt i onödan
          tycker jag.
          Jag såg på tv hur dom väckte och grävde upp en björn ur sitt ide bara för att få veta hur den kunde ligga i dvala så länge utan mat! Vi är ganska egoistiska
          tycker jag! -cry-.gif

edit: Självklart är jag ju glad om nån tycker om mina tankar och jag gillar ju dej Stintan, men tycka ska man! smile.gif)

Redigerat av sqrulan: 28-05-2011, 14:07

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 28-05-2011, 14:12
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (sqrulan @ 28-05-2011, 15:04) *
          Jag såg på tv hur dom väckte och grävde upp en björn ur sitt ide bara för att få veta hur den kunde ligga i dvala så länge utan mat! Vi är ganska egoistiska
          tycker jag! -cry-.gif

Var det inte för att se hur dom kunde sänka hjärtrytmen? Det hade väl någonting med vår sjukvård efter hjärtoperationer eller liknande att göra? Kan man komma på bättre sätt att läka en trasig människa så är det väl inte hela världen om man nu väcker en björn i sitt ide kan ju jag tycka... björnen fick väl ändå inte sätta livet till?

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-05-2011, 14:17
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (dahla @ 28-05-2011, 15:12) *
          Var det inte för att se hur dom kunde sänka hjärtrytmen? Det hade väl någonting med vår sjukvård efter hjärtoperationer eller liknande att göra? Kan man komma på bättre sätt att läka en trasig människa så är det väl inte hela världen om man nu väcker en björn i sitt ide kan ju jag tycka... björnen fick väl ändå inte sätta livet till?

g.gif Ja hur gick det för björnen????

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 28-05-2011, 14:17
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (dahla @ 28-05-2011, 15:12) *

Oavsett syfte låter det oetiskt och jag tvivlar starkt på att man skulle få/ att de hade etiskt tillstånd för det (vilket man MÅSTE ha då msn bedriver forskning på ryggradsdjur!).
          Finns enklare, bättre och säkrare sätt att studera sådant! Och mer reproducerbara sätt dessutom....

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-05-2011, 14:46
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (sqrulan @ 28-05-2011, 15:04) *
          Det gör inte mej nåt om du skulle tycka att det jag skriver är konstigt flirting.gif jag skriver då bara som jag tänker och har ingen som helst vetenskap
          som jag lutar mej mot!
          Jasså, den varg stackaren tog dom död på! mad.gif
          jag tycker inte om att människan lägger sig i djurens normala liv, i vissa lägen kan det ju vara ofrånkomligt men ibland görs det saker helt i onödan
          tycker jag.
          tycker jag! -cry-.gif

edit: Självklart är jag ju glad om nån tycker om mina tankar och jag gillar ju dej Stintan, men tycka ska man! smile.gif )

Oj, jag tyckte inte det du skrev var ett dugg konstigt för jag håller med till viss del. Självklart ska man tycka! kram2.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-05-2011, 15:13
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-05-2011, 15:46) *
          Oj, jag tyckte inte det du skrev var ett dugg konstigt för jag håller med till viss del. Självklart ska man tycka! kram2.gif

kompiskram.gif Det lät ju bra!

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-05-2011, 15:28
          Länk hit: #94

Medlem

Hittade detta!
          http://svt.se/2.108068/1.2425208/den_flyende_bjornen_mar_bra

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 28-05-2011, 20:02
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 09:44) *
          Det var nog inte vargmarker på den tiden då folk bosatte sig...

jodå, det fanns nog varg där innan den utrotades. nu är den tillbaka - bra där.

CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 10:22) *
          Tjuvjagandet av varg är vår tids dackeuppror, böndernas sätt att resa sig mot löjliga påbud från hufvudstaden, avlägsen på mer än ett sätt.

japp, alltid trist att vara beroende av andra.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-05-2011, 18:21
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Herkules får ursäkta men detta var det dummaste jag läst i den här debatten.

CITAT (herkules @ 28-05-2011, 09:08) *
          har man valt att bosätta sig/ha sommarnöje i vargmarker får man ta seden dit man kommer, vilda djur vet inte att mark är "någons tomt"

Som redan påpekats har ingen nu levande människa bosatt sig i vargmarker, för det har inte funnits varg i större delen av Sverige på över 100 år. Vargen är ur den synpunkten ett nytt djur här nere. Av samma enkla anledning har inte heller någon människa dödats eller skadats. Inte sen en människouppfödd varg släpptes ut utan att den kunde jaga för snart 200 år sen. Hur detta nutida experiment kommer att avlöpa får vi se, risken är att det blir ett blodigt slut. Läs om alla barn som vargdödats i Indien.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          herkules
          Inlägg 29-05-2011, 18:44
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

ja, du får tycka att det jag skriver är hur dumt som helst, det finns nog inget jag bryr mig mindre om. jag skrev också att vargen varit utrotad. men man läser det man vill läsa. det finns varg nu, lev med det eller flytta.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          smuleborg
          Inlägg 29-05-2011, 18:57
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Varit i London några dagar, hemma igen! Ser i e-postinkorgen.

Min anmälan till Polisen är registrerad och vidarebefordrad till Roslagens brottssamordningssektion.

Länsstyrelsen i Stockholms län har meddelat att ärendet är skickat vidare till berörd enhet.

Svenska Naturskyddsföreningen har meddelat:
          "Det är nog dessvärre inte ovanligt med sådan här typ av hets mot vargarna.
          Jag tycker du kan skicka det till de lokala tidningarna också. Här i Österåker är det Mitti Roslagen, Kanalen och tidningen Skärgården.
          Det är bra att man offentliggör denna typ av lögner och osaklighet om våra rovdjur."

Håller med någon som skrev något i stil med "Jag är mer rädd för vildsvin...".

Ja, kanske skulle vi låtit "flygbladen" sitta kvar, folk förstår det "absurda". Förmodligen finns fler flygblad som vi inte såg.

Attacken på hund i Riala; hunden var inte kopplad. Det råder kopplingstvång på hundar under rätt stor del av året; det går givetvis att hålla hunden kopplad resten av året också.

Har bekanta som (på hästrygg) sett varg på nära håll, hästarna stod blickstilla. Efter ett par-tre ögonblick lommade vargen iväg. Ja, det hör väl inte hit (läste i SVD-länken om hästägaren i Varg-Riala-artikeln).

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-05-2011, 19:15
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (herkules @ 29-05-2011, 19:44) *
          ja, du får tycka att det jag skriver är hur dumt som helst, det finns nog inget jag bryr mig mindre om. jag skrev också att vargen varit utrotad. men man läser det man vill läsa. det finns varg nu, lev med det eller flytta.

Eller återställ vargfriheten. Det finns flera olika lösningar på ett problem. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 29-05-2011, 21:47
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Om ulven skrivs det nästan ockulta saker men sorkjävlarna vill ni ha ihjäl. (förlåt det drastiska tonfallet).

Eftersom man inte får stänga hundens bur under natten så händeföljande. Jag kom nerlullande i trappan från sovkammaren på övervåningen i förrgår morse. På mattan i hallen låg en uppspydd mus (osedevanligt stor och hel!). Taxnuckan hade bara varit inne och på kontrollerad promenad, men suttit i snöre och solat på altanen en stund. Det tog sedan en kvart att trassla fram henne under altanen. Gissningsvis var det där hon knipit musen.
          Satte en musbur gillrad med en bit (liten )västerbotten.
          I morse så var det bråttom ut och jag satte damen på lina.hon gickgenasttill"vanligastället" och sedan kokade jag kaffe. Då hörde jag ett för taxen extremt vasst skall. När jag kom ut lågen mus i buren. Stendöd.

Men! Det förvånar mig inte. Ett flertal gånger har jag bara stampat i golvet eller i marken och musen har fått hjärtslag och kolavippat på direkten. Skallet ändade nog den stackars krakens liv innan jag hade dränkt den.

Men jagtar gärna emot tipps om sorkavdagatagning. Kors, kors: Ett naturens missfoster.
          Men å andra sidan har det visat sig mycket mer haraongan och gråfågel så det handlar ju om balans.

Citera

17 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-08-2025, 03:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon