Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > alkohol, Hur sluta...?
          Biggan_
          Inlägg 29-05-2011, 21:30
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Det är inte helt lätt att sätta sej in i din sits, men du skriver om tristess och ensamhet. Det kan du väl göra något åt? Det finns ju massor av föreningar med olika inriktning som man kan gå med i beroende på intresse. Höst och vår brukar det vara olika kurser man kan gå.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-05-2011, 01:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Andra har också skrivit det jag skriver , sök hjälp av något slag , kanske "bara" hos en kurator .

Det hjälper att bara få prata , tro mig , om sina problem oavsett vad som orsakar dem. Jag har själv genom åren haft stor hjälp av det vid flera tillfällen bl a när jag var tvungen att sluta jobba och bli sjukpensionär.

Att prata med någon , antingen de har utbildning eller upplevt det svåra själv , är enligt mig det bästa man kan göra. Stämmer det inte med den första man träffar så letar man tills man hittar den som man har förtroende för. De kan ge en nya infallsvinklar , de kan provocera osv osv för att man ska tänka i andra banor. Sedan har jag tyckt att det har varit som att jag lägger över mina problem/sorg, eller vad det nu varit ,på den andra personen och på så sätt lyfts mer och mer av min "börda " av.

Kan nog förstå hur du mår , men du måste hitta något som gör det värt att kliva upp på morgonen och hålla sig nykter . Behöver inte alls vara något stort bara det är något som du tycker /kan tycka är bra.

Nu kanske du tycker det här låter löjligt men jag har faktiskt klivit ur sängen vissa dagar enbart , och då menar jag enbart , för att få se hur mina frösådder och andra växter sett ut. Vad jag vill tala om med det är att det behöver inte var något stort utan det gäller att hitta ( eller rättare sagt hitta på ) saker som gör det värt att kravla sig upp ur den djupa brunn man hamnat i.

Håller tummarna för att du kan ta dig ur det här , du har en önskan att göra det annars hade du aldrig skrivit om det här på Odla . Därmed har du också skapat den första pinnen på den stege som du måste använda för att ta dig " upp " ur det här.

Redigerat av mamamaggan: 30-05-2011, 01:38

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-05-2011, 09:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (malcolm @ 29-05-2011, 22:21) *
          ...Känner mig helt värdelös...

Det kan väl hända att du känner dig värdelös (och jag känner igen det så jag ska inte säga något...), men du är inte värdelös. Du är en trevlig odlamedlem som berikar forumet, du tar hand om din son som behöver dig, ... Försök hitta lite positivt, det är inte lätt att tänka om, jag vet det. Man blir knäpp om man bara sitter ensam hemma. Kanske du kan gå någon kvällskurs eller nåt, bokcirkel, vad som helst där du får komma ut och träffa folk och skratta. Sen behöver du fortfarande hjälp med ditt beroende, men det blir kanske lite lättare att ta tag i när inte allt runtomkring känns lika nattsvart? Fortsätt skriva här om du vill det, det kanske kan hjälpa lite i sig? smiley_small_hug.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          fvd
          Inlägg 30-05-2011, 23:05
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Hej igen Malcolm !

Bra att du inte ger dig du behöver verkligen hjälp det förstår jag. Jag har många anhöriga som har befunnit sig i din situation. Du är en fighter som har tagit dig igenom så mycket och är värd ett bättre liv. Jag är helt övertygad om att du kan komma ur det här med rätt hjälp. Sök behandling omedelbart. Börja med att ringa upp ett behandlingshem och prata med dem där kan du få rådgivning och hjälp att komma vidare. Jag vet inte vad du har för ekonomiska möjligheter men det går att lösa. Nämndemansgården är ett välrenomerat behandlingshem i Skåne men det finns andra också. Jag tycker fortfarande att du skall åka till Halmstad på på konventet där finns folk kan hjälpa dig vidare bara du ber om hjälp. Du har en sjukdom som är behandlingsbar och du orkar inte vara ensam nu, Jag håller tummarna ! Fortsätt att prata med oss.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Suz
          Inlägg 31-05-2011, 23:30
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Även jag har människor i min närhet som har missbruksproblematik på ett eller annat sätt och någonting som kan vara svårt är att ta det där första steget (när man väl insett och erkänt det inför sig själv) och "visa upp sig" på någon "klinik" eller dylikt.
          En av de som kommit längst i sin läkning har nyttjat ett forum, vilket hjälpt honom oerhört.
          Kanske kan det även vara dig till hjälp?

https://www.alkoholhjalpen.se/forum/

smiley_small_hug.gif

--------------------
          Zon II

Citera
          smuleborg
          Inlägg 31-05-2011, 23:44
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gunilla T @ 25-05-2011, 08:15) *
          Malcolm, det är du som måste engagera dig, ingen kan göra något för dig, annan än du själv. De människor eller organisationer som arbetar med missbruk är redskap i ditt eget arbete att bli nykter. Du äger problemet och endast du kan förändra det.
          Trots allt är AA bland det bästa Sverige kan erbjuda och du känner ju väl till deras program.

Lycka till!

Håller med Gunilla.

Nämndemansgården, jo. Det kostar som regel en rejäl slant. Och Gunillas inlägg tar över.

För att "tas om hand" enligt LVM, måste du vara riktigt "illa däran". Det är den bistra verkligheten. Gunillas inlägg tar över här också.

Ensamhet och tristess kanske är en av vår största "folksjukdom"? Om det är roten, börja där. Meningen med livet är den mening vi ger det. Det måste gå.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-06-2011, 10:02
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Stor kram tilld dig Malcolm - du är i n t e värdelös - du har massor att ge men du är sjuk och jag hoppas du får hjälp med att börja må bättre. Jag tycker iaf att det är roligt och bra att du finns här på odla.

kompiskram.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 02-06-2011, 16:25
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Förresten Malcolm...finns det ingen form av "vuxendagis" där du bor? I psykiatrins eller kommunens regi? Visst, det kan finnas lite störda personer där, men vaf*n...låt personalen ta hand om dom! smiley_small_hug.gif Du kommer dig iaf hemifrån och får lite andra intryck - det mår hjärnan bara bra av...på sikt iaf.

Redigerat av Eva-Helene: 02-06-2011, 16:27

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 13:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon