Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ta hand om ett skärsår
          malcolm
          Inlägg 13-06-2011, 06:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Jordgubbe @ 12-06-2011, 22:12) *
          Någon här kanske haft en liknande erfarenhet ?. Jag har även läst lite grand om ärr-krämer som kan minska risken för sk hypertrofiska ärr och göra ärr lite finare.
          Dock kräver de att huden har läkt ihop först.

Jag har haft otaliga sår som jag åsamkat mig både på jobbet och hemma och för det mesta brukar man inte behöva göra någonting, kroppen har en otrolig förmåga att läka sig själv. Det enda är väl att så gott det går se till att skydda skadan från den värsta smutsen och som jag sa tidigare så skall man inte hålla på och pilla med såret, vill man skölja rent skall man göra det med saltösning som finns på apoteket och då menar jag skölja och inte hålla på och dutta med kompresser ed.

Citera
          Samsara
          Inlägg 13-06-2011, 07:02
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 23:47) *
          Tyckte att du skrev att du skar dig för någon vecka sedan confused.gif

Jag har haft väldigt mycket skärsår på händerna men aldrig något som tagit så lång tid, inte ens när det sytts. Självklart kontaktar man vårdcentral om man är orolig.

Jag såg att jag skrivit fel efter att jag hade postat det.

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 13-06-2011, 19:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Var till vårdcentral idag och fick såret ordentligt tvättat, de tyckte att det såg bra
          ut och sa att jag inte kunnat ta hand om det på bättre sätt.

Nu ser det mer ut som en brännblåsa fast i samma färg som huden, glansigt och utan fingeravtrycksmönster. Skarven syns men i samma nivå som huden så håller det sig där (inte svullnar upp/hårdnar) kommer det nog synas minimalt när huden bildar nytt lager med "fingertrycksmönster" igen.

Smärtan kvar givetvis men får huden bättre kontakt nu så är ju förutsättningarna för läkning bättre och det kommer kanske kännas lite lättare. Inget plåster på, och försöker ta det lugnt med rörelser. Tänkte boosta igen med bra mat. Smörja på med lite aloe vera gel eller någon bra kallpressad olja om det blir för torrt men framförallt se till att det är rent.

Jag vet att en del kanske tycker att man överreagerar, men ibland behöver man råd och stöd från andra. Jag lever ganska ensam och har svårt att prata om personliga problen och bekymmer, men jag vet att det hjälper att göra det och kan få en att se saker på ett annat sätt.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-06-2011, 20:52
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Jordgubbe @ 13-06-2011, 20:50) *
          ...en del kanske tycker att man överreagerar...

Bry dig inte om dem i så fall. Klart du ska fråga om du undrar. Jag tycker också att det har läkt långsamt så det är inte konstigt att du blev fundersam, skönt att de på vårdcentralen sa att allt var bra!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Motti
          Inlägg 13-06-2011, 22:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ett skärsår i fingret ska inte vara några problem vid den här tiden på året ,jag har fått lära mig att koksalt är bra det kan man koka själv i msk salt till en halv liter vatten.Att skära sig i augusti mitt i röttmånaden kan vara värre då kan det bli dökött i såret osv.Jag skar mig på ett kaffelock när jag var tio år och vägrade åka till docktorn men sedan högg jag av pekfingertoppen med en yxa så då var det ju bara att åka till Vårdcentralen och bli sydd men såret från kaffelocket hade det blivit dökött i så det fick de skrapa ur :(Tror inte du får några problem med ditt finger om inte såret är väldigt djupt.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 10:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon