CITAT (Shabbadang @ 27-05-2011, 10:58)

Ingen vinter är den andra lik. Kom ihåg att i fjol kom kylan redan i bärjan av november. Ifall växterna inte har hunnit avmogna riktigt då så tar det mycket hårdare.
Är harris vildväxande där eller inplanterad? Det finns ju en anledning att harriset följer kusterna i sin vilda utbredning, närmare bestämt mildare vintrar. I Sverige ligger det ju på sin nordgräns redan:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/cytis/cytiscov.jpgja där ser man, jo det var en svår vinter, i dec vare det som kallast dvs neråt -23c i trädgården och i feb smälte snön fort en mildperiod och efter nätter ner mot -15c/-18c utan snö isolering. tycker det är lite intressant det där att det har gått så hårt fram, känsligare växter i trädgården klarade sig utan problem. men dom kan ju ockås ha mognat bättre eller på nåt annats sätt varit till deras fördel.
det var en bra fråga om den är vildväxande eller inplanterad, brukar man plantera in dom ? vad har dom för syfte såfall? just där växer dom även på öppnare marker i skogen och utmed vägkanterna, dom sprider sig bra så det är ju svårt att säga men visst finns dom där både i trädgårdar och inte. dom i vår backe var ganska stora. detta är i nordöstra skåne för att vara exakt.
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-05-2011, 12:51)

Jag tror de har frusit, ek och andra träd har tydligen förlorat första bladfloret långt ner i landet,många rapporter om hel eller halvdöd blåregn osv ..
ja det var mycket som frös i början av maj, min minikiwi frös långt ner i förvedade delar fast det bara var några minusgrader, men vid fel tidpunkt så kan det gå illa. har bara upplevt frusna ekar en gång innan i mitt liv. är inte så vanligt i skåne. även om det händer.