Alexander-VG-zon3
Hej hej

pratade med mormor idag som hade röjt i min del av trädgården tagit veck visset och ogräs och sånt, i trädgården har vi (jag och mormor) en backe med diverse prydnadsbuskar och annat, bland annat hade vi ett stort och fint bestånd av Harris, även i skogen och utmed vägkanterna har där varit mycket Harris och även i andras trädgårdar har dom trivs bra.

mormor så idag att samtliga i vår trädgård har dött, bruna och svarta grenar, även i andras trädgårdar har dom dött. och likaså alla i naturen, utmed vägkanterna har dött. hela populationen i just det området verkar ha dött (enligt mormor, har inte sett det själv).

är det nåt specillt som har hänt i år/förra året ? sjukdom ? eller är verkligen Harris så vinterkänsliga att dom frös ihjäl ? även då det är zon 1-2 så blev det ju kallt ca -20c/-22c tror jag mina föräldrar fick i sin trädgård (skyddad trädgård). i min och mormors blev det ca -23c, i andra delar av kommunen allt ifrån -20c till -27c.

har det hänt i andra delar av sverige ?

tycker Harris är så fina, hoppas att det finns frön som kan gro.
Shabbadang
Harris fryser ner kalla vintrar. Men jag tror den kommer tillbaka nedifrån roten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Harris
Alexander-VG-zon3
läste på alla sidor utom just wiki tack för länken tummenupp.gif , men tycker ändå det är konstigt att dom dött av kyla, så kallt borde dom väl egentligen klarar. vintern 04 blev det -24c och kommer inte ihåg att Harris hade problem då. vad har dom får utbredning i sverige egentligen ? skåne och halland och vissa delar av småland har jag sett dom.
Shabbadang
CITAT (flaxss @ 27-05-2011, 09:10) *
läste på alla sidor utom just wiki tack för länken tummenupp.gif , men tycker ändå det är konstigt att dom dött av kyla, så kallt borde dom väl egentligen klarar. vintern 04 blev det -24c och kommer inte ihåg att Harris hade problem då. vad har dom får utbredning i sverige egentligen ? skåne och halland och vissa delar av småland har jag sett dom.

Ingen vinter är den andra lik. Kom ihåg att i fjol kom kylan redan i bärjan av november. Ifall växterna inte har hunnit avmogna riktigt då så tar det mycket hårdare.
Är harris vildväxande där eller inplanterad? Det finns ju en anledning att harriset följer kusterna i sin vilda utbredning, närmare bestämt mildare vintrar. I Sverige ligger det ju på sin nordgräns redan: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/cytis/cytiscov.jpg
kerstin z5-6
Jag tror de har frusit, ek och andra träd har tydligen förlorat första bladfloret långt ner i landet,många rapporter om hel eller halvdöd blåregn osv ..
mamamaggan
Vi har massor med något som svärmor kallade harginst. Vet inte det latinska namnet. Om det är detsamma som harris så har den inte häruppe iaf tagit skada av vintern, tyvärr.

Vi har den vid sommarstugan och den har spridit sig överallt. Vi har grävt upp och gett bort eller kastat men det går inte att hejda den att dyka upp överallt på tomten.

Om det är samma som din harris Flaxss så borde det vara något lokalt som gör att buskarna nere i Skåne dör.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Shabbadang @ 27-05-2011, 10:58) *
Ingen vinter är den andra lik. Kom ihåg att i fjol kom kylan redan i bärjan av november. Ifall växterna inte har hunnit avmogna riktigt då så tar det mycket hårdare.
Är harris vildväxande där eller inplanterad? Det finns ju en anledning att harriset följer kusterna i sin vilda utbredning, närmare bestämt mildare vintrar. I Sverige ligger det ju på sin nordgräns redan: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/cytis/cytiscov.jpg

ja där ser man, jo det var en svår vinter, i dec vare det som kallast dvs neråt -23c i trädgården och i feb smälte snön fort en mildperiod och efter nätter ner mot -15c/-18c utan snö isolering. tycker det är lite intressant det där att det har gått så hårt fram, känsligare växter i trädgården klarade sig utan problem. men dom kan ju ockås ha mognat bättre eller på nåt annats sätt varit till deras fördel.

det var en bra fråga om den är vildväxande eller inplanterad, brukar man plantera in dom ? vad har dom för syfte såfall? just där växer dom även på öppnare marker i skogen och utmed vägkanterna, dom sprider sig bra så det är ju svårt att säga men visst finns dom där både i trädgårdar och inte. dom i vår backe var ganska stora. detta är i nordöstra skåne för att vara exakt.

CITAT (kerstin z5-6 @ 27-05-2011, 12:51) *
Jag tror de har frusit, ek och andra träd har tydligen förlorat första bladfloret långt ner i landet,många rapporter om hel eller halvdöd blåregn osv ..

ja det var mycket som frös i början av maj, min minikiwi frös långt ner i förvedade delar fast det bara var några minusgrader, men vid fel tidpunkt så kan det gå illa. har bara upplevt frusna ekar en gång innan i mitt liv. är inte så vanligt i skåne. även om det händer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 27-05-2011, 14:35) *
Vi har massor med något som svärmor kallade harginst. Vet inte det latinska namnet. Om det är detsamma som harris så har den inte häruppe iaf tagit skada av vintern, tyvärr.

Vi har den vid sommarstugan och den har spridit sig överallt. Vi har grävt upp och gett bort eller kastat men det går inte att hejda den att dyka upp överallt på tomten.

Om det är samma som din harris Flaxss så borde det vara något lokalt som gör att buskarna nere i Skåne dör.

det är nog samma växt, det är bara efter denna vinter/år dom tagit stryk. innan har de klarat sig utan problem och spritt sig så som du beskriver. tycker de är vackra, lite garrigue känsla va det i backen med ginsten och det sandiga och torra.
Erland
Jag har gott om Cytisus scoparius i trädgården (dom förökar sig rikligt) och varje riktigt kall vinter så brukar några stryka med. Det verkar vara en mycket stor variation i härdigheten mellan enskilda exemplar.
Denna vinter har 3-4 stycken dött medans några har klarat sig förhållandevis bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon