Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lövträd, vad är det här?
          Gåsis
          Inlägg 30-05-2011, 19:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Men när är dom grobara då? När dom trillar av, innan eller efter? Jag som tänkte vara på g och ta här hemma....Kanske har jag semester då.

/Åsa

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-05-2011, 20:06
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gåsis @ 30-05-2011, 20:50) *
          Men när är dom grobara då? När dom trillar av, innan eller efter? Jag som tänkte vara på g och ta här hemma....Kanske har jag semester då.

/Åsa

De bör vara grobara efter att de ramlat av själv, annars blevo det nog inte många almar. Men jag skulle även tro att de är grobara redan nu, om man plockar. Det är ju en liten nöt, så man får känna på klumpen i mitten att det finns något material där. Det fylls på mer och mer allt eftersom fröna växer. Hur man skall få dem att gro vet jag inte, men jag gissar att det är en bra taktik att placera fröna nästan vid ytan i fuktig jord, och sedan se till att det fortsätter hålla sig fuktigt med hjälp av sprayflaska eller liknande. De skall gro snabbt i alla fall, de behöver ingen stratifiering.

Redigerat av Huggorm: 30-05-2011, 20:07

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-05-2011, 06:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det står så här på Wikipedia om utbredningsområdet: "I Norden finns skogsalmen över en stor del av fastlandet, i Norge upp i Nordlanden, i Sverige till Ångermanland och sydligaste Lappland eller ungefär så långt som hasseln går, och även i södra Finland." Hur är det med härdigheten hos lundalm och vresalm? De ska vara mer småväxta. Jag har för mig att lundalmen riskerar att utrotas av almsjukan, du kanske borde skaffa en sån?

Alm

Lundalm

Vresalm

Almsjukan drabbar väl alla tre. Som någon skrev så kanske du kan göra en insats för att rädda almen genom att ha ett friskt träd utanför riskzonen. Då undrar jag om svampsporerna inte kan finnas på frön som någon skickar söderifrån, någon som vet?

Almsjuka

CITAT (Cilla @ 30-05-2011, 11:48) *
          ...Fröerna kallas "manna" (manna från himlen, de regnar ju ned sedan när de mognat/torkat) och är delikata att äta. Lika gott vårtecken som sparrisen och nästan lika exklusiv, mild smak. Just när de är så färska som på din bild äter man dem. Som de är eller i sallader...

Vad intressant, det visste jag inte. Tyvärr är det för sent för att smaka här, alla almar jag kände till är borta. crying.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-05-2011, 11:27
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Myosotis @ 31-05-2011, 07:46) *
          Det står så här på Wikipedia om utbredningsområdet: "I Norden finns skogsalmen över en stor del av fastlandet, i Norge upp i Nordlanden, i Sverige till Ångermanland och sydligaste Lappland eller ungefär så långt som hasseln går, och även i södra Finland." Hur är det med härdigheten hos lundalm och vresalm? De ska vara mer småväxta. Jag har för mig att lundalmen riskerar att utrotas av almsjukan, du kanske borde skaffa en sån?

Alm

Lundalm

Vresalm

Almsjukan drabbar väl alla tre. Som någon skrev så kanske du kan göra en insats för att rädda almen genom att ha ett friskt träd utanför riskzonen. Då undrar jag om svampsporerna inte kan finnas på frön som någon skickar söderifrån, någon som vet?

Almsjuka
          Vad intressant, det visste jag inte. Tyvärr är det för sent för att smaka här, alla almar jag kände till är borta. crying.gif

Inget fel på smaken men det går åt några frön till ett mål. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-05-2011, 16:20
          Länk hit: #25

Moderator

CITAT (Myosotis @ 31-05-2011, 07:46) *

En mycket god tanke, men redan för skogsalmen är östersund på gränsen och de båda andra är säkert inte härdigare i alla fall.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 31-05-2011, 16:38
          Länk hit: #26

Medlem

Nu verkar mitt almprojekt gå i stöpet. Växtvaruhuset lät minst sagt tveksamma till om dom kunde skaffa mig en alm. Men dom skulle försöka.

/Åsa

Citera
          NilaM
          Inlägg 31-05-2011, 17:10
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 48 515

Lite roligt. Just idag införskaffade jag mig Lilla fälthandboken "träd och buskar" just för att jag inte kan något om träd och vill lära mig. (Billig för den som är intresserad wink.gif )

Enligt den växer Skogsalmen upp till södra Norrland.

Vresalmen verkar mer trivas i södra delar, finns på Öland enligt boken.
          Lundalmen finns på Gotland och Öland.

Men det är i vilt tillstånd. Boken brukar specifiera om den mest är till som prydnadsträd uppåt våra trakter.
          Men det borde ju inte skada att testa. Om du som sagt hittat alm däruppe så talar väl det för sig själv.

Lycka till!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-05-2011, 17:11
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (Gåsis @ 31-05-2011, 17:38) *
          Nu verkar mitt almprojekt gå i stöpet. Växtvaruhuset lät minst sagt tveksamma till om dom kunde skaffa mig en alm. Men dom skulle försöka.

/Åsa

Det finns ju almsjukeresistenta almar att köpa, men det är korsningar mellan utländska almsorter, företrädelsevis asiatiska. Men härdighet är väll tyvärr inget de prioriterat i aveln.

Citera
          KRT
          Inlägg 31-05-2011, 17:16
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Men om inte almsplintborren finns i Östersund lär inte almsjukan vara npgot större problem. Det är väl som malaria, för att få smittspridning behövs myggor av ett visst släkte. Utan myggorna, ingen smittspridning. Vilket utnyttjas i bekämpandet av sjukdomen.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-05-2011, 17:21
          Länk hit: #30

Moderator

CITAT (KRT @ 31-05-2011, 18:16) *
          Men om inte almsplintborren finns i Östersund lär inte almsjukan vara npgot större problem. Det är väl som malaria, för att få smittspridning behövs myggor av ett visst släkte. Utan myggorna, ingen smittspridning. Vilket utnyttjas i bekämpandet av sjukdomen.....

Idag ja, men hur är det om tio år? Men hur som helst så krävs det en viss mängd bladmassa för att det skall locka till sig almsplintborren. Trädet måste alltså nå en viss storlek innan det blir angripet. Vart gränsen går vet jag inte, och det varierar nog lite också. Men det kanske tar 20-30 år innan trädet eventuellt blir angripet, så jag tycker ändå det är värt mödan att plantera.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-05-2011, 17:45
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gåsis @ 31-05-2011, 17:38) *

/Åsa

Fast frön till en liten almskog är på väg.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-06-2011, 15:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om inte Växtvaruhuset kan, beställ från någon annan!

Sedan ska vi inte ge upp almen pga almsplintborrens spridande av kärlsjukdomarna. Även i områden och länder där almarna är klassade som utrotade, t ex stora delar av England, har en och annan alm klarat sig.

Och som sagt så ryker almarna snabbast i södra delarna av landet. Även på håll där, t ex Gotland, har man fortfarande projekt igång för att försöka begränsa och avgränsa smittan, och rädda viktiga delar av almbeståndet. I vissa städer vaccinerar man enskilda viktiga individer.

Att satsa på en almallé eller dyra större almträd för tätort i södra delarna av landet är inte att rekommendera. Men att som privatperson föröka och köpa in ett eller ett par exemplar - japp! Särskilt i din zon.

Till min privata tomt har jag flyttat småplantor. Naturligtvis kommer just mina almar att rädda hela norra Storstockholms almbestånd så småningom... ;-) Skogsalmen är ett fantastiskt träd, almsplitborrens lyckade framfart kommer säkert att mötas av en eller annan motståndare också så småningom. Lagom i tid till dess mina almar växt upp...

Så länge det finns en enda alm så finns allt hopp kvar.

--------------------

Citera
          Gåsis
          Inlägg 01-06-2011, 16:40
          Länk hit: #33

Medlem

Ja, det känns skönt att vara en av dom som räddar världen tummenupp.gif Jag har ännu inte hört något från växtvaruhuset, men jag ska ta en sväng förbi där någon dag och se om jag kan pressa på. Andra zonknäcker japanska lönnar och annat fint, jag längtar efter en alm. Så det kan bli. Tack för all uppmuntran!

/Åsa

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-06-2011, 21:12
          Länk hit: #34

Moderator

"Herbie", en ovanligt stor och välkänd amerikansk alm, hade almsjukan femton gånger innan döden slutligen inträffade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Herbie_%28tree%29

Citera
          KRT
          Inlägg 02-06-2011, 08:21
          Länk hit: #35

Medlem

En näve almfrö är på väg! Om alla tar sig har du snart en almskog smile.gif

--------------------

Citera
          Gåsis
          Inlägg 02-06-2011, 08:25
          Länk hit: #36

Medlem

Nu har jag hängslen o livrem för nu har jag tiggt frö från två håll, tack snälla.

/Åsa

Citera
          KRT
          Inlägg 02-06-2011, 08:29
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Gåsis @ 02-06-2011, 09:25) *
          Nu har jag hängslen o livrem för nu har jag tiggt frö från två håll, tack snälla.

/Åsa

Som sagt, du har snart en almskog wink.gif

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-06-2011, 08:31
          Länk hit: #38

Moderator

Men prova gärna också fröna från trädet på bilderna, det har ju bevisligen goda arvsanlag för att klara kallt klimat.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 02-06-2011, 08:36
          Länk hit: #39

Medlem

Huggorm, det ska jag. Men det har precis kommit igång så jag måste nog vänta lite. Vi är sena av oss här uppe!

/Åsa

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-06-2011, 08:58
          Länk hit: #40

Gäster

Ursäkta lite OT - här finns ju kunskap om alm så jag passar på att fråga..

I vår har jag planterat ett alldeles förtjusande träd, Ulmus x hollandica `Jacqueline Hillier´ . En småväxande hybridalm som är toppympad. Hur är det med almsjukan på dessa hybrider?

Redigerat av Gunilla T: 02-06-2011, 08:59

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-11-2025, 07:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon