Hej alla kunniga trädgårdsmänniskor!
Har varit medlem här ett tag men inte skrivit så mycket.. Nu skulle jag dock behöva lite tips och råd inför sommarens projekt; göra framsida/entré lite trevligare!
Staketet ska bytas mot en häck och jag vill även plantera ett mindre träd vid uppfarten på insidan av häcken.
Häcken ska planteras öster om huset och får mycket sol på förmiddagen, men sedan mest skugga. Den befintliga jorden är lerig men ska förbättras. Läget är ibland lite blåsigt. Zon 5.
Eftersom ytan mellan huset och gatan inte är så stort vill jag ha en häck som inte är alltför starkväxande, en klippt häck antar jag är det enda som funkar om den inte ska bli för stor? Där häcken tar slut kommer ett befintligt syrénbuskage att ta vid, så det skadar ju inte om häcken passar bra ihop med syrén

Trädet bör vara ganska tåligt eftersom det är lite blåsigt (när det blåser norrifrån). Jag vill ha ett träd med stam och gärna vid krona för att få lite takkänsla. De träd jag hittills funderat på är Pärlrönn eller Rosenhagtorn. Någon som har erfarenheter av dessa? Pärlrönnen verkar inte bli så stor enligt vad jag har läst, men blir den som ett riktigt träd eller passar det bättre i rabatt? Någon sorts prydnadsapel skulle jag också kunna tänka mig, men hur klarar de blåst?
Tar tacksamt emot alla tips!