|
Fanny-Lo
30-05-2011, 21:46
Hej alla kunniga trädgårdsmänniskor! Har varit medlem här ett tag men inte skrivit så mycket.. Nu skulle jag dock behöva lite tips och råd inför sommarens projekt; göra framsida/entré lite trevligare! Staketet ska bytas mot en häck och jag vill även plantera ett mindre träd vid uppfarten på insidan av häcken. Häcken ska planteras öster om huset och får mycket sol på förmiddagen, men sedan mest skugga. Den befintliga jorden är lerig men ska förbättras. Läget är ibland lite blåsigt. Zon 5. Eftersom ytan mellan huset och gatan inte är så stort vill jag ha en häck som inte är alltför starkväxande, en klippt häck antar jag är det enda som funkar om den inte ska bli för stor? Där häcken tar slut kommer ett befintligt syrénbuskage att ta vid, så det skadar ju inte om häcken passar bra ihop med syrén  Trädet bör vara ganska tåligt eftersom det är lite blåsigt (när det blåser norrifrån). Jag vill ha ett träd med stam och gärna vid krona för att få lite takkänsla. De träd jag hittills funderat på är Pärlrönn eller Rosenhagtorn. Någon som har erfarenheter av dessa? Pärlrönnen verkar inte bli så stor enligt vad jag har läst, men blir den som ett riktigt träd eller passar det bättre i rabatt? Någon sorts prydnadsapel skulle jag också kunna tänka mig, men hur klarar de blåst? Tar tacksamt emot alla tips!
Shabbadang
01-06-2011, 11:50
CITAT (Fanny-Lo @ 30-05-2011, 22:46)  Hej alla kunniga trädgårdsmänniskor! Har varit medlem här ett tag men inte skrivit så mycket.. Nu skulle jag dock behöva lite tips och råd inför sommarens projekt; göra framsida/entré lite trevligare! Staketet ska bytas mot en häck och jag vill även plantera ett mindre träd vid uppfarten på insidan av häcken. Häcken ska planteras öster om huset och får mycket sol på förmiddagen, men sedan mest skugga. Den befintliga jorden är lerig men ska förbättras. Läget är ibland lite blåsigt. Zon 5. Eftersom ytan mellan huset och gatan inte är så stort vill jag ha en häck som inte är alltför starkväxande, en klippt häck antar jag är det enda som funkar om den inte ska bli för stor? Där häcken tar slut kommer ett befintligt syrénbuskage att ta vid, så det skadar ju inte om häcken passar bra ihop med syrén  Trädet bör vara ganska tåligt eftersom det är lite blåsigt (när det blåser norrifrån). Jag vill ha ett träd med stam och gärna vid krona för att få lite takkänsla. De träd jag hittills funderat på är Pärlrönn eller Rosenhagtorn. Någon som har erfarenheter av dessa? Pärlrönnen verkar inte bli så stor enligt vad jag har läst, men blir den som ett riktigt träd eller passar det bättre i rabatt? Någon sorts prydnadsapel skulle jag också kunna tänka mig, men hur klarar de blåst? Tar tacksamt emot alla tips! Du skriver inte hur hög häcken ska vara men måbär är ett bra tips för skuggigt läge i hårdare klimat. Pärlrönnen blir ett litet träd eller stor buske, beroende på om den har stam eller ej. Den är fin.
Fanny-Lo
01-06-2011, 18:15
Jag har faktiskt tittat lite på just måbär, verkar tålig och fin. Det kanske blir den. Hur snabbt kan man få en tät häck ca 1 meter om man väljer måbär? Har förstått att man ska klippa ner den direkt vid plantering, kanske en gång till innan hösten, eller?
Jag har en känsla av att pärlrönnen blir lite för liten ändå. Jag tycker om rönnar, finns det fler som inte blir så stora (men större än pärlrönn)? Har även sett en rysk lönn som jag tror hette "hot wings" som var väldigt fin, är den tålig? Någon som har en sån?
kerstin z5-6
01-06-2011, 18:38
jag skulle välja en Malus! som träd.Tex M.Rubin om du vill ha en rödbladig, finns massor av fina i det släktet som blir lagom stora
Shabbadang
01-06-2011, 22:00
CITAT (Fanny-Lo @ 01-06-2011, 19:15)  Jag har faktiskt tittat lite på just måbär, verkar tålig och fin. Det kanske blir den. Hur snabbt kan man få en tät häck ca 1 meter om man väljer måbär? Har förstått att man ska klippa ner den direkt vid plantering, kanske en gång till innan hösten, eller?
Jag har en känsla av att pärlrönnen blir lite för liten ändå. Jag tycker om rönnar, finns det fler som inte blir så stora (men större än pärlrönn)? Har även sett en rysk lönn som jag tror hette "hot wings" som var väldigt fin, är den tålig? Någon som har en sån? Måbär växer snabbt och blir tät när man klipper den. Den grönskar också extremt tidigt. Den lämpar sig dock inte för höga häckar då den inte har så starka grenar , men en meter ska inte vara något problem. Hot wings verkar intressant, jag såg den på en mässa i höstas. Rysk lönn är mycket härdig, zon 6 i alla fall, och de här rödaktiga näsorna verkar mycket dekorativa. Den blommar just nu här i Stockholm och den är faktiskt riktigt tilltalande när den blommar också. Man kan få den till att bilda ett vackert skärmtak om man stammar upp den efter hand.
Huggorm
01-06-2011, 22:12
Ja, rysslönnarna är riktigt intressanta små träd. Odlas ofta med 2-3 stammar, och det blir också ganska tjusigt
Orkidétjuven
01-06-2011, 22:31
När du nämner mindre träd, vad exakt tänker du dig i höjd? Är en vanlig rönn för stor? Ju högre norr ut eller utsatt du bor, desto mindre blir rönnen i storlek.
Fanny-Lo
02-06-2011, 09:04
Malus är ju jättevackra! Men är de tåliga också? Vill inte ha ett rödbladigt träd dock, finns det någon tålig sort med gröna blad? Gärna med rosa eller vita blommor. Höjden ska vara ca 3-5 meter. En vanlig rönn har jag på tomten, fast i utkanten av tomten och den är både hög och vid. Riktigt så stort träd kan jag inte ha på den aktuella platsen. Ska åka och titta på träd på plantskolan idag! Får se om jag kommer hem med något eller om jag får fortsätta fundera...
Shabbadang
02-06-2011, 09:35
CITAT (Fanny-Lo @ 02-06-2011, 10:04)  Malus är ju jättevackra! Men är de tåliga också? Vill inte ha ett rödbladigt träd dock, finns det någon tålig sort med gröna blad? Gärna med rosa eller vita blommor. Höjden ska vara ca 3-5 meter. En vanlig rönn har jag på tomten, fast i utkanten av tomten och den är både hög och vid. Riktigt så stort träd kan jag inte ha på den aktuella platsen. Ska åka och titta på träd på plantskolan idag! Får se om jag kommer hem med något eller om jag får fortsätta fundera...  Det finns ju en bärapel med namnet Umeå som kanske vore lämplig i så fall. Baccata är otroligt rikblommande och sätter sedan små röda frukter i mängd. http://www.sveplantinfo.se/bsv/PSPVare?InS...sternSoegning=Nhttp://madamerouge.blogg.se/2009/june/tors...ockan-2100.htmlhttp://madamerouge.blogg.se/2009/june/god-tisdagsmorgon.html
Fanny-Lo
02-06-2011, 10:29
CITAT (Shabbadang @ 02-06-2011, 10:35)  Wow! 'Umeå' borde ju passa ypperligt här hos mig i Umeå  Det var dessutom precis den plantskolan hon nämner som jag hade tänkt besöka. Hoppas han har några fina exemplar!
kerstin z5-6
02-06-2011, 11:02
Jag bor 10 mil norr om dej och har Malus sargentii vita blommor -blommningen översållar grenarna så bladen knapp syns på våren , max 3,5 o växer mer brett och buskartat
Malus ´John Downie´ träd 4-5 m
Rek Hanaskogs plantskola som har ett stort urval av träd för kallare zoner och ligger nära dej
Rydlinge plantskola i Skellefteå är också mkt bra
Shabbadang
02-06-2011, 11:07
CITAT (Fanny-Lo @ 02-06-2011, 11:29)  Wow! 'Umeå' borde ju passa ypperligt här hos mig i Umeå  Det var dessutom precis den plantskolan hon nämner som jag hade tänkt besöka. Hoppas han har några fina exemplar! Ja, hoppas det. Jag är osäker på om den finns i odling fortfarande, men någon borde ju ha den. Splendor plant odlade den tidigare, men den finns inte i deras katalog längre.
Fanny-Lo
02-06-2011, 12:32
Ja, det verkar tyvärr svårt att få tag på 'Umeå', ringde och kollade med de som finns i stan. Men John Downie ser också väldigt fin ut! Hur är det med frukten på hösten, blir det väldigt skräpigt under dessa träd? Tänker att det kanske inte blir så trevligt om man har det i närheten av uppfart/entré?
Shabbadang
05-06-2011, 12:16
CITAT (Fanny-Lo @ 02-06-2011, 13:32)  Ja, det verkar tyvärr svårt att få tag på 'Umeå', ringde och kollade med de som finns i stan. Men John Downie ser också väldigt fin ut! Hur är det med frukten på hösten, blir det väldigt skräpigt under dessa träd? Tänker att det kanske inte blir så trevligt om man har det i närheten av uppfart/entré? Du kan ju kolla efter andra sorter av Malus baccata. De är alla mycket rikblommande, men vissa kan bli rätt höga. Var. mandschurica blir ungefär som 'Umeå'. Men John Downie är en bra vitblommande sort också, med större frukter som faktiskt kan användas till marmelad/gele.
kerstin z5-6
05-06-2011, 15:05
Det hinner sällan bli skräpigt -jag använder frukten till höstkransar-resten äter sidensvansarna upp
Fanny-Lo
05-06-2011, 18:28
Tack för alla svar! Vi har tittat på lite olika träd i helgen, men jag vet inte om jag blivit så mycket klokare..  Bara förälskad i en ullungrönn! Oj vilket vackert träd! Hade aldrig sett någon i verkligheten tidigare. De hade ett stort ex som växte där (ej till salu alltså). Synd att det blir lite för stort för just den här platsen, kanske jag kan hitta en annan plats i trädgården... Men för den aktuella platsen står det just nu emellan en rönn Carmencita som såg väldigt fin ut (nån som har erfarenhet?) eller en Malus. På plantskolan sa de att Carmencita är ganska lik ullungrönnen fast "allt är mycket mindre", stämmer det? Får den också sådär mjuka och böljande hängande blad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|