CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-02-2004, 14:06)
1. Tänkte först crassula men när jag tittade på de andra bilderna bredvid ser det mera ut som en Kalanchoe, det borde gå bra att toppa.
3. Det var en lätt växt sådana odlas på jobbet, Ficus binnendijki, bambufikus.
4. Finns många liknande sorter, säljs i handeln under namnen Påskkaktus, julkaktus, novemberkatus. Går lättast att få i blom ifall man har dem ute under sommaren och en bra bit in på hösten så att den får en kylperiod.
5. Fönsterfikusen har troligtvis blivit sådär ranglig pga ljusbrist och ålder, den brukar lätt bli så när den blir äldre och då man har dem en bit in i rummet. Klipp sticklingar och tillverka nya plantor som du ger riktigt mycket ljus så att de blir kompakta och fina.
1. Letat bilder på nätet, crassula tycker jag att den är väldigt lik. kalanchoe blommar väl och har inte så markerade grenar och små blad? Den har aldrig under sitt hårda liv blommat.
3. Ahh, ganska logiskt namn=) tack.
4. vet du hur kalla grader den kan klara?
5. Ja, med tanke på att den är över 50 år så är det väl ursäktat=) Lustigt att den andra som köptes samtidigt fortfarande inte har vuxit alls. Förutom deras fem första år, har den stora stått i ett gassande, otroligt stort söderfönster. Den lilla har stått inne på ett köksbord långt från solen. Ljusbrist låter inte som orsaken, men det kanske har med generna att göra? *undrar*
Hur ska jag våga ta sticklingar? Jag vill absolut inte döda moderplantan. Kan man klippa en hel sån tjock gren bara, den har ju inga tunnare kvistar? Bör jag stoppa dom i vatten, jord eller sticklingsprep.? Läskigt, men det vore roligt om man lät fler plantor föra traditionen vidare.
Tack så jättemycket för dina svar! Jag hoppas att nån kan komma och fylla i det sista bara =)